Gezond leven
| 4 oktober 2020

Gezond leven kan altijd beter… Maar dat hoeft niet!!

Als mijn clënten bij mij in mijn praktijk komen voor een vervolggesprek, dan start ik vaak met de vraag: Hoe is het gegaan? ZO vaak krijg ik dan het antwoord ‘het kon beter’ of ‘mwah’. Soms blijkt dit antwoord terecht, maar heel vaak vind ik dat we (ik namelijk ook!) regelmatig VEEL te kritisch op onszelf zijn.

Het kan altijd beter

Besef dat ‘gezond leven’ ALTIJD beter kan. Zelfs de meest fanatieke topsporter kan nog dingen verbeteren aan zijn of haar sport- en eetpatroon. Diegene is daar constant mee bezig, want het is zijn/haar werk!

Ben jij geen topsporter? Behandel jezelf dan ook niet zo. Besef dat het bij iedereen altijd beter kan. Ook de grootste gezondheids-goeroes zouden nog aanpassingen kunnen maken in hun eetpatroon. Bovendien worden de wetenschappelijke bevindingen constant vernieuwd. Wat als ‘gezonde leefstijl’ wordt beschouwd, is bijvoorbeeld nu heel anders dan 50 jaar terug. Puur omdat we andere inzichten hebben. Het is dus nooit ‘klaar’ of ‘perfect’ in de objectieve zin. Wat veel belangrijker is, is dat het voor jou ‘perfect’ is, of in ieder geval ‘goed genoeg’.

Wat er bij mij beter kan…

Veel mensen denken dat professionals in de gezondheidszorg het zelf top voor elkaar hebben. Ik merk dat er vaak wordt gedacht dat mijn leefstijl optimaal is. Dat is absoluut niet zo als je het objectief bekijkt! Hieronder slechts een kleine greep aan wat er beter zou kunnen aan mijn gezonde leefstijl:

  • Ik drink regelmatig een alcoholisch drankje.
  • Emotie-eten en extern eten blijven af en toe een dingetje voor mij.
  • Er zijn iets teveel dagen naar mijn zin, dat ik niet aan 7000 stappen kom.
  • Maat houden met bepaalde ongezonde producten vind ik onwijs lastig.
  • Ik zou minder vlees willen eten.
  • Echte hoog-intensieve sportmomenten zou ik vaker willen doen.
  • Ik drink af en toe energiedrankjes (zonder suiker, dat dan weer wel ;)).
  • Vaak kiezen wij voor witte pasta in plaats van volkoren pasta.
  • Ik eet nog af en toe uit pakjes.
  • Ik slaap niet elke nacht 8 uur.
  • Mijn ontbijt is niet erg gevarieerd.

Als je dit zo allemaal op een rijtje zet (en er is nog véél meer op te noemen!) lijkt het haast alsof ik totaal niet gezond leef. Dat komt omdat ik nu puur focus op de minder positieve aspecten van mijn gedrag rondom gezond leven. Voor mij voelt mijn gezonde leefstijl echter gewoon perfect! Het levert me namelijk wat ik wil, een gezond en fit lichaam en een sterke mindset.

Marloes optima vita

Wees lief voor jezelf!

Zelfs nu ik deze verbeterpunten typ, merk ik al dat het mijn gedachten beïnvloedt. Ondanks dat ik er dus niet eens 100% achter sta. Ik ga minder positief denken over mijn eigen gezonde leefstijl. Zou het inderdaad niet beter moeten?? Wat is dat oneerlijk naar mezelf toe!! We zijn soms zo ontzettend hard voor onszelf. Het moet altijd beter, het is nooit goed genoeg. Aan de ene kant maakt dit je een ambitieus persoon en zorgt het dat je vooruitgang boekt. Besef echter dat het ook een ontzettend grote valkuil is. Een positieve mindset is namelijk wat mij betreft cruciaal in het traject van gezonder gaan leven.

Ik geloof niet dat je heel ver komt met alleen maar lief zijn voor jezelf. Soms heb je namelijk even een schop onder je kont nodig (en eigenlijk is dat dan juíst lief zijn voor jezelf, maar nu wordt het te filosofisch ;)). Heel veel van ons zijn echter veel te streng! Ook daarmee kom je niet ver, want de kans dat je negatief gaat denken over jezelf is groot. Uiteindelijk zal je daar ook naar gaan handelen, wat kan zorgen voor een minder gezonde leefstijl en minder zelfvertrouwen.

Mijn tips voor jou

Ik heb drie tips die ik je graag wil meegeven. Ze kunnen je helpen bij het positiever krijgen van je gedachten over je eigen gezonde leefstijl:

  • Zodra je een negatief punt bedenkt wat betreft jouw gezonde leefstijl, dwing je jezelf ook minimaal twee positieve punten te benoemen! Voor elk negatief punt doe je dit. Dus zeg je 3 negatieve dingen over jezelf? Dan ook minimaal 6 positieve! Zo train je jouw hersenen in het feit dat er veel meer goed gaat dan dat er beter kan. Uiteindelijk verminderen zo hopelijk je negatieve gedachtes. Probeer altijd te onthouden wat wél goed gaat.
  • Vergelijk jezelf niet met anderen, maar met jezelf van een paar weken/maanden/jaar terug! Het is namelijk totaal niet interessant hoe anderen het doen. Iedereen heeft zijn of haar eigen ideale gezonde leefstijl en eigen doelen. Ik weet 100% zeker dat er ontzettend veel mensen zijn die gezonder leven dan ik. Tóch vind ik mijn eigen gezonde leefstijl perfect.
  • Geef jezelf feedback alsof je jouw beste vriend(in) feedback geeft. We zijn namelijk vaak voor anderen veel meer realistisch dan voor onszelf. Wat zou jij tegen jouw beste vriend(in) zeggen in de situatie waarin je nu zit? Wat zou je advies zijn?

Heel veel succes hiermee! Weet dat dit een ontzettend lastig onderdeel is. Ik hoop dat je uiteindelijk iets minder streng voor jezelf kunt zijn. Het heeft misschien wat tijd nodig, maar het is het zo waard!

Groetjes, Marloes

Ben jij ook soms te streng voor jezelf?

3 reacties

  1. Ik vind mijzelf zo vaak een verliezer. Als ik na een tijd gezonder eten, weer de pee er in heb en denk dat het allemaal niets uithaald. Dat ik niet gezellig een feestje kan vieren omdat ik geen biertje wil drinken of hapjes nemen, ik ben er zo gek op! Tegelijkertijd weet ik ook wel dat ik het voor mezelf doe dus lukt het meestal wel. Toch denk ik vaak, wat is het oneerlijk dat ik zo bezig moet zijn met eten want daar heb ik helemaal geen zin in. Af en toe vond ik koken of wel leuk maar meestal is het een must! Er zijn ook zoveel lekkere dingen! Het artikel hierboven slaat wel de spijker op z’n kop! Ik moet mijzelf maar eens een schouderklopje geven dat ik toch steeds de draad weer oppak! Het gaat tergend langzaam maar het gaat! Fijn artikel Marloes!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Elke dag bruisen van de energie en met liefde in de spiegel kijken.

@INSTAGRAM Join on the gram