Plantaardig dierlijk eiwit
Afvallen Voedingstips

Hoe eiwit eten kan helpen bij afvallen…

Door

Zoals jullie weten, raad ik een koolhydraatarm dieet vaak niet aan. Er is maar een handjevol cliënten in mijn praktijk aan wie ik wél dit advies geef. Voor veel mensen is het echter totaal niet nodig om koolhydraten te vermijden, om hun doelen te behalen. Wat echter wel vaak heel waardevol is, is aandacht besteden aan de inname van eiwit. Hoe en wat, dat leg ik in dit artikel uit.

Eiwitbehoefte

Een tijdje terug deelde ik al een artikel waarin ik vertelde dat je vrijwel iedereen voldoende eiwit binnen krijgt. Voor een tekort hoeven de meeste mensen niet bang te zijn. Een uitzondering geldt voor veganistische (top)sporters. Over het algemeen krijgen wij Nederlanders echter ruim voldoende eiwit binnen.

Tóch iets meer eiwit eten?

Toch houd ik mijn eigen eiwitinname een beetje in de gaten en geef ik dit advies ook regelmatig aan cliënten mee. Vooral voor mensen die willen afvallen of maar lastig op gewicht blijven, kan het nuttig zijn om bewust iets meer eiwit te eten dan aanbevolen. Dit heeft te maken met de verzadigende werking van eiwitten. Voor ons lichaam is eiwit lastiger af te breken dan koolhydraten, bovendien zorgen koolhydraten voor een schommeling in de bloedsuikerspiegel terwijl eiwit dat niet doet. Dit zijn redenen waardoor veel mensen langer een vol gevoel ervaren, als een maaltijd meer eiwit bevat, ten opzichte van een maaltijd die vooral uit koolhydraten bestaat.

Dit verzadigde gevoel is natuurlijk super waardevol als je wilt afvallen, want niemand zit te wachten op honger lijden. Om deze reden geef ik regelmatig als advies om te proberen bij elke maaltijd een eiwitrijk product te gebruiken.

Eiwitrijke producten

Voor de duidelijkheid hieronder nog eens de tabel met eiwitrijke producten, die ik in het artikel dat ik hierboven linkte deelde.

Mijn advies zou zijn om zeker niet alleen maar dierlijke eiwitrijke producten te gebruiken, maar ook regelmatig (of alleen) voor plantaardige eiwitrijke producten te kiezen. Dit is niet alleen beter voor je gezondheid, maar ook voor het milieu.

Een paar concrete voorbeelden

Ok, eiwit bij een maaltijd nemen kan dus zorgen voor een langer verzadigd gevoel. Maar hoe ga je dat doen? Hieronder geef ik je wat concrete voorbeelden:

  • 2 volkoren boterhammen belegd met kaas en pindakaas, in plaats van 2 bruine boterhammen met appelstroop en jam.
  • Volkoren cornflakes met kwark in plaats van normale cornflakes met melk.
  • Crackers belegd met ei en notenpasta in plaats van crackers belegd met chocopasta of hagelslag.
  • Als tussendoortje twee gekookte eitjes in plaats van een appel of rijstwafels. (of combineer!).
  • Als avondsnack een schaaltje kwark of yoghurt met fruit in plaats van een paar biscuitjes.

Dit zijn voorbeelden, maar je kunt natuurlijk lekker zelf afwisselen met producten naar keuze.

Mijn conclusie

Je hoeft niet bang te zijn dat je niet genoeg eiwit binnenkrijgt. Toch kan het je helpen om bewust bezig te zijn met de inname van meer eiwit. Vooral op momenten dat je weet dat je veel trek hebt (bijvoorbeeld rond 16uur) houdt een eiwitrijke snack je vaak langer verzadigd dan eentje die rijk is aan koolhydraten. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen :).

Groetjes, Marloes

Ben jij bewust bezig met het toevoegen van eiwit aan je maaltijden?

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (7)
  1. K. 3 maandengeleden

    ‘s ochtends heerlijk ontbijten met warme havermoutpap op basis van amandel-, koko’s of haverdrink. Hier voeg ik eetlepel extra eiwitpoeder aan toe.

    Reageer
  2. Lin 3 maandengeleden

    Sinds dat ik meer eiwitten eet dan koolhydraten (laat ze niet weg, maar vervang ze) voel ik me beter en ben ik afgevallen tot streefgewicht. Heb het zelfs kunnen behouden met de feestdagen waar ik me niet in heb gehouden.

    Reageer
  3. Wivineke 3 maandengeleden

    Bij mij werkt het dan weer heel goed om in de ochtend eiwitten en vetten te eten. 200 ml volle kwark met fruit. Ik had ook heel veel honger door de dat heen, nu ik mijn dag zo begin is er niks meer aan de hand!🙌🙌 ik vond het wel heel interessant om dat zo over mijn lijf te ontdekken.
    Fijn artikel!

    Reageer
  4. Conny 3 maandengeleden

    Heel blij met dit artikel. Ik vroeg mij wel af of je ook te veel eiwitten kunt eten?

    Reageer
  5. Helen 3 maandengeleden

    Super interessant artikel. Ik ben tegenwoordig helemaal verslaafd aan de pindakaas van de pindakaaswinkel 😉

    Reageer
  6. Marianne 3 maandengeleden

    Sinds vorig jaar, 3 december 2019, ben ik geopereerd aan een gbp. Dit om gezondheidsredenen. Ben nu totaal 46 kilo afgevallen. Ik moet dus veel eiwitten eten voor mijn spieren, als ik dit niet doe, eet ik mijn spieren op. Dus sinds december 2019 kijk ik ook naar jou op YouTube en vind inspiratie mbt eiwit eten, workouts. Ik vind het heerlijk om in de ochtend naar jou op YouTube te kijken. Zie wat jij allemaal eet en maakt met eiwit. Dit heeft mij ontzettend geholpen. Dank je wel!

    Reageer
  7. Xandra 3 maandengeleden

    Hoi Marloes,

    Allereerst wil ik zeggen dat ik je vlogs en artikelen met heel veel plezier lees en bekijk. Ik ben sinds vorige week weer begonnen met je work outs omdat ik het afgelopen half jaar nauwelijks gesport heb.
    Ik heb alleen nog wat moeite met mijn voeding. Ik merk dat ik de hele dag honger heb, zelfs net na het eten. Ik heb het gevoel dat ik dus te weinig voedzame dingen eet. Ik heb daardoor voornamelijk hartige trek en geef hier helaas te vaak aan toe. Heb jij hier tips voor? Ik lees wel eens een voedingschema, maar dan honger ik mezelf echt uit.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: