Hoe betrouwbaar is calorieverbruik
Afvallen Feiten en fabels Lichaamsmetingen Voeding

Hoe betrouwbaar is calorieverbruik op je gadget?

Door

Er zijn tegenwoordig onwijs veel apparaten die je calorieverbruik kunnen weergeven. Denk eens aan je smartwatch, apps op je telefoon, een hartslaghorloge en zelf de apparaten op de sportschool. Hoe betrouwbaar is dit eigenlijk? Als jouw horloge zegt dat je 3000kcal hebt verbrand, is dit dan ook zo?

Wat bepaalt calorieverbruik?

Er zijn heel veel factoren die bepalen hoeveel energie (calorieën) jij verbruikt tijdens je dagelijkse bezigheden. Onder andere:

  • Leeftijd
  • Lengte
  • Gewicht
  • Geslacht
  • Lichaamssamenstelling
  • Intensiteit van beweging (weerstand, snelheid, gewicht etc.)
  • Duur van de activiteit
  • Genetische factoren
  • Fysieke factoren (stress, hormoonbalans)
  • Eventuele aandoeningen

Zo makkelijk is het dus niet om te zeggen hoe veel een persoon exact heeft verbruikt gedurende een dag. Toch kunnen heel veel verschillende apparaten een indicatie geven.

Cardio loopband

De eigenschappen van verschillende gadgets

Op basis van welke gegevens ze dat doen, verschilt per apparaat. Een hometrainer doet het soms puur op basis van weerstand, snelheid en tijd van de activiteit. Dit is een onwijs grove schatting. Het apparaat weet van vrijwel alle andere factoren hierboven niet veel af. Heel soms kun je ook je leeftijd, geslacht en gewicht invullen. In dat geval kan een berekening al iets nauwkeuriger worden, maar compleet is hij nog steeds niet.

Een geavanceerde smartwatch heeft vaak iets meer informatie van je, maar nog steeds weet hij niet heel nauwkeurig wat je lichaamssamenstelling is, hoe je genetisch in elkaar zit en of er bepaalde fysieke factoren of aandoeningen in het spel zijn. Ook kan hij op andere punten fouten in de berekening maken, daarover hieronder meer.

Hoe betrouwbaar is calorieverbruik?

Alle apparaten die jou een beeld geven van energieverbruik, doen dit aan de hand van algemene formules. Soms benadert dit vrij goed de werkelijkheid, maar soms totaal niet! Of dit bij jou het geval is, is vrijwel niet te zeggen. Er zou ingewikkelde wetenschappelijke apparatuur aan te pas moeten komen om hier meer zinnigs over te kunnen zeggen. Ieder persoon is uniek, een gemiddelde formule komt vrijwel nooit 100% overeen met jouw situatie.

Over het algemeen geldt: hoe meer informatie een apparaat van jou heeft, hoe nauwkeuriger de schatting van het energieverbruik zou kunnen zijn. Of dit daadwerkelijk zo is, is een tweede. Zo stond ik bijvoorbeeld laatst een tijd fanatiek met mijn handen te zwaaien tijdens een spelletje op de Wii, met een torenhoog energieverbruik tot gevolg. Mijn Fitbit heeft aardig wat informatie van mij, maar zat er in dit geval aardig naast. Op andere dagen heeft hij het weer veel nauwkeuriger geschat.

Het tegenovergestelde kan overigens ook het geval zijn: ik merk dat activity trackers (vooral die zonder GPS) die je als horloge draagt soms fietsen nauwelijks als activiteit zien, omdat je je armen zo stil hebt. Hier krijg je in sommige gevallen een lager verbruik te zien dan de werkelijkheid is.

Samsung Gear Sport Smartwatch

Mijn conclusie

Staar je niet blind op het energieverbruik dat een apparaat of gadget aangeeft. Gebruik het hooguit als grove schatting of gewoon als stimulans om meer te bewegen. Blijf daarnaast altijd goed naar je lichaam luisteren: heb je (echte!!) honger, dan kun je het beste iets eten!

Ook kun je het gebruiken als indicatie. Zegt jouw smartwatch dat je dagelijks zo’n 4000kcal verbrand en kom je erachter dat je op een gemiddelde dag maar 1500kcal eet? Dan is dat een teken dat je misschien iets meer zou moeten eten :).

Hoe groot de afwijking van verschillende apparaten is, is overigens moeilijk te zeggen. Dit verschilt enorm per apparaat, persoon en situatie. Zoals zo vaak bij gezond leven: probeer (te leren) naar je lichaam te luisteren ♥.

Groetjes, Marloes

Heb jij een apparaat dat je calorieverbruik meet?

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (5)
  1. Marlous 1 maandgeleden

    Ik heb 3,5 jaar een TomTom horloge gehad. Sinds 3 weken draag ik een Garmin. Ik heb in die 3 weken niet meer of minder bewogen en gesport dan de weken/maanden ervoor, maar het is een enorm verschil! Garmin geeft dagelijks een calorieverbruik van bijna 400kcal MINDER aan. Dit verschil zit voornamelijk in het fietsen. Ik fiets vrij veel en waar TomTom voor een enkel ritje (11km) 330kcal aangaf, is het bij de Garmin ‘maar’ 130kcal.
    Ik schrok er eerlijk gezegd best wel van, maar ga mijn beweging niet opeens aanpassen.

    Reageer
  2. Conny 1 maandgeleden

    Ik heb wel eens meerdere stappenteller’s gebruikt maar niet een die hetzelfde aangeeft. Ook met een app op mijn mobiel geprobeerd maar ik wordt er niet echt wijzer van. Ik voer regelmatig mijn bewegingen in op mijn yazio-caloriënteller en zie dan globaal wat ik verbruikt heb. Ik hou niks echt bij maar soms controleer ik mijn eigen inschatting op deze manier.

    Reageer
  3. Suzanne 1 maandgeleden

    Ik heb een samsung gear sport. Ik ben er nog steeds heel blij mee, maar het calorieenverbruik zie ik meer als een indicatie.
    Ik gebruik het horloge meer om aan mijn 10.000 stappen per dag te komen. Minpuntje vind ik wel dat als je bijvoorbeeld achter een kinderwagen loopt, hij het ziet als fietsen omdat je je armen dan stil houdt.

    Reageer
  4. Iris 2 wekengeleden

    Hoi Marloes,
    Ik heb nu al 2 jaar een fitbit, draag hem nu het laatste half jaar niet meer om mijn pols maar om mijn enkel. Dit maakt voor mijzelf ook al een heel groot verschil. Omdat die nu alleen echt mij stappen telt. Ik had ook vaak met mijn werk dat mijn fitbit soms wel 20,000 stappen per dag aan gaf, terwijl toen ik geswitcht was naar mijn enkel dit er nog maar 8000 waren. Dit heeft voor mij ook een hoop geholpen om een realistischer beeld te krijgen. Verder kijk ik niet echt naar de hoeveelheid calorieën dit ik volgens mijn fitbit verbrand. Zeker op dagen waarop ik niet heb gesport vind ik het niet belangrijk.
    Ik hou mijn voeding zelf al bij in een andere app.

    Reageer
  5. Ellen 2 wekengeleden

    Ik heb een fitbit, maar ik gebruik deze voornamelijk voor mijn stappen. Met een kantoorbaan kom ik lastig aan mijn stappen. Wanneer het mooi weer is ga ik in de lunchpauze een stukje wandelen waardoor 5.000 stappen wel lukken, maar 10.000 bijna nooit. Dus dat probeer ik dan in het weekend.
    Mijn telefoon telt de stappen ook wel, maar die neem ik niet overal mee naartoe dus dan is een fitbit fijner 🙂

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: