Ontbijt op bed
Afvallen Voedingstips

Hoe vaak eten op een dag, als je wilt afvallen?

Door

De ene zegt dat je beter om de paar uur iets kunt eten, volgens de ander kun je het beste geen tussendoortjes nemen als je wilt afvallen. Wat is nou waar? Hoe vaak kun je het beste eten op een dag? Ik geef je mijn tips als diëtist.

Wanneer val je af?

Je valt af als je voor een langere periode minder energie (calorieën) binnen krijgt dan je verbruikt. Voor mensen die willen afvallen is het dus heel waardevol om hun verbruik iets hoger te krijgen door meer te bewegen. Daarnaast is het van belang dat je de inname verlaagt door minder te eten en/of gezondere keuzes te maken.

Als je dagelijks ongeveer 500kcal minder binnen krijgt dan je lichaam nodig heeft, val je ongeveer 0,5kg af in een week. Voor een blijvend haalbaar effect, zou ik dit als maximaal tempo aanraden.

Het lukt me even niet

Hoe vaak eten op een dag?

Als je het stukje hierboven leest, dan begrijp je misschien wel dat het niet zo veel uit maakt wanneer de inname en het verbruik plaatsvindt. Hoe vaak je eet is niet het belangrijkste bij afvallen. Het gaat om hoeveel je eet!

Stel jij eet op de ene dag 1700kcal verdeeld over 3 maaltijden en de volgende dag 1700kcal verdeeld over 6 maaltijden, dan zal dat hetzelfde resultaat hebben als het gaat om afvallen (als je verbruik gelijk is op beide dagen).

Stofwisseling op gang houden…

Ok, maar er wordt toch heel vaak gezegd dat je stofwisseling op gang wordt gehouden als je vaker eet. Hoe zit dat dan?

Met deze ‘stofwisseling’ wordt denk ik het thermische effect van voeding bedoeld. Dit is de energie die het ons lichaam kost om voeding te verteren. Als we iets eten, dan moet dat verwerkt worden door ons lichaam. Dit kost energie! Je zult echter wel begrijpen dat dezelfde hoeveelheid voeding verdelen over meerdere tijdstippen, niet meer energie kost om te verbranden dan dat je het over minder momenten had genomen.

De rest van de functies van ons lichaam blijft werken, ook zonder elke 2 uur voeding binnen te krijgen (gelukkig!). Ons hart blijft kloppen, onze lichaamstemperatuur blijft op peil en we kunnen onze dagelijkse bewegingen gewoon uitvoeren. Dit wordt pas aangetast bij zeer sterke ondervoeding, wat echt niet het geval is bij een paar uur niets eten ;).

What I eat in a week eten

Wat ik jou zou aanraden

Wat ik zou aanraden, verschilt per persoon! Ik merk dat voor iedereen iets anders prettig kan zijn. Ik leg het je hieronder uit.

Wanneer 3-4x eten handig is

Voor sommige mensen is het bij het afvallen fijn om niet de hele dag met eten bezig te zijn. Ze vinden het fijn om relatief grote maaltijden te eten waardoor ze voor langere tijd verzadigd zijn. Als ze tussendoor ook iets zouden moeten eten, dan zijn ze geneigd teveel te nemen of iets ongezonds te pakken. Voor deze mensen werkt 3-4x per dag een grotere voedzame maaltijd eten heel goed.

Ook voor mensen met een heel druk leven werkt deze manier vaak goed. Door de focus te leggen op grotere maaltijden hoeven ze minder vaak te eten en hebben toch een verzadigd gevoel. Als ze vaker zouden moeten eten slaan ze snel maaltijden over waardoor ze op een later moment gaan snaaien.

Wanneer 6-7x per dag eten handig is

Er zijn een aantal groepen mensen die het fijner vinden om vaker te eten op een dag. Bijvoorbeeld mensen die ontzettend houden van eten en sowieso de hele dag al aan eten denken. Voor hen is het heel fijn om regelmatig iets te nemen, omdat ze anders toch wel geneigd zijn iets te gaan snaaien.

Ook mensen die hun verzadigingsgevoel een beetje kwijt zijn, vinden het vaak (niet altijd!) fijn om frequenter kleine maaltijden te pakken. Verzadigd zijn ze namelijk toch niet, ook niet na de iets grotere maaltijd. Dan maar liever vaker kunnen eten.

Voor mensen met darmklachten werkt vaker eten op een dag meestal prettiger, omdat de darmen dan meer geleidelijk belast worden. Een relatief grote maaltijd na een periode niets gegeten te hebben, geeft vaak extra darmklachten.

Héél soms zie ik mensen die willen afvallen, heel weinig eten en nooit honger hebben. Zelfs niet nadat ze uren niets hebben gegeten. Nu kan 6-7x per dag (relatief) kleine porties eten ervoor zorgen dat ze langzaam hun honger- en verzadigingsgevoel weer terug krijgen. In dit geval is vooral een duidelijke structuur in het dagpatroon heel belangrijk!

Mijn conclusie

Bij het afvallen is het vooral belangrijk hoe VEEL je eet (en verbruikt), niet hoe VAAK je eet. Eet voldoende en verdeel het over de dag naar jouw eigen wensen. Er zijn mensen die goed afvallen en 3x per dag eten, maar er zijn ook mensen die afvallen die 7x eten. Vaker eten is overigens niet aan te raden wegens de gezondheid van je tanden en kiezen.

Durf ook gerust eens te experimenteren! Dan kom je er vanzelf achter wat voor jou prettig is.

Groetjes, Marloes

Hoe vaak eet jij meestal op een dag? Ik zo’n 5x!

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (2)
  1. Lisa 2 jaargeleden

    Wat een mooie term: verzadigingsgevoel. Ik ga daarop letten want ik eet ook vaak omdat het lekker is.

    Reageer
  2. Nientje 2 jaargeleden

    Ik eet 4-5x per dag, gemiddeld. Ben flink afgevallen en heb daarmee nu mijn verzadigingsgevoel terug. Daar ben ik blij mee, want dat was ik echt kwijt!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.