Hardlopen halve marathon tips
Afvallen Lichaamsmetingen

Hoe mijn lichaam is veranderd door het hardlopen…

Door

Begin april besloot ik definitief dat ik een halve marathon wilde lopen. Sinds toen ben ik gaan trainen! Ik veranderde in de afgelopen tijd van een fanatiek fitnesser in een fanatiek hardloper. Waar ik eerder zo’n 3x per week in de sportschool te zien was, liep ik nu 3x per week hard. Ik krijg heel vaak de vraag of ik veranderingen in mijn lichaam merk. Ja zeker! Hoe en wat precies, dat vertel ik je vandaag.

Hoe zagen mijn trainingsweken eruit?

Op dinsdag geef ik altijd groepslessen in de sportschool, dat ben ik natuurlijk blijven doen. Ik geef dan 1 uur Zumba en 1 uur Bodypump.

Daarnaast liep ik 3x per week hard. Sommige weken iets minder en een paar weken zelfs iets meer. De eerste weken combineerde ik langzame lange duurlopen met snelle duurlopen en intervaltrainingen. Na mijn blessure ben ik overgestapt op enkel duurlopen. Sommige iets sneller en anderen iets langzamer. De laatste weken liep ik 2x per week zo’n 11km en 1x per week 15-17km.

Daarnaast probeerde ik regelmatig te rekken. Dit schiet er echter nog steeds wel eens bij in. Mijn doel is om dit zo’n 3x per week ongeveer 10-15 minuten te doen.

Lichaam na hardlopen
begin maart 2019 vs eind juli 2019

De veranderingen in mijn lichaam

Ik merk dat mijn lichaam iets is veranderd de afgelopen maanden. Vrijwel niemand zal dit denk ik opmerken, maar ik zie het zelf zeker wel! Ook Sven gaf aan het wel te zien, maar het maakt hem eigenlijk weinig uit :). Hieronder de veranderingen die ik merk.

  • Ik ben een klein beetje afgevallen. Al moet ik zeggen dat ik voor april ook wel iets zwaarder was dan normaal. Toen schommelde ik rond de 68kg en nu is het rond de 66kg. Dit zal deels te maken hebben met de grotere hoeveelheid duurtrainingen, maar ook wel met de drukte van de verhuizing en het warme weer waardoor ik minder trek had.
  • Mijn billen zijn iets minder rond. Daar schreef ik eind juni al een artikel over. Ik heb het idee dat het nu nog iets erger is. Ik vind dat jammer, want ik vind ronde billen erg mooi. Aan de andere kant is het voor mij zeker geen reden om te stoppen met de trainingen!
  • Ook in mijn andere spieren merk ik een kleine achteruitgang. Ik heb het bijvoorbeeld de laatste weken loodzwaar tijdens mijn Bodypump lessen. Geen wonder, want ik train ze ook een stuk minder!
  • Mijn conditie is verbeterd. Logisch, want ik ben veel meer duurtraining gaan doen. Ik vind het zo’n ontzettend tof gevoel dat ik mijn hand niet meer omdraai voor 10km hardlopen in een redelijk hoog tempo. In de video van maandag kon je al zien dat ook tijdens de sporttest bleek dat mijn conditie momenteel erg goed is.
  • Mijn vetpercentage ligt iets lager dan een paar maanden terug. Ik voel me daar prima bij, maar dat was in april niet anders. Ik ben wel van mezelf gewend dat dit een beetje schommelt en weet dat als het me tegen gaat staan dat ik er dan iets aan kan doen.
  • Mijn spieren protesteren vaker. Een zere rug, een stijve nek of zeurende benen. Ik ben ervan overtuigd dat dit mede te maken heeft met het minder frequent krachttraining doen. Mijn lichaam is letterlijk minder sterk en kan niet zo veel aan als ik gewend ben.

Over het algemeen voel ik mezelf iets slanker en zijn mijn spieren iets minder groot. Op foto’s is dit denk ik nauwelijks te zien, maar toch heb ik het idee dat de foto’s hierboven mijn gevoel wel een beetje weergeven. Daarnaast voel ik me dus ook echt wel iets minder sterk, maar wel conditioneel fit.

Halve marathon training

Mijn plan voor de komende tijd

Ik sport altijd omdat ik het leuk vindt en omdat ik me er heel goed bij voel. In het verleden ben ik echter ook flink bezig geweest met sporten om cosmetische redenen (rondere billen). Dat vond ik leuk, maar ik vond het de afgelopen tijd ook heel tof om te trainen voor een bucketlist-achtig-doel: een halve marathon lopen. Ik ben totaal niet bezig geweest met mijn uiterlijk, maar vooral met het behalen van mijn trainingsdoelen.

Conditioneel voel ik me dus top, maar ik voel me niet fijn bij mijn krachtverlies. Na mijn halve marathon wil ik proberen deze manieren van trainen te combineren! Ik zie dit als een soort nieuw experiment. Mijn plan is om zo’n 1-2x per week een full body krachttraining te doen en daarnaast 1-2x per week een flinke rond (+- 10km) hard te lopen. Daarnaast blijf ik uiteraard gewoon mijn lessen geven.

Ik ben heel benieuwd hoe mijn lichaam hierop gaat reageren! Stiekem kijk ik er nu alweer naar uit.

Mijn conclusie

De afgelopen tijd trainde ik totaal niet met cosmetische doelen. Dat beviel onwijs goed! Ja, ik mis mijn ronde billen. Maar ik vind mijn lichaam nog steeds mooi! Dat weegt niet op tegen hoe goed ik me conditioneel voel op dit moment.

Nu nog een beetje werken aan het terugwinnen van mijn spierkracht en dan kan ik voor m’n gevoel zo door voor superwoman 😉 ;). Wat vind ik het toch leuk om te experimenteren met verschillende vormen van training!

Groetjes, Marloes

Merk jij verschil in je lichaam door het soort training dat je doet?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (4)
  1. Teha 6 maandengeleden

    Voor mij ben je nu al een superwoman!

    Reageer
  2. Annemarije 6 maandengeleden

    Hoelang doe jij over 10km? 🙂

    Reageer
  3. Maud 6 maandengeleden

    Ik vind het zo goed en fijn dat jij niet traint voor een bepaald soort lichaam, maar gewoon traint wat je leuk vindt en wat je wil bereiken! Een schrale troost, ik zie inderdaad niks anders aan je lichaam, nog steeds een super fitte, energieke meid! Ik vroeg me nog af, hoeveel gewicht gebruik jij voor de bodypump nummers?

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: