Afvallen tips feestdag
Afvallen Voedingstips

Fit in december #2 – Tips voor op een feestdag

Door

Vandaag deel twee van de Fit in december reeks. Ik geef je tips om niet teveel aan te komen in deze lastige maand. De vorige keer hadden we het over planning en waarom dat mij ontzettend helpt. Deze keer geef ik je tips voor op een feestdag! Ik vertel je hoe je jezelf een beetje kunt coachen en hoe je heerlijk kunt genieten zonder schuldgevoel.

Het probleem

Als je wilt afvallen of fit wil worden/blijven, lijkt december een hele lastige tijd. Ik merk dat mensen ongezond eten als iets ‘slechts’ gaan zien. Persoonlijk vind ik dat ontzettend zonde! Zouden de feestdagen niet juist ontzettend leuk, lekker en bijzonder kunnen zijn? Ik geef je tips over hoe je jezelf kunt coachen op deze dagen. Daarbij gebruik ik de kennis die ik heb uit mijn opleidingen en de ervaring bij mezelf en bij mijn cliënten.

De eerste vraag aan jezelf

Ik zie heel vaak dat deze stap wordt overgeslagen, terwijl ik hem zo mega belangrijk vind! Stel jezelf eerst eens even de volgende vraag:

Welke strategie wil je toepassen tijdens een feestdag als het gaat om gezond eten? Wat past het beste bij jou?

Naar mijn idee zijn er vier mogelijkheden:

  1. Even helemaal niet denken aan gezond leven en gewoon oprecht genieten van al het lekkers.
  2. Genieten van lekkers, maar ik wil dat wel een klein beetje gedoseerd doen.
  3. Ik wil mezelf beperken in de ongezonde dingen die neem. Ik mag best een of twee dingen nemen, maar de rest wil ik graag gezond houden.
  4. Ook op de feestdagen wil ik niets ongezonds nemen, omdat ik me daar niet prettig bij voel.

Belangrijk om je te realiseren, is dat er geen verkeerd antwoord is. Vaak zijn we heel streng voor onszelf en vinden we dat we de inname van ongezond eten zouden moeten beperken. Af en toe een dag je gezonde leefstijl aan te kant schuiven kan echter totaal geen kwaad (tenzij je specifieke aandoeningen hebt, maar dat is een ander verhaal)! Ik wil nog wel een kleine kanttekening zetten bij optie 4, dit is namelijk een manier van denken die zou kunnen wijzen op een eetstoornis. Mocht je heel sterk voor die optie willen gaan, ga dan goed na bij jezelf hoe jouw relatie met eten is.

Mijn eigen keuze

Mijn insteek lijkt denk ik het meest op optie 2. Ik wil genieten en niet teveel bezig zijn met gezond eten tijdens de feestdagen, maar ik weet ook dat ik me écht niet beter ga voelen van de hele dag alleen maar ongezonde dingen eten.

Een ontbijt met croissantjes en jus ‘d orange vind ik gerust wel lekker, maar ik geniet vrijwel net zo veel van mijn kwark met fruit en noten. Ik haal dan bijvoorbeeld extra luxe fruit in huis, zodat ik toch een soort van kerstkwark heb :). Stel we zouden gaan gourmetten, dan vind ik het ook heerlijk om groenten te eten en mezelf niet alleen vol te duwen met vlees met saus en stokbrood met kruidenboter. Aan de andere kant kan ik wél onwijs genieten van chocolaatjes, een lekker toetje en wat alcoholische drankjes. Daar beperk ik mezelf dan ook niet in.

Uiteindelijk voelt deze balans zo natuurlijk voor me, dat ik haast geneigd ben om te zeggen dat ik voor optie 1 ga :). Mijn gezonde keuzes zie ik namelijk totaal niet als ‘beperking’.

Tips voor tijdens de feestdag

Als je voor optie 1 of 4 gaat, dan zijn deze tips overbodig. Wil je genieten, maar dit toch een beetje beperken, dan helpt het heel erg om jezelf de volgende vragen te stellen als je iets ongezonds wilt gaan eten:

  • Vind ik dit écht lekker?
  • Heb ik er op dit moment écht zin in?

Is het antwoord op een van deze vragen nee? Denk er dan nog eens goed over na of je het wilt nemen.

Ook heb je misschien iets aan de tips hieronder:

  • Natuurlijk zijn ongezonde dingen heel erg lekker, maar bedenk goed waar je écht gelukkig van wordt. In mijn geval is dat van met mate genieten, maar mezelf niet vol proppen. Dan voel ik me achteraf namelijk lichamelijk niet meer goed! (uiteraard gaat dit ook bij mij wel eens ‘fout’, kan ik me niet beheersen en voel ik me alsnog rot de volgende dag ;)).
  • Let erop dat je voldoende water en thee blijft drinken! Als je te weinig drinkt, eet je vaak veel meer. Ook is er de kans dat je sneller je alcoholische dranken gaat drinken om je dorst te lessen.
  • Probeer heel bewust te genieten van alles wat je eet! Een langzaam, kauw goed en beleef de smaken bewust. Zo heb je er extra veel plezier van.
  • Leg tijdens de maaltijd je bestek neer als je aan het praten bent, zo voorkom je onbewust eten.
  • Stel voor om een rondje te wandelen met het hele gezelschap. Zo heb je een beetje beweging en wat frisse lucht. Vaak is dit heel fijn!
  • Kies voor light frisdranken in plaats van normale (als je dit net zo lekker vindt!), dat scheelt een hoop suiker dat je naar binnen krijgt. Ook van light frisdranken moet je natuurlijk niet te veel nemen, maar een paar glazen kan echt geen kwaad.
  • Heb je een feest bij jou thuis? Geef mensen aan het einde dan dingen mee die over zijn. Zo voorkom je dat je nog een hele week restjes aan het opmaken bent.
  • Serveer naast ongezonde dingen ook wat gezonde hapjes. Ook die kunnen ontzettend lekker zijn!
Gezonde hapjes

Na de feestdag…

Je kent het misschien wel, je ‘mocht’ van jezelf genieten van ongezonde dingen, maar ‘s avonds voel je je toch schuldig. Mijn advies: niet doen!! Probeer te denken aan de leuke dag en hoe lekker het eten was. Misschien was deze dag niet ideaal qua gezondheid, maar is dat echt een probleem? Je hebt genoten en dat is wat telt. Sta ook maar even niet op de weegschaal de volgende dag, dat is niet belangrijk! Bovendien geeft hij een vertekend beeld, doordat je meer vulling in je darmen hebt en wat extra vocht vasthoudt.

Als je positief denkt, zul je merken dat je de volgende dag veel makkelijker je gezonde patroon weer oppakt.

Mijn conclusie

Naar mijn idee zijn feestdagen er om van te genieten! Gezond leven staat nu even niet centraal en dat is totaal geen probleem. Een gezonde leefstijl betekent niet dat elke dag 100% gezond is. Af en toe flink genieten hoort bij het leven. Zo lang je zelf gelooft dat je het gezonde leven weer kunt oppakken, zal dat ook gebeuren!

Hele fijne feestdagen toppers!

Groetjes, Marloes

Voor welke optie zou jij gaan tijdens de feestdagen?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (14)
  1. Bianca W 3 jaargeleden

    Ik ga voor optie 2.
    Wij hebben altijd de “traditie” om op 2e kerstdag ‘s morgen naar de sportschool te gaan (heerlijk dat het 24/7 kan). We voelen ons daar goed bij en we maken die dagen lange wandelingen met de hond. Zo genieten wij en blijft de “schade” beperkt😂

    Reageer
  2. Roos 3 jaargeleden

    Goed artikel!
    Ik ga voor optie 2.
    Nog even kijken hoe ik er een beetje bij kan gaan bewegen, maar komt vast goed 🙂

    Reageer
  3. Teha 3 jaargeleden

    Optie 2. Wij wandelen beide kerstdagen altijd een uur of twee en maken dingen lekker door iets toe te voegen,zoals jij met luxe fruit bij de kwark,maar ik let wel erop dat ik ipv steeds maar brood eten bij de gourmet wat eerder wat groente pak.
    Ik drink niet dus dat is sowieso al makkelijk 😁.
    Niet op de weegschaal staan de volgende dag vind ik dan wel weer moeilijk!

    Reageer
  4. Masha 3 jaargeleden

    Ik twijfel tussen optie 1 en 2. Zou heel graag optie 1 willen doen en er niet mee bezig willen zijn, maar denk niet dat het mij gaat lukken. Dan is optie 2 een hele goede hoor 😉
    Gewoon lekker blijven sporten in de ‘kerstvakantie’ en de dagen tussen en na de feestdagen weer gezond eten. Dat luisteren naar je lichaam gaat steeds beter. Ik weet ook dat ik mij weer beter voel bij gezond eten. Ondanks dat ik enorm kan genieten van ‘ongezond’ of ander eten dan normaal weet ik dat het gezonde eten veel goeds doet voor m’n lijf en mentale toestand.

    Dank weer voor de goede tips. Er bewust mee om gaan helpt voor mij een hoop. Wat ik denk ik ga doen is ook bedenken wat ik ga eten tijdens de feestdagen. Dan ligt er niet van alles in huis wat ik kan pakken.

    Kijk al uit naar de volgende!

    Reageer
  5. Sandy 3 jaargeleden

    Hoi Marloes, wij gaan gourmetten met Kerst en ik zou wel meer met groente erbij willen doen maar weet niet zo goed hoe. Welke groenten zijn bv geschikt voor in de pannetjes? Heb jij tips?

    Reageer
    • Annet 3 jaargeleden

      Misschien heb je hier iets aan;
      Paprika, champignons, uien, courgette of aubergine grillen op het gourmetstel zelf. in plaats van vlees misschien een eitje maken er op? daarnaast misschien een salade maken die je bij het vlees kan eten met tomaatjes en komkommer er bij in? je zou ook van die kleine tomaatjes op de bakplaat kunnen grillen.

      Hopelijk heb je er iets aan 🙂

      Reageer
      • Sandy 3 jaargeleden

        Dankjewel voor je ideetjes Annet 👍

        Reageer
    • Vera 3 jaargeleden

      Of vooraf al een berg groente grillen in de grillpan of wokken….en die groente lekker in de pannetjes warm maken…hmmmm…. En eventueel een klein beetje mozzarella op de groente.
      Ook kun je snoeptomaatjes in de pannetjes doen, worden ze lekker sappig.
      Of groentesnzoals broccoli of sperziebonen vooraf kort koken zodat ze daarna nog maar even in de pannetjes hoeven.
      Smakelijk!!!

      Reageer
      • Sandy 3 jaargeleden

        Dankje Vera voor je mooie aanvulling

        Reageer
  6. Annet 3 jaargeleden

    Als er iets is wat ik de afgelopen jaren geleerd heb dan is het wel dat ik mijzelf echt niet lekkerder ga voelen op het moment dat ik veel en ongezond eet. Vaak heb ik de dagen daarna last van een opgeblazen gevoel, sport minder lekker, slaap minder goed en voel mijzelf onrustig door het vele suiker. Dit in mijn achterhoofd houdende kies ik op de momenten van feestdagen ervoor om bijvoorbeeld één genietmoment te hebben met iets wat ik heel erg lekker vind. Daaromheen gaat mijn normale eet en sportritme gewoon door. Ik moet ook gewoon werken rondom de feestdagen en 2e kerstdag is mijn man werken waardoor ik overdag lekker een heel eind ga hardlopen. Eerste Kerstdag dit jaar maak ik het diner en we hebben gekozen voor varkenshaas met aardappeltjes en salade waardoor we wel lekker maar ook nog gezond eten!

    Reageer
  7. Conny 3 jaargeleden

    Wij wandelen bijna altijd na een zware maaltijd. Voelt super. Ik ga voor optie 2 maar dat is eigenlijk onze levensstijl. Genieten is namelijk ook heel gezond! Niet te veel na hoeven denken over wat je eet is ontspannen. Ik kan best goed koken en weet redelijk wat de voedingswaarden zijn. Mijn grote valkuil is, te véél in huis halen met zulke feestdagen en dan nog dagen verleidingen in de koelkast hebben. Mijn kinderen willen niets meenemen om dezelfde reden dat ik het hun mee wil geven;) snap je. Daar moet ik dus rekening mee houden! Nu hebben wij wel een oplossing met “te véél”, we komen 2e kerstdag met al ons overschot bij elkaar en vieren nog eens dunnetjes het leuke van eerst kerstdag. Ik heb 3 broers en 3 zussen dus even zoveel zwagers en schoonzussen. Ze zijn er niet altijd allemaal hoor. We rouleren van plek elk jaar bij een ander! Werkt super! De jongeren in de familie, die steeds meer uitbreid, zijn vaak ook in grote getale aanwezig. Iedereen is er vrijblijvend! Hebben we meteen een fam-reünie, zo gezellig! Fijne dagen voor iedereen!🎅

    Reageer
  8. Lilian 3 jaargeleden

    Bedankt voor dit fijne artikel. Ik heb er echt iets aan.

    Reageer
  9. Priscilla 3 jaargeleden

    Optie 2..
    december is voor mij het nieuwe januari..
    Onlangs 😉 begonnen met gezonder eten, 3x per week crossfit en op naar #fitgirlzomer2020
    Kerst houden we simpel en compenseren we meestal door ontbijt en middageten luchtig te houden, dus dat komt goed, laat die feestdagen maar komen i am readyyyyy joehoe!

    Reageer
  10. Katinka 3 jaargeleden

    Ik ga ook voor optie 2! Genieten van lekker ongezond en lekker gezond eten. Heb er zin in! Jij ook hele fijne feestdagen alvast 😀

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.