Etiketten lezen
Afvallen Voedingstips

Helpt calorieën tellen bij afvallen? – Tips van een diëtist

Door

Ik heb wel eens eerder een artikel geschreven over calorieën tellen, die is echter alweer 3,5 jaar oud. Ik krijg zo vaak vragen over dit onderwerp, dat ik het belangrijk vind om het af en toe te laten terugkomen. Daarom beantwoord ik vandaag de vraag: Helpt calorieën tellen bij afvallen?

Calorieën tellen

Allereerst, wat bedoelen we met ‘calorieën tellen’? Je berekent de hoeveelheid calorieën die je dagelijks binnen krijgt, door de waardes van alles wat je eet bij elkaar op te tellen. Vrijwel altijd gebeurt dit met een app. Voorbeelden van veelgebruikte apps zijn Mijn Eetmeter, My Fitness Pal, Fatsecret en Lifesum, maar er zijn er nog veel meer! Allemaal hebben ze zo hun eigen voordelen en nadelen. Zelf werk ik graag mt My Fitness pal.

Fun fact: als je vroeger calorieën wilde tellen, kon je dit doen met een boekje waarin op alfabetische volgorde voedingsmiddelen en hun voedingswaarden staan. Ik heb nog een aantal van zulke boekjes in mijn praktijk staan!

eettabel
De eettabel, een boekje met een voedingswaarde-overzicht van onwijs veel producten.

Helpt calorieën tellen bij afvallen?

Hierop kan ik eigenlijk twee verschillende antwoorden geven: ja en nee. Per antwoord zal ik je een aantal redenen geven waarom dat zo is:

Nee
  • Calorieën tellen geeft vaak een schijnzekerheid. Je weet namelijk ten eerste niet 100% zeker wat precies jouw energiebehoefte is, omdat dit van ontzettend veel factoren afhangt (activiteiten, stress, stofwisseling, intensiteit van sporten, medicatie, ziekte etc.). Daarnaast weet je nooit 100% zeker hoeveel je precies eet. Hoe veel olijfolie heeft jouw stukje vlees bijvoorbeeld opgenomen? Of bevat jouw portie granola niet toevallig net wat meer noten dan de rest in het pak?
  • Veel mensen beperken zichzelf teveel in hun inname, waardoor ze alleen maar meer snaaitrek krijgen en het niet volhouden.
  • Je vergeet gemakkelijk om naar je behoefte te blijven luisteren. Ik merk dat mensen die calorieën tellen soms meer gaan eten omdat ze nog ‘mogen’ eten volgens de app.
  • Vaak tel je alleen op dagen dat je ermee bezig bent. Op dat familieweekend sla je voor het gemak maar even over, waardoor je niet een eerlijk overzicht krijgt.
Ja
  • Het kan je inzicht geven doordat je misschien niet door hebt dat je bepaalde dingen eet. Veel eetmomentjes registreren we namelijk niet eens, totdat we het gaan bijhouden! Bijvoorbeeld dat chocolaatje op je werk, dat stukje kaas bij de supermarkt of plakje worst tijdens het smeren van de boterhammen.
  • Door calorieën tellen kom je erachter van welke producten je misschien iets te veel eet, waardoor jouw daginname hoog uitkomt.
  • Je realiseert je ineens dat die paar biscuitjes die je dagelijks eet, niet zo onschuldig zijn als ze lijken.
  • Kortom, je wordt bewuster van wat je in je mond steekt.

Mijn tip voor jou

Calorieën tellen kan voor sommige mensen heel verhelderend zijn, terwijl het voor anderen zelfs heel risicovol is. Ik kan het daarom de ene cliënt onwijs aanraden, terwijl ik het de andere sterk afraad.

Ga dus goed na bij jezelf waarom jij calorieën wilt gaan tellen. Is dat om meer inzicht te krijgen omdat je er op deze manier niet uitkomt? Dan is het misschien best een goed idee om het eens te proberen! Is het omdat je vindt dat je maar een bepaalde hoeveelheid mag eten en je daar graag de volledige controle over hebt? Dan raad ik het je af.

Wil je meer weten over de voordelen en de nadelen van calorieën tellen? Lees dan dit artikel nog eens.

Mijn conclusie

Helpt calorieën tellen bij afvallen? Ja en Nee! Voor sommige mensen kan het een handig hulpmiddel zijn, terwijl het voor anderen onverstandig kan zijn om te doen. Wat ik in ieder geval aanraad, is om calorieën tellen als tijdelijk hulpmiddel in te zetten. Houd (als dat bij jou past!) zo af en toe een paar dagen of hooguit een paar weken bij wat je eet en stop er vervolgens weer een periode mee. Zo haal je er de informatie uit die je wilt hebben, zonder dat je er afhankelijk van wordt en/of jouw eigen gevoel uit het oog verliest.

Groetjes, Marloes

Helpt calorieën tellen bij afvallen voor jou?

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (5)
  1. Romy 8 maandengeleden

    Ik doe het soms om te kijken of ik genoegt eiwit, vitamines en mineralen binnenkrijg

    Reageer
  2. Daisy 8 maandengeleden

    Ik doe het af en toe om te kijken hoeveel ik van alles binnen krijgt. Vind het wel fijn om te zien.

    Reageer
  3. Vera 8 maandengeleden

    Ja! Anders kan deze lekkerbek oneindig dooreten. Het geeft mij inzicht in de juiste producten maar ook een stok achter de deur zodat ik weet dat al ruim ruim ruim heb gegeten vandaag. 🙂
    Liefs
    Alleswatiklekkervind

    Reageer
  4. K. 8 maandengeleden

    Heb uit nieuwsgierigheid twee weken ingevuld en was enorm verbaasd hoeveel mijn dagelijkse taartje, chocolade en praline aan calorieën vertegenwoordigde tegenover een grote portie groenten en fruit die ik ook dagelijks eet. Ik eet tot halve kilo fruit en halve kilo groenten per dag. Die berekening samen omvat maar een klein taartje of chocolaatje. Het leert me gezondere keuzes te maken.

    Reageer
  5. Hendrik 6 maandengeleden

    Interessante artikel. Ik gebruik calorieënteller (fitatu). De app is echt behulpzaam voor mij maar ik denk dat het een individuele kwestie is.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: