Afvallen Voedingstips

10 Feiten en Fabels over Afvallen

Door

Feiten en fabels over afvallen

Ik schrijf af en toe een ‘Feiten en fabels’ artikel, omdat ik ontzettend veel vragen krijg over gezond eten, sporten en afvallen. Over veel van die vragen heb ik al eens een artikel geschreven, voor sommige vind ik het niet nodig om er een heel artikel aan te wijden. Daarom hier tien feiten en fabels op een rijtje, waarop ik kort en krachtig mijn mening geef en eventueel link naar een artikel. Dit keer feiten en fabels over afvallen!

Ik schreef dus al eerder ‘feiten en fabels’ artikelen, bijvoorbeeld over vetverbranding, sporten en over gezond leven. Lees je gerust nog eens door. Vandaag dus specifiek over afvallen, here we go…

1. Het is onverstandig om elke dag op de weegschaal te gaan staan
Ja, ja, ja, ja!! Dit is absoluut een feit. Niet alleen voeding heeft namelijk invloed op je gewicht, maar ook hoeveel vocht je vasthoudt. Dit kan beïnvloed worden door bijvoorbeeld het weer, meer zout eten dan normaal, stress en hormonen (menstruatie!). Ons gewicht schommelt hierdoor altijd met ongeveer 0,5-1,5kg. Dit komt niet doordat je ineens meer vet in je lichaam hebt, maar omdat je dus meer vocht in je lijf hebt. Dit plas je zeer waarschijnlijk de volgende dag gewoon weer uit. Elke dag op de weegschaal staan is dus zeker niet verstandig, omdat je dan altijd deze schommelingen zult zien. Ik raad aan om maximaal 1x per week op de schaal te stappen, op een vaste dag en op een vast moment van de dag. Gebruik dezelfde weegschaal en zet hem altijd op dezelfde plek.

Plateau afvallen

2. Ik volg een paar maanden een dieet en dan kan ik weer leven zoals ik deed
Ook dit is een hele grote fabel, die heel veel mensen geloven. Je bent aangekomen door de manier waarop je leeft, dat betekent dat je op een later moment ook weer zult aankomen van deze leefstijl. Tijdelijk een dieet volgen kan je dus zeker helpen met afvallen, maar als je daarna weer gaat eten zoals je deed, kom je weer aan. (Kleine) veranderingen aanbrengen in je leefstijl voor de rest van je leven, zal dus altijd nodig zijn.

3. Als ik meer ga sporten, val ik automatisch af
Fabel! Ik hoor heel vaak dat mensen wonderen verwachten als ze 1-2x per week gaan sporten. Als je inderdaad álles verder hetzelfde houdt, ga je misschien heel langzaam een heel klein beetje afvallen. Als je echter meer gaat sporten, zul je ook meer trek krijgen. Je gaat daardoor iets meer eten en compenseert op die manier je sportmomenten. Ook is de kans dat je jezelf wilt belonen groot, ‘ik heb gesport, nu verdien ik wel een stukje chocolade’. Hierdoor vallen mensen soms zelfs helemaal niet af als ze meer gaan sporten. Uiteindelijk is gezond eten altijd ook ontzettend belangrijk. Daarmee kun je zelfs vaak nog meer bereiken dan met sporten. Dat lees je ook in dit artikel.

Bewegen sporten

4. Veel drinken is belangrijk bij het afvallen
Dit is zeker een feit, waar ik ook vaak over praat in mijn video’s. Voldoende drinken is ontzettend belangrijk voor je stofwisseling. Daarnaast kun je een trekgevoel krijgen als je te weinig hebt gedronken. Het lijkt dus alsof je honger hebt en je gaat meer eten, terwijl je eigenlijk dorst hebt. Natuurlijk kun je het beste veel water en thee drinken. Hoe veel en wat precies, dat lees je hier.

5. Tijdens het diëten, mag ik niets ongezonds eten
Naar mijn idee is dat zeker een fabel! Ik heb sowieso een beetje een hekel aan het woord ‘diëten’. Ik vind het veel mooier om het te zien als leefstijl. Om een gezonde leefstijl lang vol te houden, is het juist nodig om jezelf af en toe iets ongezonds te gunnen. Je houdt het anders nooit vol op lange termijn! Ik houd zelf meestal ongeveer 2 genietmomentjes per week aan, maar dat worden er zeker ook wel eens meer.

Eat natural ontbijtgranen4

6. Het is verstandig om te starten met een goed ontbijt
Ja! Absoluut een feit. Ontbijten start je stofwisseling op, zorgt ervoor dat je voldoende energie en concentratie hebt om de dag te starten én levert je veel nuttige vitamines en mineralen. Mensen die niet ontbijten, krijgen vaak laat op de avond enorme trek. Dan maak je snel minder gezonde keuzes. Meer over ontbijten lees je hier. Hier vind je heel veel voorbeelden van gezonde ontbijtjes.

7. Light producten zijn heel ongezond
Hier denk ik wat gemengd over. Light chips en ‘gezonde’ koekjes en snoepjes ben ik geen fan van. Uit onderzoek blijkt dat we hier snel een grotere portie van eten, waardoor we alsnog meer calorieën, suiker en vet binnen krijgen. Af en toe een glas light frisdrank vind ik wél heel handig. Deze dranken bevatten geen calorieën, terwijl normale frisdrank heel calorie- en suikerrijk is. Als je even iets anders wilt dan water, is dat een goede optie. Je moet er zeker niet te veel van nemen, in grote hoeveelheden zijn zoetstoffen namelijk schadelijk. Ik raad niet meer dan 3 glazen per dag aan, alhoewel uit onderzoek blijkt dat tot 17 glazen niet schadelijk is. Hoeveel zoetstoffen veilig zijn, kun je hier berekenen.

8. Gewicht is niet het meest belangrijk
Zeker een feit! Zoals ik bij nummer 1 al aangaf, kun je zwaarder zijn door het vasthouden van vocht. Ook ben je iets zwaarder als je veel spieren hebt. Ik meet om die reden bij mijn cliënten ook het vetpercentage, het spierpercentage en de buikomvang. Soms zie ik dat iemands omvang en vetpercentage wel daalt, terwijl het gewicht gelijk blijft! Focus dus alsjeblieft niet teveel op de weegschaal. Hier lees je meer.

Ik2

9. Je kunt beter na 20uur ‘s avonds niet meer eten
Ook hier heb ik al eens een artikel over geschreven, ik vind het een fabel! Het gaat er meer om wát je eet na 20uur. Vaak is dit iets ongezonds. Als je echter nog trek hebt, of als je weet dat je laat op de avond vaak gaat snacken, kun je naar mijn idee juist beter een gezond tussendoortje nemen! Dit zorgt ervoor dat je een meer verzadigd gevoel hebt en dit voorkomt snaaien. Ook als je bijvoorbeeld gesport hebt, is het belangrijk om nog iets te eten om je lichaam de kans te geven te herstellen. Het is trouwens ook een fabel dat je verbranding ‘s nachts helemaal stil ligt. We hebben inderdaad minder energie nodig, maar ons lichaam verbruikt ook in rust!

10. Variëren met verschillende producten is heel belangrijk
Ja, ik vind dit zeker een feit. Ik merk dat sommige mensen niet verder afvallen als ze al tijden precies hetzelfde eten. Variatie in ons eetpatroon, houdt ons lichaam scherp. Ook zorgt het ervoor dat je alle verschillende vitamines en mineralen binnen krijgt. Daarnaast houdt variatie je eetpatroon spannend en interessant. Je kunt datgene eten waar je écht zin in hebt. Ik merk dat ik hierdoor minder behoefte heb aan snoep en koek.

Ik hoop dat je weer wat wijzer bent geworden :). Als je vragen hebt, dan kun je die altijd hieronder kwijt.

Groetjes, Marloes

Wat zou jij willen weten over afvallen?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reactie (1)
  1. Xiomara 6 jaargeleden

    Hoi Marloes… Ik heb een vraagje ;Hoeveel calorieën mag een vrouw per dag eten?…

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.