Gezond leven in de winter
Afvallen Voedingstips

Het ASE model bij gedragsverandering en afvallen

Door

Ik was ervan overtuigd dat ik hier al eens een artikel over had geschreven. Maar nee, ik vind hem nergens terug. Zoals jullie weten, vind ik structurele gedragsverandering het allerbelangrijkste als we het hebben over gezond leven en afvallen. Een model dat je daarbij kan helpen, is het ASE model. Ik gebruikte het vandaag nog om aan een van mijn cliënten duidelijk te maken waar haar probleem zat. Ik leg het je zo goed mogelijk uit in dit atikel.

We gaan dus een flink stukje de theorie in vandaag, maar vaak vinden jullie dit wel leuk. Ik maakte voor het eerst kennis met het ASE-model tijdens mijn sportstudie. Om heel eerlijk te zeggen was het belang mij toen niet helemaal duidelijk. Tijdens mijn studie voeding & diëtetiek viel het kwartje! Met dit model kun je vrij makkelijk achterhalen waar je met je cliënt aan kunt werken, om gedragsverandering teweeg te brengen.

Het ASE model

We hebben het vandaag dus over het ASE model, dat gebruikt wordt bij gedragsverandering. Dit model gaat uit van drie factoren, die jouw (intentie tot) gedrag beïnvloeden. Deze factoren zijn:

  • Attitude
  • Sociale invloeden
  • Eigen effectiviteit

Misschien zijn deze begrippen wat vaag voor je. Ik leg het hieronder uit. Daarvoor gebruik ik gezonder worden en/of afvallen als gedrag dat je graag zou willen behalen.

buikspieroefening plank

Attitude

Dit is je houding tegenover het gedrag, dus hoe jij denkt over afvallen en gezond leven. Deze houding heeft onder andere te maken met kennis. Ken je de positieve effecten van gezond leven of afvallen? Ben je bekend met de risico’s van ongezond gedrag?

Ook heeft je attitude te maken met eigen persoonlijke voorkeuren. Vind je bewegen of sporten leuk? Of vind je het vreselijk? Vind je gezond eten lekker? Of kun je groenten niet door je keel krijgen?

Tenslotte hebben je cognitieve gedachten over gezond leven hier invloed op. Hoe denk jij over gezond leven? Vind je het belangrijk? Of vind je het eigenlijk maar een overdreven gedoe. Opvoeding speelt hierin onder andere een grote rol.

Sociale invloeden

Deze factor spreekt denk ik een beetje voor zich, maar toch leg ik hem even uit. Hoe denkt jouw sociale omgeving over gezond leven en afvallen? Krijg je steun van je partner? Accepteert je familie als je een keer iets lekkers over slaat? En hoe is dat bij je vriendinnen? Denk bijvoorbeeld ook aan je werkomgeving. Staat er een snoeppot die je niet kunt weerstaan? Of is in de kantine alleen maar ongezond eten te krijgen?

Een belangrijk puntje bij sociale invloeden is groepsdruk. Je moet namelijk wel heel sterk in je schoenen staan om ‘nee’ te zeggen tegen een biertje of iets lekkers, als jouw groep vrienden aandringt het te nemen.

Eigen effectiviteit

Ik denk dat dit de factor is waarin mensen vaak tekort schieten. We hebben het hier namelijk over het vertrouwen dat jij zelf hebt, over het gedrag dat je zou willen uitvoeren. Ben jij ervan overtuigd dat je gezonder kunt gaan leven of kunt afvallen? Of twijfel je daar stiekem aan? Soms zie ik dat de eigen effectiviteit in het begin van een proces goed is, maar keldert zodra er een minder momentje is geweest.

Zelfvertrouwen is een ontzettend belangrijk onderdeel als we het hebben over het veranderen van gedrag. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken hebben uitgewezen dat de kans op succes groter is, als je zelf gelooft dat je het kunt.

Kwark havermout aardbei

Wat kun jij hiermee?

Ok, leuk die theorie, maar wat moet je ermee? Stel jij wilt inderdaad gezonder leven of afvallen. Ga dan eens na voor jezelf hoe het bij jou zit met deze verschillende factoren. Hoe is jouw attitude, hoe zijn je sociale invloeden en what about je eigen effectiviteit?

Vaak kom je erachter dat het bij een of twee van de factoren eigenlijk wel goed zit. Het probleem zit hem dan bij de ander. Hierdoor wordt steeds duidelijker wat er moet gebeuren om tot het gedrag (gezond leven/afvallen) te komen. Misschien moet je ervoor zorgen dat je omgeving je meer steunt. Ga dan eens met ze in gesprek. Of misschien heb je zelf niet voldoende vertrouwen. Ga dan eens na hoe dit komt. Is je doel misschien te groot? Stel dan kleinere! Of heb je misschien te hoge verwachtingen van jezelf? Stel deze bij!

Het klinkt nu misschien allemaal heel simpel. Dat is het natuurlijk niet. Gedragsverandering is een proces van maanden, vaak zelfs jaren. Dit model kan je echter helpen om meer inzicht te geven in je eigen proces.

Ik hoop dat het je helpt!

Groetjes, Marloes

Bij welke factor zou jouw probleem kunnen liggen denk je?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (2)
  1. Conny 4 maandengeleden

    Ik denk dat ik wel hier en daar steun krijg. Mijn fam. vrienden en mijn volleybal team steunt mij in zoverre dat ze me niet vreemd aankijken. Maar ik heb van die feestjes dat ik het zelf te gezellig vind om geen biertje te drinken. Heel langzaam veranderd mijn gedrag daarin. Ik behoor tot de groep die er jaren over doet. Maar het veranderd wel en dat is het doel. Inmiddels heb ik wel veel gezonde varianten in mijn eten aangebracht en ga inmiddels om meer spieropbouw te krijgen naar de sportschool. Ik ben bijna 60 maar vind het heel belangrijk nog goed mee te draaien in dr maatschappij! Ik heb heel veel gejojoot en gaf mijzelf daar altijd de schuld van. Voelde me stom of vond dat ik geen wilskracht had. Inmiddels weet ik wel beter. Soms is het ook heerlijk om dat mee te delen, wie het dan ook leest!
    Ik vind het een fijn artikel. Weer een eyeopener erbij!

    Reageer
  2. Chantal 4 maandengeleden

    Wauw Marloes dit klinkt als iets wat ik zelf hadden moeten bedenken maar niet gedaan heb! Ik heb altijd overgewicht had (als kind al) tot mijn 18e en toen ben ik met sporten en gezond eten afgevallen. Nadat ik ben gaan studeren zit alles er weer aan.. ik probeer al jaren toch weer een “gezond” gewicht te krijgen (Nu 83 kg met 1.80 cm, zou graag onder de 75 zitten) maar ik krijg alleen maar negatief commentaar. Vriend (wonen samen) zegt constant dat hij niet wilt dat ik afval, vriendinnen en zeggen hetzelfde. Soms denk ik zelfs om zichzelf beter te voelen (“ach heb je vandaag chips gegeten? Is toch niet erg heb ik ook gedaan ja moet ook afvallen maar wat maakt deze dag nu uit”) ik dacht constant dat ik sterker dan mijn omgeving moest zijn en zwak was als ik weer voor de “laten we pizza halen toe nou asjeblieft” ben gevallen.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: