Wanneer heb je een eetstoornis
Afvallen Voedingstips

Ik eet gezond maar val niet af… Hoe kan dat?

Door

Als ik een lijstje zou moeten maken met opmerkingen die ik heel vaak krijg dan staat ‘Ik eet gezond maar ik val niet af’ daar zeker in! Heel veel mensen stellen me vragen hierover. Daarom vond ik het belangrijk om dit onderwerp nog eens terug te laten komen op optimavita.nl :).

Er zijn drie oorzaken die ik in mijn praktijk tegenkom als het gaat om dit probleem. Ik zie verreweg het meeste oorzaak 1, af en toe oorzaak 2 en zelden oorzaak 3.

1. Je krijg evenveel of meer energie (calorieën) binnen dan je verbruikt

Ik kom zo ontzettend vaak tegen dat mensen denken dat ze in een energietekort zitten en dus zouden moeten afvallen, maar dat dit in werkelijkheid niet het geval is! Daarvan zie ik de volgende varianten regelmatig voorbij komen:

Je krijg meer calorieën binnen dan je denkt

Er zijn heel veel gezonde producten die erg calorierijk zijn. Een handje noten bevat bijvoorbeeld al snel 150-200kcal en een lepel olijfolie bevat 90kcal. Hierdoor kan een gezond voedingspatroon alsnog heel calorierijk zijn, waardoor je niet afvalt.

Je vergeet dingen in te voeren tijdens het bijhouden

Als jij jouw calorieën bijhoudt in een app, dan onderschat je nog steeds heel makkelijk je inname. Veel mensen vergeten bijvoorbeeld de olie waarin ze bakken toe te voegen, of smeren meer pindakaas op hun boterham dan ‘1 portie’ volgens de app is. Ook snoep je vaak dingen tijdens het eten bereiden, die je niet invult.

Je overschat je hoeveelheid beweging

Misschien beweeg jij wel minder dan je denkt! Ook wordt vaak het energieverbruik van sporten overschat. Voor een uur dansen staat misschien 600kcal die je verbrandt, maar ben je écht een uur aan het dansen of heb je ook af en toe pauze? En doe je niet ook een cooling down en een warming up? Bovendien betekent dat nooit dat je 600kcal EXTRA hebt verbrand, want als je niet had gedanst dan verbruikte jouw lichaam ook energie! Zelfs als je alleen op de bank had gelegen.

Je gaat uit van je verbruik van vroeger

Als we ouder worden, gaat onze energiebehoefte naar beneden. Dit komt onder andere doordat we langzaam minder spiermassa krijgen. Je kunt dus als je 50 bent, vaak niet meer dezelfde hoeveelheid eten als toen je 20 was zonder aan te komen.

Gezond eten

2. Je hebt stress op een bepaalde manier

Bij stresssituaties worden hormonen aangemaakt. Als deze hormonen aanwezig zijn in ons lichaam, lukt afvallen niet of heel moeilijk. Dan kan op de volgende manieren ontstaan:

Je hebt mentale stress

Heb je een burnout, heel veel stress op je werk of bijvoorbeeld een crisissituatie in de familie? Dan gaat afvallen heel erg lastig worden. Je lichaam geeft prioriteit aan andere dingen. Probeer eerst te werken aan het mentaal weer gezond worden, dat is nu het belangrijkste. Focus op afvallen zal alleen nog maar extra zorgen geven. Hier lees je meer.

Je slaapt te weinig

Ook weinig slaap kan voor stress zorgen in je lichaam. In onze slaap herstellen we en komen je hormonen in balans. Slaap je structureel slecht of te weinig? Dan is deze balans zoek. Afvallen kan hierdoor een stuk lastiger zijn.

Je lichaam is om een andere reden in stress

Daarnaast zie ik voorkomen dat mensen bijvoorbeeld overtraind zijn, waardoor hun lichaam in een stresssituatie is beland. Te veel sporten te fanatiek sporten is niet goed voor je, daar kan je lichaam heftig op reageren. Niet afvallen is daar een van de resultaten van.

Niet afvallen door stress

3. Er is een medische oorzaak dat je niet afvalt

Dit is iets dat écht heel weinig voorkomt, hoewel ik merk dat veel mensen dit voor zichzelf als excuus gebruiken. In unieke gevallen kunnen medische redenen afvallen tegengaan. Vaak is het zo dat afvallen moeilijker is, maar niet onmogelijk. Bijvoorbeeld bij gebruik van sommige soorten medicatie. Ook kan het zijn dat er meer drastische veranderingen nodig zijn in de voeding om een patroon te doorbreken, bijvoorbeeld bij insulineresistentie.

Heel zelden is er echt een medische oorzaak waardoor afvallen niet mogelijk is. Bijvoorbeeld bij bepaalde stofwisselingsziekten. Dit zijn echter unieke gevallen, die ik in mijn praktijk nauwelijks tegen kom.

Wat kan ik doen om toch af te vallen?

Als afvallen bij jou niet lukt, maar je het tóch graag wilt, dan is het handig om de volgende stappen te doorlopen:

  1. Vind uit waar de oorzaak ligt. Eventueel met behulp van een professional. Welke van de punten hierboven kan op jou van toepassing zijn?
  2. Neem die barrière weg. Eet bijvoorbeeld minder onbewust, beweeg meer, ga vroeger naar bed of praat met een psycholoog over je stress. Ook hierbij kunnen professionals je heel goed helpen!
  3. Start daarna pas met afvallen, nu je een goede startsituatie hebt gecreëerd. Een diëtist kan je helpen bij het opstellen van een patroon dat bij jou past.

Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt gehad! Heel veel succes.

Groetjes, Marloes

Heb jij wel eens te maken gehad met een van deze oorzaken?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (12)
  1. Vera 2 jarengeleden

    Mooi artikel….Ook lastig…want de laatste 2 weken Is mijn slaaptekort weer enorm….mijn dochter krijgt haar kiezen, ze Is 13 maanden en krijgt al haar derde kies…..en zo ga ik van de ene periode met gebroken nachten naar de volgende. En meestal accepteer ik dat de extra kilo’s er nog even blijven…want afvallen in dit soort periodes lukt me gewoon echt niet. Ik heb de fut niet….Ik moet alleen oppassen dat ik niet van de ene suiker-rush naar de volgende ga om zo de dag door te komen.
    Nu gaat m’n arme meisje even voor…en er komt vast weer een periode met meer slaap en dus meer energie voor mij.
    Fijne dag!

    Reageer
    • Lien 2 jarengeleden

      Ik reageer alleen even om je sterkte te wensen. Heel goed dat je nu even accepteert dat je niet afvalt en je dochter de aandacht geeft die ze nodig heeft. Wij hebben 3 kinderen waarvan de jongste nu net 2 jaar is. Eindelijk slapen we weer hele nachten en dat maakt echt een wereld van verschil! Daar heb jij nu nog niets aan, maar ik wil gewoon even zeggen dat het goed komt. Sterkte!

      Reageer
      • Vera 2 jarengeleden

        Ah, wat lief! Dat helpt soms wel even…om dat van een ander te horen. Dankjewel!

        Reageer
  2. Sandra CH 2 jarengeleden

    Ik ben altijd vrij tenger geweest, en ben dus niet bewust bezig met afvallen. Maar ik wil wel even mijn ervaring met situatie 3 delen, hoewel het voor mij de verkeerde kant op ging. Ik heb hyperthyroidism (te snelle schildklier) en daardoor viel ik vrij snel veel af (‘maar’ 5kg, maar als je maar 53kg weegt is best veel) Voordat mijn medicijnen me stabiliseerden kreeg ik eerst een te langzaam werkende schildklier waardoor ik in 2 weken 3 kilo aankwam D:

    Reageer
    • Marloes 2 jarengeleden

      Dank je wel voor het delen Sandra! Andersom kan inderdaad ook heel goed.

      Reageer
  3. Stien 2 jarengeleden

    Goed en duidelijk artikel! Ik moet zeggen dat ik het wel niet helemaal eens ben met het feit dat je eerst je ‘mentale’ gezondheid zou moeten aanpakken vooraleer je fysieke d.m.v gezonder voedingspatroon, afvallen,..
    Ik denk dat je nooit ‘mentaal’ goed in je vel kan zitten als je fysiek niet fit bent en dat, om die cirkel te doorbreken, het zelfs goed kan zijn om eerst aan jeZELF te werken. Als ik naar mezelf kijk kan ik stress rondom werk, thuissituatie, maar ook algemeen relativeren, positief zijn,.. veel beter aan wanneer ik me fit voel en in een gezondere ‘eetfase’ zit om het zo even te zeggen. Daarnaast zullen die ‘bemoeilijkende’ factoren van buitenaf er altijd zijn, denk ik dan..

    Reageer
    • Marloes 2 jarengeleden

      Ik snap wat je zegt! Ik bedoel meer dat je met een positieve mindset snel weer terugvalt in een minder gezond patroon :).

      Reageer
  4. Yasmin 2 jarengeleden

    Ik heb even een hele andere vraag, die niet iets met dit artikel te maken heeft, maar ergens staat me bij dat je ooit eens een work-out heb gemaakt met uitsluitend oefeningen om je balans te trainen. Ik kan deze niet vinden en misschien vergis me ook wel. Maar als je deze inderdaad hebt is het dan mogelijk om deze a.u.b. te linken? Heel erg bedankt!

    Reageer
    • Vera 2 jarengeleden

      Als je in de zoekbalk typt: training balans…vind je in elk geval 1 fijne workout, de bovenste. Succes!

      Reageer
  5. Kim 2 jarengeleden

    Hoi hoi,

    Ik heb een vraag: ik ben al enige tijd bezig met gezonder eten(verse groente en fruit, letten op de koolhydraten niet tot zeer weinig snoepen. Ook doe ik workouts, die van jouw natuurlijk, om een plattere buik te krijgen. Mijn buik is altijd superstrak geweest maar na meerdere zwangerschappen is het nu een buikje geworden en dat strakke is er echt wel af. Mijn vraag luid: ben ik zo wel goed bezig of moet ik een heel streng dieet volgen om die buik weer plat te krijgen. Ik voel mij goed bij wat ik doe maar vraag me dus soms af of het wel voldoende is en dan slaat de onzekerheid toe. Ik hoor graag van je. Vriendelijke groetjes , Kim

    Reageer
  6. maria 2 jarengeleden

    hoi ik ben Maria ben 54 jaar heb 4 jaar geleden strottenhoofd hals kanker gehad maar ben gelukkig weer gezond verklaart gelukkig !!!! en hoop dat het zo blijf maar ik kijk heel graag naar je en doe ook je met bepaalde workouts van je mee en doe ze me plezier wand ik zit ook op de sport school en ben van 85 kilo naar 72 kilo gegaan maar doe ook op me eten letten maar ik merkt aan me zelf dat ik niet wil wat ik wil ik vecht heel erg met me buik ik mag helaas bijna geen buik oefeningen doen wand heb een navel breuk en heb er ook een breukband voor maar doet het wel een beetje ik merk heel weinig dat ik niet wil wat ik wil wat doe ik nou verkeert let op me eten drink iedere dag veel water ik ben helemaal niet dik aan me armen en benen komt het dat ik ouder bent of wat is het ???

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: