Tussendoortje
Afvallen Voedingstips

‘Het tussendoortje’ – Een begrip in Nederland…

Door

Het tussendoortje…een onwijs veelbesproken onderwerp onder vrijwel iedereen in Nederland. Mijn video´s en artikelen over gezonde tussendoortjes gaan als een trein en ik krijg dagelijks vragen over ´het tussendoortje´ op Instagram, Facebook en YouTube. Vandaag daarom wat meer informatie in artikel-vorm.

Nederlands begrip?

Wij Nederlanders zijn echter ‘grazers’ zoals we dat in diëtisten-wereld noemen. We eten de hele dag door kleine beetjes. In veel andere landen draait het voedingspatroon om de hoofdmaaltijden. Er wordt uitgebreid aandacht besteed aan het ontbijt, de lunch en de avondmaaltijd. Er wordt uitgebreid gekookt en getafeld. Wij Nederlanders werken ‘even snel’ een relatief kleine lunch weg tussen het werk door. Voor het avondeten wordt iets meer tijd uitgetrokken, maar ook dit schuiven we vaak binnen 10 minuten naar binnen, om weer verder te gaan met de dag of om daarna op de bank te ploffen.

Geen wonder dat we behoefte hebben aan tussendoortjes! Ten eerste hebben we nog trek en ten tweede zoeken we naar meer genieten van eten.

Het typische tussendoortje…

Ik merk dat als ik het heb over een ‘tussendoortje’, veel mensen direct denken aan een plak ontbijtkoek, een liga, een sultana, een paar biscuitjes of hooguit een stuk fruit. Een boterham met beleg zien we vaak niet als tussendoortje, terwijl die véél meer gezonde voedingsstoffen bevat en vaak minder calorieën dan de gangbare snacks.

Is een tussendoortje nodig??

Als cliënten voor het eerst in mijn diëtistenpraktijk komen, neem ik altijd hun eetpatroon met ze door. Ik merk dan vaak dat ze schuldig bekennen af en toe een tussendoortje vergeten te nemen. Ik vertel ze dan altijd dat dit totaal geen probleem is! Wat mij betreft zijn er 3 hele goede redenen om een tussendoortje te nemen:

  • Je hebt lichamelijk trek – Neem dan zeker iets! Je lichaam geeft aan dat het voedingsstoffen nodig heeft. Neem bij voorkeur een gezond tussendoortje, daarover later meer.
  • Je weet dat je anders gaat snaaien – Ben jij een echte snaaikont? Dan kan een tussendoortje er mogelijk voor zorgen dat je niet de hele snackla leeg eet. Super waardevol natuurlijk, dus neem dan zeker iets! Ook nu: bij voorkeur een gezonde optie.
  • Je hebt zin in iets lekkers – Ook dit is af en toe een hele goede reden om iets te nemen. Niet te vaak als gezond leven belangrijk voor je is, maar jullie weten dat ik genietmomentjes absoluut aanraad. Neem in dit geval iets waar je onwijs veel zin in hebt, ongeacht hoe gezond het is.

Zijn de redenen hierboven niet aan de orde? Heb je geen trek? Denk je er zelfs niet aan om iets te nemen doordat je bezig bent? Dan hoef je echt geen tussendoortje te nemen! Zorg er dan natuurlijk wel voor dat je alle voedingsstoffen binnen krijg tijdens je hoofdmaaltijden.

Meer over de vraag ‘hoe vaak kun je het beste eten als je wilt afvallen?’ vind je hier.

Mijn tips voor jou

Hieronder een overzicht van tips over dit onderwerp, die ik je zou willen meegeven:

  • Tussendoortjes zijn zeker niet noodzakelijk in een gezond leefpatroon.
  • Zie ze als uitkomst als je tussen de maaltijden door trek krijgt, of als je weet dat je snaaitrek krijgt.
  • Neem bij voorkeur gezonde opties. Ik geef veel voorbeelden in de video hierboven.
  • Ik probeer zelf zo vaak mogelijk producten als tussendoortje te gebruiken, die ik ook bij mijn hoofdmaaltijden zou nemen. Bijvoorbeeld:
    • Groenten
    • Fruit
    • Volkoren crackers of brood
    • Ei
    • Naturel yoghurt of kwark
    • Handje ongezouten noten
    • 1/2 avocado
  • Eet je geen tussendoortjes? Dat is ook prima! Neem dan wel relatief grote hoofdmaaltijden om alles binnen te krijgen wat je nodig hebt. Vergeet vooral ook je fruit niet!
  • Voor sommige mensen zou ik tussendoortjes eten wel echt aanraden. Bijvoorbeeld als je wilt aankomen, ongewenst afvalt, maar kleine porties kunt eten of als je PDS of andere darmaandoeningen hebt. In dit geval kunnen tussendoortjes je wellicht onwijs helpen.
  • Af en toe een ongezond tussendoortje nemen omdat je het gewoon heel erg lekker vindt, is natuurlijk helemaal prima!
  • Luister vooral naar jouw lichaam! Ik heb bijvoorbeeld in de ochtend vrijwel nooit behoefte aan een tussendoortje, ‘s middags juist wel, dan neem ik een relatief grote. ‘Avonds varieert het bij mij.

Heel veel succes!

Groetjes, Marloes

Eet jij elke dag tussendoortjes? Hoe veel eet je er?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (9)
  1. Lien 1 jaargeleden

    Ik blijf dit een lastig punt vinden. Als ik een tussendoortje neem, dan heb ik daarna eigenlijk nog meer trek dan ervoor. Volgens mij gewoon omdat ik het fijn vindt om te eten 😉 ik neem dus overdag geen tussendoortje, in de avond wel en daarna poets ik direct mijn tanden en ga douchen, dan is er niets aan de hand.

    Reageer
  2. Wivineke 1 jaargeleden

    Ik ben ook van de 3 grotere maaltijden. Ik kan vaak niet kiezen wat ik bijvoorbeeld qua lunch op mijn brood wil, dus eet ik liever 1 snee meer (meer om te kiezen😉). In de ochtend eet ik fruit als tussendoortje en in de middag wat groente.
    Perfecte balans voor mij

    Reageer
  3. Lien 1 jaargeleden

    Hey! Even een vraagje. Waarom zijn tussendoortjes goed voor mensen met darmklachten?

    Reageer
  4. Mariëlle 1 jaargeleden

    Wat leuk deze vlog ! Warme appel met kaneel rozijnen en wat honing zijn hier favo bij de kids. Zelf maak ik nog weleens mueslirepen of doop een rijstwafel in een beetje pure chocolade

    Reageer
  5. Marielle 1 jaargeleden

    Hi Marloes,

    Wat leuk dat je hierover een artikel schrijft! Toevallig ben ik vorige maand begonnen aan mijn PhD betreffende dit onderwerp: consumer snacking behaviour – Snack Design. Wist je dat er een trend gaande is (Snackification) in vele landen over de wereld waar mensen steeds meer de transitie maken van 3 hoofdmaaltijden per dag naar meer grazing of zelfs continuous snacking without main meals? En dat terwijl er in de wetenschappelijke literatuur weinig eenduidige findings zijn of consensus heerst over snacking. Ik ga nu kijken naar consumenten percepties/gedrag/motivaties maar ook consumptiesituaties (producten, context, momenten) omtrent snacking, om zo aanbevelingen te kunnen geven voor nutritionists, consumers en business om consumenten zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen in hun eetgedrag. Een deelpaper wordt waarschijnlijk ook het verschil in associaties/gedrag/motivaties/etc. met het woord snack en tussendoortje, want Nederlands is een van de weinige talen waar er een specifiek “extra” woord voor een snack bestaat. Dus leuk om te zien hoe jij hier tegenover staat, maar ook jouw kijkers 🙂 Geeft weer veel inspiratie!

    Reageer
    • Lieke 1 jaargeleden

      Hé, wat superinteressant! Ik ben heel benieuwd wat hieruit komt (:

      Reageer
  6. Lieneke 1 jaargeleden

    Wat voor mij nu goed werkt is 3 maaltijden+1 groot tussendoortje, zoals kwark met fruit en noten/optimel kwark of 2 dikke rijstwafels/crackers met pindakaas. Zou je daar misschien nog een keer wat meer tips voor kunnen geven?

    Reageer
  7. Kim 1 jaargeleden

    Leuk artikel. Ik eet vrijwel nooit tussendoortjes. Op een enkele keer na wanneer ik werk tot 23u of eens in het weekend. Heb hier geen behoefte aan omdat ik mijn hoofdmaaltijden heel voedzaam eet. Ook eet ik bijna helmaal (toegevoegd) suikervrij. Dikke aanrader! Heb me nog nooit zo energiek gevoeld als nu 🙂

    Reageer
  8. Rianne 1 jaargeleden

    Hai
    Nou ik heb echt wel een tussendoortje nodig: werk 10 tot 12 uur op een dag en loop/ren/til de hele dag. Dus als ik om half 6 ontbeten heb met een volle bak yoghurt met lijnzaad,pompoenpitten/kaneel/appel en nootjes lust/moet ik om 10 uur echt wel eten.
    Eet zelf vaak roggebrood met kaas/rijstewafels met banaan of zelfgemaakte suikervrije kruidkoek, bananenbrood of brownie.
    Allicht beter dan de overheerlijke tompoucen en croissantjes waar ik heel de dag tussensta haha.

    Dus ja die tussendoortjes zijn hard nodig op werkdagen!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: