Hardlopen halve marathon tips
Afvallen Beweegtips Bewegen Tips Voedingstips

Ik sport veel maar ik val niet af, hoe kan dat?

Door

Er zijn al zó vaak mensen teleurgesteld naar me toe gekomen: Marloes, ik sport zo veel maar ik val niet af. Hoe kan dat? Ik heb veel meer informatie nodig om een goed antwoord te kunnen geven, maar de oorzaken die ik het meest zie, zal ik onder elkaar zetten. Hopelijk wordt het voor jou dan ook iets meer duidelijk.

Ok, laten we direct beginnen. Hieronder de oorzaken waardoor mensen niet afvallen, ondanks dat ze veel sporten.

1. Je overschat de calorieën die je verbrandt tijdens het sporten

‘Ik heb gesport, nu heb ik wel een biertje of een koek verdiend’. Of ‘Ik sport er hard voor, dan mag ik in het weekend toch wel lekker genieten!?’ Herkenbaar? Heel veel mensen denken dat ze veel meer kunnen eten als ze gaan sporten. Dit valt echter flink tegen! Misschien eet jij de calorieën die je eraf gesport hebt er gewoon wel weer aan.

Ga ook niet blind af op de calorieën die een apparaat of een horloge aangeeft die je verbrand hebt. Soms is dit een overschatting. Bovendien is het niet zo dat je niets zou verbranden als je niet gesport had! Zelfs stil zitten kost energie. Stel jij verbrand 500kcal met sporten, maar je had normaal gesproken in je dagelijks leven 100kcal verbrand. Eigenlijk is je pure winst dan ‘maar’ 400kcal.

Samsung sporthorloge

2. Na het sporten beweeg je minder dan normaal

Hier heb ik mijn afstudeeronderzoek over gehouden aan het einde van mijn sportstudie. Wat blijkt? Een heel groot deel van de mensen is meer inactief na het sporten dan ze geweest zouden zijn als ze niet gesport hadden! Ze ploffen lui op de bank, in plaats van dat ze nog iets gaan doen in de tuin of in huis. De caloriewinst door het sporten is daardoor veel minder groot gedurende die dag.

3. Je voeding pas je onvoldoende aan

Als je sporten als enige aanpassing op je leefstijl doet, wordt afvallen erg lastig. Je moet namelijk zo’n 7000kcal meer verbruiken dan je inneemt als je 1kg wilt afvallen. Met sporten verbrand een gemiddeld persoon maximaal zo’n 400-600kcal in een uur. Dat zijn dus heel wat sportuurtjes die je nodig hebt! Om deze reden is het super belangrijk dat je sporten combineert met gezonder eten, als je wilt afvallen.

4. Eigenlijk val je wel af, maar niet in kilo’s

Ik zie dit heel vaak gebeuren! Zeker in het begin van een afvalproces. Als ik het gewicht van een bepaald persoon bepaal, zie je geen verschil. Ga je echter kijken naar het vetpercentage en de buikomvang, dan zie je dat er wel degelijk iets gebeurt!

Dit kan komen doordat je langzaam meer spiermassa opbouwt. Dit zal echter geen kilo’s schelen… Ook kan je lichaam meer vocht vasthouden na een zware workout, door de spierschade die optreedt. Heel normaal, maar daardoor kun je iets zwaarder zijn op de weegschaal.

Mijn tip zou dan ook zijn om ook je buikomvang te meten (bijvoorbeeld precies over je navel heen, zodat je altijd hetzelfde punt pakt) en/of je vetpercentage te laten meten. Doe dit wel altijd in dezelfde omstandigheden, met dezelfde meetapparatuur, door dezelfde persoon. Ook progressiefoto’s maken van jezelf, kan ontzettend motiveren. Je ziet dan de verschillen die je niet op de weegschaal kunt zien.

buikomvang meten hoe

5. Naast het sporten beweeg je nauwelijks

Ik heb het al ZO vaak gezegd, maar bewegen is ook super belangrijk! 4x per week sporten is lang niet voor iedereen haalbaar, maar dagelijks meer wandelen, de trap nemen of fietsen kan bijna iedereen wel inpassen. Hier kun je heel veel winst mee behalen als je wilt afvallen. Alle kleine beetjes helpen.

6. Je bent te ongeduldig

Afvallen gaat niet snel. Sterker nog, het is beter als het langzaam gaat! Heb dus geduld! Een tempo van ongeveer een halve kilo per week afvallen is wat ik meestal aanraad. Dit lijkt weinig, maar op jaarbasis is het 26kg! En val je nog minder af, wat maakt het uit? Gaat het niet eigenlijk veel meer om goed voor je lichaam zorgen, gezonder worden en veel energie hebben!? Geloof me, dat heb je echt niet als je heel snel afvalt :).

Groetjs, Marloes

Herken je dit ‘probleem’? Wat is/was bij jou denk je de oorzaak?

Je vindt dit misschien ook leuk


Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: