Ongezonde snacks uit het zicht
Afvallen Voedingstips

Haal ongezonde snacks uit het zicht!

Door

Afvallen en gezond leven is voor veel mensen ontzettend lastig. Zoals je weet als je me volgt, heb ik zelf als diëtist en sportprofessional mijn ups en downs. Ik merk dat mensen hun eigen valkuilen soms maar moeilijk kunnen accepteren. Zo jammer vind ik dat, want je maakt het jezelf dan zo moeilijk! Daarom vandaag een simpele, maar mega effectieve tip: haal ongezonde snacks uit het zicht!

Valkuilen accepteren…

Iedereen heeft valkuilen als het om gezond leven gaat. Ik merk dat veel mensen denken dat al die valkuilen moeten worden opgelost. In mijn ogen is dat absoluut niet zo! Valkuilen zul je namelijk altijd houden. Sommige kun je oplossen, maar anderen kun je misschien beter accepteren en manieren bedenken om ermee om te gaan. Een van mijn valkuilen is dat als ik iets lekkers zie (vooral in mijn eigen kasten!), dat ik vaak in de verleiding kom om het op te eten. Een reep chocolade is in mijn kast niet veilig, evenals een snoeppot of een koekjestrommel.

Ongezonde snacks uit het zicht!

Ik heb vrede gesloten met deze valkuil. Ook al vind ik het ontzettend kinderachtig dat ik die koektrommel niet kan weerstaan, het is nu eenmaal zo! Ik kan me hier heel druk om maken…OF ik kan denken in oplossingen. Ik kies ervoor om ongezonde snacks zo veel mogelijk uit mijn zicht te houden. Dit werkt perfect voor mij! Hieronder een aantal tips die voor jou misschien ook werken:

  • Haal zo min mogelijk lekkers in huis, dan maak je de verleiding veel kleiner. Koop meer gepast, bijvoorbeeld een aantal gevulde koeken van de versafdeling in plaats van een pak van 10.
  • Zet de ongezonde snacks helemaal achterin de kast, of bovenin je keukenkastjes. Zo kom je ze niet elke keer tegen als je de kasten open trekt.
  • Zet de gezonde snacks daarentegen in het zicht.
  • Vraag aan je collega’s of ze de snoeppot in een kast willen zetten, in plaats van op het bureau.
  • Vermijd de kantine op het werk, als je weet dat er een traktatie staat die je niet wilt nemen op dat moment.
  • Kies een route in de supermarkt waardoor je de gangpaden met snoep, chips en koekjes kunt vermijden.
  • Ga op een feestje niet te dicht bij de tafel staan/zitten waar de hapjes zijn.
  • Haal snoepjes voor de kinderen die jij niet zo interessant vindt, of koop kleine hoeveelheden, zodat ze zullen merken als jij ervan hebt gesnoept :).
  • Een doos merci chocolaatjes gekregen van een lieve klant? Deel ze uit aan je collega’s zodat je niet zelf de hele doos thuis hebt staan.
  • Vraag je partner om het stil te houden als hij/zij een zak drop heeft gekocht en deze op een plek te leggen waar jij hem niet ziet.
  • Toch een koektrommel in huis? Zet hem na 1 koekje weer in de kast, in plaats van hem op tafel te laten staan.
  • Schep in de keuken op, zodat de pannen met heerlijk eten niet voor je neus blijven staan. Anders pak je vast en zeker nog een keer, terwijl je niet eens zo’n trek meer had.
  • Leg de paaseitjes achterin een la, in plaats van op een schaaltje op tafel.

Fun fact: wist je dat er zelfs bakjes met tijdslot bestaan, waar je jouw snacks in kunt doen zodat je er niet bij kunt!? Voor mij persoonlijk is dit overigens iets te extreem naar m’n smaak ;). 

Laten we vooral duidelijk houden dat af en toe wél lekker snoepen helemaal prima is! OOK als je wilt afvallen. Ik haal bijvoorbeeld zelf op zaterdag en/of zondag graag iets waar ik heel veel zin in heb en sta mezelf toe er optimaal van te genieten.

Party snacks

Mijn conclusie

(Lekker) eten zien, zorgt bij veel mensen voor een eetbehoefte. Extern eetgedrag noemen we dit verschijnsel in de wereld van diëtisten. Het komt ontzettend vaak voor! Je kunt heel streng van jezelf verwachten dat je traint totdat jij die reep chocolade wél in huis kunt hebben, of je kunt het accepteren en de tips hierboven inzetten.

Beide oplossingen zijn helemaal prima! Ik merk echter dat veel mensen niet denken aan de tweede optie, waardoor het een enorme frustratie kan worden.

Mijn eigen ervaring is dat accepteren van je valkuil, gek genoeg zelfs kan leiden tot verbetering! Sinds ik volledig heb geaccepteerd dat een zak M&M’s leeg gaat hier in huis, blijft er vaker iets over. Toen ik ertegen probeerde te vechten, gebeurde dit letterlijk nooit. Gekke wezens zijn wij mensen toch :).

Oh…en onthoud natuurlijk wel dat er absoluut momenten blijven dat je keihard in je eigen valkuil trapt. Zelfs ondanks alle tips hierboven! Maak hier een niet te groot drama van, het hoort erbij.

Groetjes, Marloes

Herken je extern eetgedrag bij jezelf? Hoe ga jij ermee om?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (6)
  1. Romy 2 jarengeleden

    Om op de vraag te antwoorden nee, niet echt
    Kan het zijn dat er eerst een ander artikel was vandaag?

    Reageer
  2. Nanouk 2 jarengeleden

    Ja, helaas heel erg herkenbaar. Ik heb t zo ongeveer met alles wat maar zoet is. Gelukkig ben ik zelf in control over de boodschappen en haal ik alleen af en toe iets in huis voor de kinderen waar ik zelf makkelijk van af kan blijven (zoals nu raket ijsjes). Ik heb geaccepteerd dat ik bodemdrift heb en dus haal ik nauwelijks snoep en koek in huis. Na het lezen van jouw adviezen haal ik alleen op zaterdag iets heel lekkers wat dan ook op mag (chocolade bijv, zo’n Ritter Sport of kleine Milka reep is 100 gr). Dit werkt erg goed voor mij!
    Bedankt voor al je fijne artikelen en video’s!

    Reageer
  3. Chantal 2 jarengeleden

    Heel herkenbaar! Ik dacht eerst dat ik juist moest leren om het te kunnen negeren in huis. Maar het is een constante strijd. Zelfs op vrijdag boodschappen doen voor vrienden zondag en dan al de helft van de Chips ophebben. Tip van mijn diëtiste is het dan gewoon op zondag te halen. Voelt falend, maar blijkbaar noodzakelijk op dit moment.

    Reageer
  4. Vera 2 jarengeleden

    In pepernoten tijd verstopt mijn man de zak 🙈🤣 ik eet anders echt te veel….en dan haalt hij er een schaaltje uit en de rest blijft weg. Hopeloos…maar pepernoten, vooral de chocolade…kan ik niet weerstaan. Ik eet tot ik buikpijn heb, wat natuurlijk helemaal nergens op slaat. Dus ja….herkenbaar 😭🙄🤪

    Reageer
  5. Lise 2 jarengeleden

    Heel herkenbaar dit haha

    Bij Lidl hebben ze deze week ook ijsjes met minder suiker en meer eiwit, wellicht leuk om te testen?

    Reageer
  6. Lien 2 jarengeleden

    Meestal kan ik prima van de lekkere dingen in de kast afblijven en neem ik gewoon gezonde maaltijden en tussendoortjes. Soms heb ik wel heel veel trek in zoet en dan neem ik een klein stukje chocola of een koekje. En heel soms kan ik me niet inhouden en eet ik veel meer dan een klein stukje, maar omdat dat niet zo vaak is (maximaal 1 keer per maand ofzo) en ik verder gezond eet heb ik daar vrede mee.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: