Afvallen Recepten Tussendoortje Tussendoortjes Voeding Voedingstips

Gezonde Snacks – 8 Snelle en makkelijke recepten!

Door

Ik merk dat veel mensen het lastig vinden om gezonde snacks te bedenken. In Nederland zijn we gek op tussendoortjes en we maken daarin lang niet altijd goede keuzes. In deze video geef ik je 8 recepten voor gezonde tussendoortjes, die makkelijk te maken zijn.

Ik wil nog even benadrukken dat iets als ‘gezond’ of ‘ongezond’ bestempelen naar mijn idee bijna niet mogelijk is. Er is altijd over te discussiëren. De snacks bevatten echter minder vet, suiker en andere toevoegingen dan de gemiddelde tussendoortjes die in Nederland gebruikt worden :).

Hieronder nog even kort een overzicht van de gezonde snacks die ik in deze video maak. Onderaan vind je alle voedingswaarden nog een keer op een rijtje.

  1. Banaan-ei muffins: Verwarm de oven voor op 180 graden. Prak een banaan, meng deze met twee eieren, kaneel en een scheutje melk. Verdeel dit mengsel over 4 muffinvormpjes en bak ze voor +-20 minuten in de oven.
  2. Rauwkost met hummus: Snijd 150g rauwkost naar keuze fijn. Doe 30g hummus in een bakje en gebruik dit als dip voor je rauwkost.
  3. Hüttenkäse met bosbessen: Doe 100g hüttenkäse in een bakje. Meng hier 50g bosbessen (of ander fruit) doorheen. Voeg eventueel een paar druppels zoetstof en/of wat kaneel toe.
  4. Augurk met kipfilet: Snijd 2 plakjes kipfilet door midden. Wikkel elk half plakje om een zoetzure augurk.
  5. Cracker met avocado en sambal: Neem een volkoren cracker, smeer hier 1/4 avocado over uit en voeg tenslotte sambal naar smaak toe.
  6. Gezonde smoothie: Meng 150ml (vers) vruchtensap met 150ml magere yoghurt.
  7. Ei met rookvlees: Kook een eitje in +-7 minuten goed gaar. Pel en snijd in vieren. Vouw om elk kwart een plakje rookvlees.
  8. Warme appel met pindakaas: Snijd een appel in stukjes. Verwarm voor 2 minuten op de hoogste stand in de magnetron. Voeg daarna 10g pindakaas toe en meng het door elkaar.

Hier de voedingswaarde van de verschillende gezonde tussendoortjes:

Naar mijn idee zijn al deze snacks geschikt voor iedereen! Als je veel trek hebt, of veel verbrandt gedurende een dag, dan kun je de porties gerust iets groter maken. Ik hoop dat ik je weer wat ideetjes heb gegeven!

Groetjes, Marloes

Wat is jouw favoriet van deze 8 gezonde snacks?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (34)
  1. Kim 3 maandengeleden

    Sinds ik jou volg ben ik ineens een Pindakaas fan dus ik kijk vanavond na het sporten al helemaal uit naar die appel met pindakaas 😉 !

    Reageer
  2. Brenda 3 maandengeleden

    Oh leuk Marloes! Die ei-muffin ga ik zeker doen en ook het ei met rookvlees (had ik expres al in huis gehaald) staat op mijn lijstje. Die appel met pindakaas kende ik nog niet en die ga ik ook zeker proberen! En ja, dingen om mee te nemen zouden ook heel leuk zijn 🙂

    Reageer
  3. Michelle 3 maandengeleden

    Ah Nice Marloes! Thanks!
    Ideale avondsnacks ook!
    Netflix en optimavita! 😋

    Reageer
  4. Janne 3 maandengeleden

    Ik ga augurken kopen.
    En worteltjes, en hummus 😍

    Reageer
  5. Wivineke 3 maandengeleden

    De appel met pindakaas ga ik vandaag zeker proberen! Appel met kaneel uit de magnetron doe ik al regelmatig, dus ben zeer benieuwd naar deze variant. Verder ga ik ook de ei-muffins binnenkort maken, zag ik zo lekker makkelijk uit.

    Reageer
  6. Nikki 3 maandengeleden

    Wat ik net zo leuk vind is dat jij niet vega of vegetarisch eet en geen productgroepen schrapt. Je eet gewoon haalbaar gezond voor iedereen. Zo vind je er tegenwoordig bitter weinig op het internet. Je stimuleert me echt om gezonder te eten. Ik eet absurd weinig en absurd ongezond (ben van morbide obees tot nu heel erg ondergewicht gegaan met enorme angst weer dik te worden). Je geeft mij het vertrouwen dat je op een normale manier kan met eten omgaan en toch slank kan blijven. Je ben een echte inspiratiebron. Doe zo verder Marloes!

    Reageer
  7. Karin 3 maandengeleden

    Oh die appel met pindakaas ga ik zeker proberen!!

    Reageer
  8. MarionHak 3 maandengeleden

    Hey, weer leuke ideetjes! Nr 1 ga ik zeker eens proberen! Maak al regelmatig de banaan-ei pannekoekjes en dit lijkt me ook een lekker en makkelijk recept voor manlief en kids 🙂

    Reageer
  9. Ise 3 maandengeleden

    Goede ideeën! Ik bedenk me nu dat ik al heel lang geen huttenkase meer heb gegeten, haal het morgen meteen in huis 😉 Stuk voor stuk lekkere en gezonde producten.

    Reageer
    • Marloes 3 maandengeleden

      Haha soms heb je dat he….dat je gewoon iets vergeet! 🙂

      Reageer
  10. margareth 3 maandengeleden

    appel met pindakaas ga ik proberen
    lekker makkelijk ook
    en die muffins ook

    Reageer
  11. Pauline 3 maandengeleden

    Dank je Marloes voor de inspiratie…. voor de snacks was ik deze al een tijdje kwijt😂😂 Ik ga vandaag de appel met pindakaas uitproberen…. ben benieuwd 😙

    Reageer
  12. Dora 3 maandengeleden

    Die ’20 minutes later’ haha! Lekker droog!

    Tussendoortjes om mee te nemen hou ik me voor aanbevolen!
    Verder leuk weer een video om te kijken je bent altijd zo fijn positief en opgewekt!

    Reageer
  13. Annefloor 3 maandengeleden

    Wat een mooie pastel kleurcombinaties in sommige shots! De kleuren van de blauwe bessen en de kleuren bij de vruchtensap met yoghurt…love!
    Idee, weet niet of je zoiets al eerder hebt gedaan: een soort challenge/opdracht dat lezers hun favoriete gezonde tussendoortje op instagram posten onder een bepaalde hastag, er 1 artikel van gemaakt kan worden en we elkaars favorieten kunnen uitproberen? Misschien komen daar nog andere leuke combi’s uit! Ik hou zelf bijv van komkommer dippen in een beetje 15+ smeerkaas als snack. Door een foto te posten kan iedereen bijdragen aan nieuwe ideeën!

    Reageer
    • Marloes 3 maandengeleden

      Dank je wel voor de compliment Annefloor! Wat een leuk idee! Ik kan dat zeker eens proberen :). Ik zal zo snel mogelijk een oproepje plaatsen. Je kunt alvast beginnen met delen via #optimavitasnack

      Reageer
  14. Vera 3 maandengeleden

    Wat een leuk idee zeg! Ik heb geen instagram, maar ik zou er over nadenken om een accountje aan te maken!

    Reageer
  15. Sabine79 3 maandengeleden

    Ik wordt hier helemaal blij van

    Reageer
  16. monique 3 maandengeleden

    Favoriet is hier de kipfilet met augurk

    Reageer
  17. Kaylee 3 maandengeleden

    Ziet er lekker uit !
    Ik ga zo allemaal een keer porberen , want heb nog al vaak snack trek , en aangezien ik wil afvallen , is dit een hele goede 👌.

    Groetjes

    Reageer
  18. Ben 3 maandengeleden

    Welk fruit kan ik s’avonds nog eten?
    Ikneet savonds graag een sinaasappel uit de koelkast en snij deze in kwartjes!
    Kan alvat niet slechter zijn dan snoep
    Alvast bedankt voor jouw reactie

    Reageer
    • Marloes 3 maandengeleden

      Alles soorten fruit zijn wat mij betreft prima als je trek hebt! Inderdaad veel beter dan snoep of koekjes 😉

      Reageer
  19. Roelien 3 wekengeleden

    Super lekker die bananen muffins maar… Ze werden heel mooi groot in de oven maar na afkoelen zakten ze ineens in. Tips? Wat doe ik verkeerd?

    Reageer
  20. B 5 dagengeleden

    Kan ik water gebruiken voor de muffin i.p.v. melk?

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: