Hoeveel stappen per dag
Afvallen Beweegtips Bewegen Tips

Hoeveel stappen per dag is gezond? Mijn realistische tips!

Door

We kennen denk ik allemaal wel het advies om 10.000 stappen per dag te zetten…maar laten we eerlijk zijn: dat is VEEL! Ik merk dat een grote groep mensen hier onwijs door ontmoedigd wordt. Hoeveel stappen per dag zou mijn advies zijn om te zetten? Ik geef je wat handige tips, waardoor het ineens allemaal een stuk meer haalbaar wordt.

Veel bewegen

Beweging is goed voor je! Niet alleen om je gewicht onder controle te houden, maar ook om blessures, verschillende ziektes en aandoeningen te voorkomen en je lichaam soepel te houden. Daarnaast is ontzettend goed voor je mindset en je humeur. Je wordt vrolijker, zit lekkerder in je vel en je kunt stress beter aan als je voldoende beweegt.

Het advies is dan ook om minimaal 2,5uur per week te bewegen, verdeeld over meerdere dagen. Daarnaast is het advies: bewegen is goed, meer bewegen is beter. Hier lees je de precieze richtlijnen voor beweging.

Hoeveel stappen per dag?

Ongeveer een half uur per dag bewegen zou dus goed zijn. Dit levert ongeveer 3000 stappen op. Lang niet voldoende om de 10.000 te halen zou je zeggen… De richtlijn gaat er echter vanuit dat we op een gemiddelde dag zo’n 5.000 stappen zet met je dagelijkse bezigheden. Tel hier die 3.000 bij op en je gaat al meer richting de 10.000!

Ongeveer 7.000-8.000 per dag maken, heeft al een gigantisch mooi effect op je gezondheid. Wat mij betreft zou dit dus het nieuwe uitgangspunt mogen worden, in plaats van 10.000 stappen. Natuurlijk is het ook best goed om je lichaam af en toe wat meer uit te dagen, door wél boven de 10.000 stappen per dag uit te komen. Dit iedere dag doen is voor veel mensen echter niet haalbaar en daardoor demotiverend.

De quarantaine…

Op een gemiddelde dag 5.000 stappen halen door dagelijkse bezigheden (zonder wandelen dus!) is voor veel mensen momenteel niet de realiteit. Als je naar je werk gaat lukt dit vaak wel, maar doordat we voornamelijk thuis zitten, kom je vaak zelfs krap aan 3.000 stappen. Wat mij betreft is daardoor juíst extra aandacht nodig voor lichaamsbeweging!

Mijn realistische tips voor jou

Als voor jou 10.000 stappen per dag totaal niet realistisch is, heb ik tips voor je:

  • Kijk wat je nu haalt en werk in kleine stapjes. Maak je nu gemiddeld 4.000 stappen per dag? Probeer dan eerst om dagelijks de 5.000 te halen (of bijvoorbeeld 3x per week 8.000 en laat de rest op 4.000 staan). Dit motiveert meer, dan onrealistische doelen stellen.
  • Je hoeft echt niet elke dag aan de 7.000-10.000 stappen te komen! Maak je vooral niet druk als dat 1x per week op je luie zondag niet lukt. Een dag minder bewegen is echt niet slecht voor je gezondheid.
  • Focus op het positieve! Zet bijvoorbeeld vrolijke krulletjes in je agenda op dagen waarop je jouw doel behaald hebt. Of beloof jezelf een cadeautje als je een maand jouw beweegdoel hebt volbracht.  Dit stimuleert je om door te gaan.
  • Is het slecht weer? Dat is geen excuus! Doe gewoon een workout op YouTube. Met cardio workouts maak je flink wat stappen. Hier vind je er eentje voor beginners en hier een voor meer gevorderde sporters.

Mijn conclusie

Haal je de 10.000 stappen per dag niet? No worries! Meer dan 7.000 stappen per dag maken, is al onwijs gezond. Stel kleine en haalbare doelen voor jezelf. Dat stimuleert om meer te bewegen. Af en toe een dag (veel) minder bewegen, is echt geen enkel probleem.

Haal jij 10.000 stappen per dag wel? TOP! Blijf dat vooral lekker doen. Meer bewegen is super goed voor je gezondheid. Vergeet echter ook niet je lichaam af en toe wat rust te geven ♥

Groetjes, Marloes

Hoeveel stappen zet jij per dag? Ik gemiddeld denk ik zo’n 8.000-9.000, maar ook wel eens veel meer of minder. 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (11)
  1. Bianca W 2 wekengeleden

    Goedemorgen Marloes,
    Ik heb de SamenGezond app van de Menzis, per week verdien ik een een Hema-bon van €3 (je kunt ook voor iets anders sparen) Als je je Weekdoel haalt. Als je niet bij de Menzis bent verdien je wekelijks een bon van €2.
    Hierdoor wandel ik nu gewoon in de regen 🤣 en ik vind het niet erg meer.
    Voordat ik deze app had wandelde ik ook al, maar nu wordt het ook nog beloond met een cadeautje 🤗
    Groetjes Bianca

    Reageer
    • Anne 2 wekengeleden

      Goeie tip!:)

      Reageer
  2. Marlous 2 wekengeleden

    Even gekeken in mijn Garmin-app; ik heb afgelopen 7 dagen gemiddeld 15114 stappen gelopen. Dit klopt overigens denk ik wel redelijk met de weken/maanden daarvoor.

    Reageer
  3. Esther 2 wekengeleden

    Ik ben postbode, dus ik kom dagelijks gerust aan de 10.000 – 25.000 stappen (afhankelijk van mijn wijken). Het aantal stappen loopt snel op als je de hele dag aan de wandel bent 🙂

    Reageer
  4. Chantal 2 wekengeleden

    Ik heb toevallig mijn eigen doel op 7.000 gezet! Juist door eerst het doel van 10.000 te hebben dacht ik telkens; haal ik toch niet laat maar zitten. Als ik er echt mee bezig ben is die 7000 makkelijk te halen. Een grote of twee kleine wandelingen op een dag. Dacht vorige week eens kijken hoe het is als ik er even wat minder mee bezig ben (vakantie thuis) nou gemiddelde van de week was 3000 😅 dus ik merk wel dat ik echt er mee bezig moet zijn.

    Reageer
  5. Annabel 2 wekengeleden

    Ja precies, het is nu met Corona lastig om aan je dagelijkse stappen te komen ik moet zeggen dat ik 3.000 al veel vind, nu ik alleen maar thuis werk (appartement, dus naar de koffie en terug is max 100) probeer elke lunch sowieso te lopen, doel was eerst 7.000 toen naar 7.500 gegaan, ik haal het nu al 70 dagen op rij en vaak wel meer! maar het was voor mij een goede stap om het iets lager te zetten zodat ik het doel wel haalde. Dagen dat ik sport ga ik makkelijk over de 10.000 heen.

    Reageer
  6. Jorina 2 wekengeleden

    Hoi!

    Super goed dat je benadrukt dat de 10.000 halen niet persé hoeft, dat 7000 bijv ook al prima is en dat je tips geeft om ook aan je beweging te komen. Ik denk dat het beter is om je doelen klein te houden en ze wél te behalen ipv iets groter doel te stellen wat je misschien niet haalt en dat je daarom gedemotiveerd raakt.

    Wel heb ik nog een tip: Ik heb een kantoorbaan en werk nu thuis maar door routines in te bouwen haal ik de 10.000 makkelijk.

    Ik doe dit door voor werk al een workout te doen of een rondje te wandelen, tijdens mn lunchpauze + kleine pauze en na werk ook nog een rondje/grote ronde. Ik merk dat dit zo’n goed effect heeft op mn humeur, mn energie en mn focus.

    Die 10.000 stappen zijn dus voor mij geen doel opzich maar meer een middel om die fijne gevoelens/energie te hebben.

    Reageer
  7. Margit 2 wekengeleden

    Ik hou het niet meer bij. Paar jaar geleden wel gedaan en het werd een obsessie.
    Nu ben ik gewoon lekker bezig, merk het aan mijn mind en lichaam, en hoef er geen getal meer aan te hangen.

    Reageer
  8. Nina 2 wekengeleden

    Ik haal per dag makkelijk meer dan 10.000 stappen.
    Ik loop veel.

    Reageer
  9. Megan 2 wekengeleden

    Per dag zet ik zo’n 25.000-40.000 stappen. Ook doe ik al m’n verplaatsingen met de fiets. Ik ben 18 jaar en heb eigenlijk het gevoel dat ik hier juist nood aan heb. Wanneer ik 10.000 stappen gezet heb op een dag, voelt dit als weinig aan. Het is namelijk een gewoonte en zit in mijn vaste routine/manier van leven. Kan dit kwaad voor later? Dit in de zin van overbelasting of dergelijke?

    Reageer
  10. W 2 wekengeleden

    Ik loop vaak 30.000 stappen per dag en soms nog 100 trappen lopen.Helaas doe ik dit allemaal binnen ivm ziekte.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: