Vragen over afvallen
Afvallen Voedingstips

Hoe vaak kan ik dit eten? Gezond leven/afvallen

Door

Hoe vaak mag je kwark eten? Hoeveel patat eten is normaal? Hoe vaak kan ik avocado nemen? Deze en héél veel vergelijkbare vragen krijg ik vrijwel dagelijks. Helaas kan ik je hier niet een duidelijk antwoord op geven. Waarom niet? Dat leg ik je zo goed mogelijk uit in dit artikel.

Het ‘probleem’

Gezond eten is iets waar veel mensen mee bezig zijn. Het is fijn om richtlijnen te hebben, waaraan je je kunt vasthouden. Dat begrijp ik als geen ander! We zijn dus massaal op zoek naar de juiste manier van gezond leven. Daarbij vind je honderden meningen, tips en onderzoeken, waardoor je waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer ziet. Iedereen weet tegenwoordig wel iets van voeding en deelt dat graag met iedereen. Veel mensen hebben daardoor vragen over bepaalde producten. Hoe veel zou je van een product moeten eten? En wanneer is iets teveel?

De richtlijnen

Voor een aantal producten zijn richtlijnen opgesteld. Zo wordt aanbevolen om 250g groenten te eten per dag en 2 porties fruit te nemen, 25g noten per dag te gebruiken en 1x per week vette vis te eten. Deze algemene richtlijnen zijn terug te vinden op de website van het voedingscentrum.

Ik gebruik dit advies zoals het bedoeld is: als richtlijn. Dat betekent dat ik er ook regelmatig iets vanaf wijk als dat voor een persoon gunstiger is. Een advies geven dat voor iedereen geldt, is onmogelijk. We zijn namelijk allemaal ander. De een kan niet tegen zuivel, de ander heeft diabetes en een derde eet veganistisch. Bovendien heeft een man van 2 meter veel meer voeding nodig dan een vrouw van 1.60m. Voor elk persoon zijn andere hoeveelheden geschikt.

Zelfs mijn cliënten geef ik zelden tot nooit specifieke doelen mee. Ik vind het namelijk niet zo erg als je een dag 3 of misschien 4 stuks fruit eet in plaats van de aanbevolen 2. Zeker niet als je een extra stuk fruit pakt, in plaats van een gevulde koek. Elke dag een hele avocado eten zou ik voor een gemiddelde vrouw die wil afvallen niet snel aanraden, voor een veganist die maar moeilijk op gewicht blijft, kan het echter juist wél weer een nuttig advies zijn. Wekelijks 2 hele chocoladerepen wegwerken is voor de meeste mensen ook niet een heel strak plan, terwijl het voor een topsporter die 2x per dag traint misschien weer helemaal niet zo veel kwaad kan.

Kortom: ieder mens is anders en elke situatie is anders. Het is voor mij onmogelijk om precies te zeggen hoe veel je van een bepaald product zou moeten eten. Dat hangt er namelijk compleet van af hoe jij als persoon in elkaar zit, wat je doet in je dagelijks leven en hoe jouw verdere eetpatroon eruit ziet.

Hoeveel eieren per dag

Mijn advies voor jou

Ben je benieuwd naar wat de richtlijnen zijn voor een bepaald product? De basis vind je dus terug in de schijf van vijf. Volg dit echter nooit blind, maar houd rekening met jouw persoonlijke situatie. Eet jij meer boterhammen dan aanbevolen, maar doe je ook lichamelijk zwaar werk? Dan maak je waarschijnlijk gewoon de juiste keuze.

Lichaamsgewicht is op lange termijn overigens een goede indicator van of je over het algemeen voldoende, te veel of te weinig eet. Bij te veel eten kom je aan, bij te weinig eten val je af. Beiden kan natuurlijk ook je doel zijn! In dat geval weet je dus dat je goed bezig bent.

Heb je veel vragen over jouw eetpatroon en ben je benieuwd of je wel goed bezig bent? Maak dan gewoon eens een afspraak bij een diëtist of andere voedingsprofessional. 1 enkele afspraak kan je al zo veel meer rust en duidelijkheid geven. In mijn eigen praktijk zie ik ook heel regelmatig mensen die gewoon even willen checken of ze gezond bezig zijn. In veel gevallen (bij overgewicht, ondergewicht, lichamelijke klachten etc.) wordt de diëtist trouwens ook nog eens vergoed uit het basispakket van de zorgverzekering.

Misschien niet de antwoorden waar je op hoopte, maar denk ik wel de beste die ik kan geven!

Groetjes, Marloes

Over welk product zou jij meer willen weten in een apart artikel?

Je vindt dit misschien ook leuk


Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: