Hoe ik gezonder ben gaan leven
Afvallen Voedingstips

Hoe ik gezonder ben gaan leven in kleine stapjes…

Door

Vandaag een heel persoonlijk artikel. Ik ga je namelijk zo precies mogelijk vertellen welke stappen ik door de jaren heen heb gezet om gezonder te gaan leven. Ik hoop je hiermee te inspireren! Bovendien wil ik je laten zien dat gezonder gaan leven heel geleidelijk kan gaan.

Kleine stapjes maken

Ik zeg het vaak in artikelen en video’s, kleine stapjes maken is mega belangrijk bij afvallen en gezond leven. Je kunt niet van jezelf verwachten dat je ineens volledig de knop om zet. Ook bij mijn cliënten zie ik dat kleine stapjes ervoor zorgen dat je het ook op lange termijn kunt volhouden. We hebben echter vaak hele andere verwachtingen van onszelf! Door hoge eisen zijn veel pogingen gedoemd om te mislukken…

Mijn kleine stapjes

Hieronder de kleine stapjes die ik heb gemaakt door de jaren heen (die ik me kan herinneren). Mocht je het je afvragen, ik ben geboren in 1985 :).

Middelbare school

2001 – Ik werd langzaam bewuster van het feit dat ik me niet zo fit voelde en iets zwaarder was dan ik wilde zijn (+- 71kg bij 1.72m). Ik heb nooit overgewicht gehad en at nooit heel ongezond, maar ik kan ook echt niet zeggen dat ik fit was. Bovendien zat ik gewoon niet zo lekker in mijn vel.

2003 – Ik wilde graag strakker worden, maar tegelijkertijd bleef ik relatief veel snoepen, at ik grote porties en sportte ik relatief weinig (1-2x handbaltraining per week en 1x een wedstrijd). Verder ging ik met de scooter overal naartoe en bewoog ik weinig.

2004 – Mijn sportopleiding startte bijna, dit was voor mij een trigger om aan mijn conditie te gaan werken. Ik wilde natuurlijk wel goed mee kunnen komen.

HBO – op kamers

2006 – In het eerste jaar op kamers wonen, at ik soms vrij ongezond omdat ik geen zin had om te koken. Het tweede jaar besloot ik dat om te gooien. Ik zorgde ervoor dat ik elke avond groenten at en nam volkorenbrood mee naar school.

2007 – Ik sportte steeds meer, inmiddels gaf ik ook al een paar jaar sportlessen en ik werkte als fitnessinstructeur. Ik besloot niet of nauwelijks meer frisdrank (met suiker) te drinken.

2003-2005-2007

2008 – Ik startte de opleiding voeding & diëtetiek en werd steeds bewuster van mijn eetpatroon. Ik nam vaker volkorenproducten en zorgde ervoor dat ik 2 stuks fruit at.

2010 – Ik ging stagelopen en kwam erachter dat ik nog relatief veel minder gezonde tussendoortjes nam. Ik wilde geen Snelle Jelle en Sultana meenemen naar mijn stageplek, dus ik maakte de switch naar gezondere tussendoortjes.

2011 – Langzaam kwam ik erachter dat ik grotere porties at dan mijn lichaam eigenlijk nodig heeft. Ik vond het heel lastig om dit aan te pakken, want eten is zo lekker! Toch werd ik me er bewust van. Ik probeerde bewuster te eten en beter te kauwen.

Klaar met mijn studies

2012 – Een korte periode had ik een te streng doel voor mezelf. Ik focuste me op een bepaald gewicht (+-62kg) wat totaal niet bij mijn lichaam paste. Ik at gezond en volwaardig, deed veel cardiotraining en viel af tot ongeveer 63kg, maar ik voelde me hier niet fit en sterk bij.

2014 – In dit jaar had ik een beetje een terugval. Ik ging door een moeilijke tijd, vond mezelf zielig en lette een stuk minder op mijn eten. Dit ging eigenlijk heel onbewust. Pas na maanden had ik door dat ik minder fit was geworden en weer wat zwaarder dan ik wilde zijn.

2015 – Hier maakte ik denk ik de meest belangrijke stap, die was 100% mentaal! Ik vond mezelf niet meer zielig, besefte dat als ik iets wilde, dat ik ervoor moest werken, maar dat het volledig mijn eigen keus was. Ik ging vol voor gezond leven, maar accepteerde ook als het af en toe minder ging. In de sportschool ging beter mijn best doen, deed zwaardere krachttraining en kreeg een meer positieve mindset dan ooit! Hierdoor werden mijn snoepbuien minder en luisterde ik beter naar de behoeftes van mijn lichaam.

2015 tot nu – Ik kan inmiddels echt zeggen dat ik een balans heb gevonden. Natuurlijk ben ik in sommige periodes wat minder ‘streng’ dan in andere, en ben ik dan iets minder fit. Ik accepteer dat echter volledig en leg mezelf geen druk op. Er komt dan altijd vanzelf weer een periode waarin ik wél heel erg gemotiveerd ben (zoals nu) en weer lekker fanatiek bezig ga. Beiden zijn helemaal goed…zo lang ik me maar goed en gezond voel!

Zelfs nu nog, in 2018…maak ik kleine aanpassingen in mijn gezonde leefstijl waar ik me goed bij voel! Zo ben ik de afgelopen maanden meer gaan bewegen naast mijn sportmomenten. Uiteindelijk voel ik me goed bij een gewicht tussen 65 en 68kg. Ik ben in gewicht dus helemaal niet zo veel afgevallen. Mede doordat ik flink wat spieren heb opgebouwd, scheelt het toch zo’n 3 broekmaten!

2012 – 2014 – 2018

Mijn conclusie

In de afgelopen 18 jaar ben ik bezig geweest met steeds iets gezonder gaan leven. Het is dus allemaal super geleidelijk gegaan! Ik ben nooit te zwaar geweest of extreem ongezond, maar ik voel me nu wel fitter, energieker en vrolijker dan ooit. Dit heeft deels te maken met dat ik gezond eet en veel beweeg.

Ik denk ook echter dat mijn mentale switch in 2014 hier een heel belangrijke rol bij heeft gespeeld. (Funny fact…op dat moment kwam ook Sven in mijn leven!). Momenteel sta ik altijd voor 100% achter mijn leefstijl, of ik nu in een fanatieke periode zit of niet, alles is ok. Op het moment dat ik merk dat ik niet tevreden raak, stel ik mezelf de keus: ‘Doe er iets aan, of accepteer hoe het gaat’. Ik heb door de jaren heen gemerkt dat ontevreden zijn zonder actie te ondernemen, me alleen maar minder happy maakt.

Ik hoop dat je inspiratie haalt uit mijn verhaal. Het belangrijkste dat ik je wil meegeven is dat het tijd kost en dat er altijd periodes zullen blijven komen dat je er minder lekker in zit. Focus bovendien niet teveel op gewicht, maar op je fit voelen! ♥

Groetjes, Marloes

Herken je fases uit mijn traject? Welke?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (6)
  1. Bianca 6 maandengeleden

    Goedemorgen Marloes,

    Wat een leuk artikel.
    Bij mij is het begonnen voordat ik zwanger wilde raken van ons eerste kindje (ICSI i.vm. embryoselectie).
    Ik (wij) ben toen ongeveer 6 maanden vantevoren gestopt met roken. Ik rookte een pakje per dag. Over het algemeen at ik gezond en had ik een gezond gewicht alleen sporten ik niet. Na het mislukken van 2 ICSI pogingen hadden we in ons geval nog maar 1 kans. Ik heb toen alles op alles gezet om zo gezond mogelijk te leven en ben toen begonnen met hardlopen. Ik raakte zwanger! Ik ben toen meteen gestopt met hardlopen ook al weet ik dat, dat niet hoeft, maar voor mijn gevoel moest dat echt wel :-).

    Tussen mijn zwangerschappen in heb ik niet veel gesport, pas na mijn tweede zwangerschap/bevalling heb ik het weer serieus opgepakt en ben ik jou gaan volgen. Ik ben daarbij van 70 kilo naar 50 kilo gegaan en nu weeg ik tussen de 55-58 kilo., ik ben 1.63 cm. Nu hardloop ik 4x per week en ongeveer 2x per week doe ik aan krachttraining (fitness of bodypump).

    Fijne donderdag!

    Liefs
    Bianca

    Reageer
  2. Helen 6 maandengeleden

    Wat een leuk artikel en leuk dat je er foto’s bij geplaatst hebt.
    Zo rond mijn 16de jaar werd ik langzaam dikker, schildklier functioneerde normaal dus werd er gezegd vrouwelijke hormonen. Ik sportte fanatiek totdat ik op mijn 32ste een hernia kreeg. Na de hernia weer sporten maar luisterde niet naar mijn lichaam en kreeg klachten. Stopte volledig met sporten en werd dikker, verhuisde naar Latijns Amerika en werd dikker. Op mijn 48ste via dietiste in Latijns Amerika naar endocrinoloog. Bloedwaarde goed maar via scan bleek ik maar 1 schildklier te hebben. Kreeg medicijnen en ben gaan lezen over langzame schildklier en wat wel en niet goed zou zijn en gaan uitproberen wat voor mij werkte. Echt afvallen is toen niet gelukt totdat ik op mijn 51ste (84 kg/1.65 cm/in de overgang) het roer omgegooid en dacht het is nu of nooit. Ben begonnen met 2 x pw naar de sportschool te gaan, te luisteren naar mijn lichaam, alles in een app te zetten wat ik at en zo langzaam gaan afvallen. In 18 maanden 16 kg. Ben nu bijna 54 en schommel tussen de 67 en 68.5 kilo, eet gezond (heb mijn cheatdag), sport 4 x pw. Zou graag tussen de 63 en 65 kg wegen maar ik heb er vrede mee als dat niet lukt. Ik hou nog steeds een app bij voor mijn eten ander eet ik te veel.

    Reageer
  3. Debby 6 maandengeleden

    Ik weet niet meer wanneer het bij mij begonnen is, maar ben al jaren bezig met gezond leven. Alleen het sporten lukt elke keer opnieuw niet. Ik zou dolgraag willen hardlopen, maar heb al twee keer hielspoor gehad. Ik ben nu net van een kamertje, naar een eigenhuis verhuist, en heb meteen een van de kamers ingericht als sportkamer. Er staan/liggen een crosstrainer, hoelahoep, springtouw, gewichtjes, en een grote bal om oefeningen mee te doen. Nu is het nog een kwestie van hier ook echt iets mee gaan doen 🙂 en een manier vinden om het haalbaar te houden. Het is zeker inspirerend om van jou te lezen, dat ook jij je fases hebt, met soms wat fanatieker en soms wat minder. Het zet me aan het denken wat je zegt; als je ontevreden bent , kan je twee dingen doen, of er iets aan veranderen, of accepteren dat het nu even zo is. Maar niet blijven hangen in de onvrede. Wijze les. Bedankt voor je inspireerde filmpjes en blogs.

    Reageer
  4. Conny 6 maandengeleden

    O ja, ik zie het helemaal voor me. Alleen heb ik er véél langer over gedaan om mijzelf te accepteren. Ik legde vaak de oorzaak bij anderen neer. Had idd medelijden met mezelf. Zo vaak dat ik er vrij depressief van werd. Ik huilde veel als ik alleen was en ik voelde me eenzaam! Je moet weten dat ik getrouwd ben, heb twee gezonde kinderen en inmiddels 3 kleinkinderen. Ik denk dat bij mij, gek genoeg, de knop om ging toen in de overgang kwam. Ik ben gelukkig nu en heb daar zelf voor gezorgd! Natuurlijk heb ik hulp op meerdere fronten maar die heb ik wel zelf opgezocht. Ik ben blij met hoe het nu gaat en ja, ook bij mij zijn er ups en downs maar die zijn er dan maar gewoon. Ik ben anders gaan eten heel geleidelijk en veel meer gaan bewegen. Ik woon 14 km van mijn werk waar ik twee keer per week op de fiets naartoe ga. We hebben een hond die moet uit en ik volleybal. Met het oppassen op de kleinkinderen, heb ik ook zo mijn bewegingen dus die dag hoef ik niets extra’s. Het gaat nu allemaal vanzelf, nouja, bijna! Ik ben 58 en best nog fit vind ik. Ik ben een tevreden mens!

    Reageer
  5. Yara 6 maandengeleden

    Hallo Marloes.
    Ten eerste: wat ben jij een topper!
    Ik ben zo blij met jou filmpjes zowel sport als voeding.
    Ik heb heel veel aan jou tips gehad en ben nu langzaam en zeker aan het veranderen.

    Ik sport nu bijna een jaar en ben ook zo lang bewuster met voeding bezig .
    Hierdoor nu 5 kilo kwijt .
    Ik ga liever langzaam dan snel omdat ik eerder veel ben afgevallen en het er toen snel weer aan zat ( en meer)

    Ik heb wel een vraagje aan je …
    Is het mogelijk dat je zowel van hiit als kettelbell workouts wat nieuwe filmpjes kunt posten ?
    Vind ze echt super maar wil graag wat afwisselen?

    Je bent tof!?
    Groetjes Yara

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: