Wanneer heb je een eetstoornis
Afvallen Lichaamsmetingen

Het jojo effect voorkomen

Door

‘Hoe kun je het jojo effect voorkomen?’, is een heel veel voorkomende vraag in mijn inbox. Ook met cliënten heb ik het er vrijwel dagelijks over. Indirect heb ik je eigenlijk alle tips al gegeven in eerdere artikelen en in video’s. Omdat de vragen blijven komen, leek het me handig om er in dit artikel een duidelijk overzicht van te maken! Daarom hieronder mijn tips voor het voorkomen van het jojo effect.

Wat is het jojo effect?

Een heel groot deel van de mensen die afvallen, komt binnen een paar jaar of zelfs binnen een paar weken weer aan. Dit kan zich ontzettend vaak herhalen in je leven. Dat proces van constant afvallen en weer aankomen, wordt het jojo effect genoemd.

Samsung sporthorloge

De spaarstand…

Vaak wordt de oorzaak gegeven aan het feit dat het lichaam in de spaarstand komt. Ik vind dit niet helemaal terecht. Jouw stofwisseling kan inderdaad langzamer gaan als je bent afgevallen. Maar dat wordt niet veroorzaakt door minder te eten gedurende een periode. Waar het wel mee te maken heeft, is dat mensen met een lager gewicht een lagere voedingsbehoefte hebben. Ook word je ouder, krijg je vaak minder spieren, beweeg je misschien minder en kost het verbranden van voeding minder energie. Ik leg het uitgebreid uit in dit artikel.

Oorzaken van het jojo effect

De factoren hierboven zorgen ervoor dat je snel aankomt, als je weer je oude patroon oppakt na een periode van lijnen. Er zijn echter andere zaken die het jojo effect kunnen veroorzaken:

  • Afvallen gaat in het begin vaak vrij snel, maar dat wordt in de loop der tijd minder (wat compleet natuurlijk is!_. Ik merk dat mensen dan vaak teleurgesteld raken en afhaken.
  • Onderzoek heeft uitgewezen dat na afvallen stress ontstaat in onze vetcellen. Waarschijnlijk wordt hierdoor de hormoonafgifte anders, wat de kans op aankomen groot maakt.
  • Emotionele momenten in jouw leven.
  • Vakantie, feestjes of andere festiviteiten kunnen een trigger zijn om je dieet rigoureus overboord te gooien.
  • De verwachtingen die jij van jezelf hebt. Hoe streng ben je voor jezelf?

Het jojo effect voorkomen

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen, om de kans op het jojo effect aanzienlijk te verminderen. Hier mijn tips:

  • Volg geen streng dieet! Een dieet volgen dat niet op maat gemaakt is, wil zeggen dat het hoogstwaarschijnlijk niet goed bij jouw leefstijl past. Je kunt het dus niet voor altijd volhouden. Als je ermee stopt is de kans mega groot dat je terugvalt in oud gedrag.
  • Start met kleine veranderingen. Het is heel verleidelijk om alles rigoureus om te gooien om snel resultaat te zien, maar dat houd je toch niet vol! Door de veranderingen klein te houden gaat het afvallen misschien iets langzamer, maar de kans op het jojo effect is ZO veel kleiner. Ga bijvoorbeeld 2x per week sporten in plaats van direct 4x.
  • Gun jezelf af en toe iets ongezonds. Niemand houdt het lang vol om alleen maar gezond te eten. Regelmatig een genietmomentje hebben, houdt je gezonde leefstijl haalbaar op lange termijn. Je kunt op deze manier ook gewoon meedoen op feestjes en andere speciale gelegenheden.
  • Vergeef jezelf fouten! We zijn ontzettend goed in streng zijn voor onszelf. Je bent echter geen robot, dus je zult af en toe fouten maken. Soms gaat het een dag niet goed met gezond leven, soms een paar dagen of zelfs een paar weken. Hoe moeilijk het ook is, veroordeel jezelf daar niet voor! Mindere periodes horen erbij. Met positiviteit kom je veeeelll verder dan met jezelf de grond in trappen.
  • Besef dat (kleine) schommelingen in je lichaamsgewicht heel normaal zijn. Niemand weegt altijd precies hetzelfde. Meestal schommel je met 2-3kg op en neer. Na een vakantie is bijvoorbeeld bijna iedereen iets zwaarder. Ook door hormoonschommelingen, darmklachten of periodes van vocht vasthouden kan je gewicht op en neer gaan.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze tips. Veel mensen weten stiekem wel hoe het zit. Toch is een streng dieet heel verleidelijk om snel resultaten te zien. Uit ervaring weet ik dat vrijwel niemand daar uiteindelijk gezonder en gelukkiger van wordt.

Als ik je in ieder geval een beetje aan het denken heb gezet, dan ben ik tevreden :).

Groetjes, Marloes

Heb jij een stabiel gewicht? Of schommelt het wat op en neer?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (6)
  1. Marie 4 maandengeleden

    Hoi Marloes,

    Interessante tips, dank je wel!

    Wat vind jij van een reverse diet om je metabolisme te veranderen na het afvallen?

    Groetjes, Marie

    Reageer
  2. X 4 maandengeleden

    Maar stel dat je toch – tegen beter weten in – een crash dieet hebt gevolgd, welke tips kan je dan toepassen om het bijkomen te stoppen? Of kan je niets doen en moet je lichaam zichzelf terug herstellen/resetten?

    Reageer
  3. Frenchi 4 maandengeleden

    Hoi marloes
    Ik ben 57 kilo afgevallen van 130 kilo naar 73 kilo(1.82) en ik ben daar super trots op.
    Nu mag ik wegen tussen 73 en 75/76 van mezelf, en dat lukt prima, let nog steeds op suikers maar eet wel gezonde koolydr zoals havermout fruit zoete aard koolydrarm brood maar ook nog vaak een salade…daarbij zondig ik maar heel af en toe voel me daar toch vaak schuldig om…maar zoals je zei we zijn geen robots dus af en toe een dagje iets lekkers dat moet kunnen..ik ben een gelukkig mens😊

    Reageer
  4. Lien 4 maandengeleden

    Ik voel me het beste met een gewicht van rond de 60 kilo.
    Mijn bovengrens is 65 kilo, als ik daarboven kom moet er van mezelf echt wat af.
    Maar eigenlijk kom ik er vrijwel nooit boven, alleen na bijvoorbeeld een vakantie weeg ik soms rond de 65 kilo, maar na een paar weken weer mijn normale voedingspatroon is er altijd weer een paar kilo af.

    Reageer
  5. Erna 4 maandengeleden

    Ik ben in november gestart met chemotherapie … ik ben best zwaar maar door de chemo totaal geen eetlust met gevolg dat ik 20 kg ben afgevallen . Nu ik geen chemo meer krijg , krijg ik langzaam weer honger , maar ben best bang dat de kilo’s er weer op vliegen …. iemand tips hiervoor , ik krijg nog wel immunotherapie tot eind vh jaar

    Reageer
  6. Giulia Petruccelli 4 maandengeleden

    Hoi sinds ik neem de prikpil ben ik behoorlijk veel aangekomen ik weeg nu rond de 73 kilo en soms ben ik onzeker over me zelf ik ga al naar de sportschool alleen elke keer dat ik weer de prikpil moet halen dan komen de kilo’s weer terug . Ik wil graag afvallen maar ik weet niet hoe
    Groetjes Giulia

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: