Plaatselijk vet verbranden
Afvallen Beweegtips Bewegen Feiten en fabels Tips Voeding

Feit of Fabel: Kun je plaatselijk vet verbranden?

Door

Ik denk dat veel van mijn lezers deze vraag inmiddels direct kunnen beantwoorden. Ik krijg echter wekelijks meerdere keren de vraag hoe je buikvet kunt verbranden of hoe je vet op je benen weg traint. Bovendien heb ik de laatste tijd flink wat meer volgers gekregen die me hier misschien nog nooit over hebben horen praten…dus let’s go! Kun je plaatselijk vet verbranden? Zijn er oefeningen die ervoor zorgen dat je buikvet of beenvet verbrandt?

Hoe werkt de vetverbranding?

Technisch gezien start de vetverbranding al als je 1 dag (of zelfs op 1 moment!) minder eet dan je nodig hebt. Ons lichaam heeft energie (calorieën) nodig om in leven te blijven. Deze energie komt uit de voeding die we eten. Eten we een tijd niets, dan wordt eerst gebruik gemaakt van de koolhydraten die opgeslagen liggen in onze spieren (glycogeenvoorraad). Deze kan ons lichaam makkelijk en snel omzetten in energie. Als deze voorraad op raakt, dan wordt de vetvoorraad in het lichaam aangesproken. Het vet wordt omgezet in energie en neemt dus in hoeveelheid af. Eet je echter de dag daarna meer dan je nodig hebt, dan wordt de vetvoorraad weer aangevuld.

Je zult de vetvoorraad in je lichaam pas écht verlagen als je gedurende langere tijd minder calorieën binnen krijgt dan je verbruikt. Bovendien moet je voorkomen dat je vervolgens weer boven je behoefte gaat eten, anders vult het zich weer aan.

fitness kick

Waar gaat het vet vanaf?

Je weet dus nu hoe je vet kunt verbranden. Maar waar gaat het dan vanaf? Dat bepaalt jouw lichaam zelf! Van nature heeft ieder lichaam een plek waar hij relatief gezien de grootste vetopslag heeft liggen. Daarom hebben sommige mensen hele brede benen en heupen maar een slanke taille, terwijl anderen een dikke buik hebben met dunne benen. Het is genetisch bepaald waar in ons lichaam het meeste vet wordt opgeslagen.

Natuurlijk kan diegene met de dikke buik ook een plattere buik krijgen. Dan zal echter waarschijnlijk eerst nog meer vet op de benen verdwijnen, voordat de buik slanker wordt.

Dit is ook de reden waarom sommige mensen makkelijker een sixpack krijgen dan anderen. Mannen met een donkere huidskleur uit bijvoorbeeld Jamaica hebben vaak hun vetopslag meer op hun rug zitten. Daarnaast hebben ze aanleg om relatief makkelijk spiermassa op te bouwen, waardoor hun buikspieren sneller zichtbaar zijn. Voor sommige vrouwen daarentegen, die juist meer vetopslag rond de buik hebben, is het krijgen van een sixpack op een gezonde manier vrijwel onmogelijk.

Sowieso hebben vrouwen over het algemeen een hogere vetvoorraad dan mannen, omdat het vrouwelijke lichaam meer vet nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Bij een te laag vetpercentage neemt onder andere onze vruchtbaarheid af, of functioneert zelfs helemaal niet meer.

Zijn er oefeningen die buikvet of beenvet verbranden?

Hier kan ik kort over zijn, nee! Er is geen oefening waarbij je specifiek vet verbrand in een bepaalde regio. Bij het doen van buikspieroefeningen verbrand je geen buikvet. Wat zulke oefeningen doen, is de buikspieren versterken. Dit heeft weinig met vetverbranding te maken. Hetzelfde geldt voor oefeningen voor de benen en voor alle andere spieren van het lichaam.

Er zijn wel oefeningen die richten op vetverbranding in het algemeen. Feitelijk zijn dit alle bewegingen die we in het dagelijks leven doen. Alles kost namelijk energie! Natuurlijk verbrand je meer calorieën bij een uur hardlopen, dan bij een uur wandelen, maar ook tijdens wandelen stimuleer je de vetverbranding. Hoe dat zit met de vetverbrandingszone, legde ik al eens eerder in een video uit:

Mijn conclusie

Je kunt niet plaatselijk vet verbranden. Als je vet wilt verbranden, dan zul je gedurende een lange termijn minder energie (calorieën) moeten binnen krijgen dan je verbruikt. Dit kun je het beste doen door een combinatie van veel bewegen (en sporten) en gezond eten. Sporten die meer energie kosten, zijn uiteindelijk effectiever voor de vetverbranding. Doe echter vooral activiteiten die jij op lange termijn volhoudt! Dat is namelijk nodig voor een blijvend effect.

Waar het vet dat je verbrand af gaat, dat bepaalt jouw lichaam zelf. Elk lichaam heeft genetisch gezien een plek waar het vet het liefste opslaat. Daar kunnen wij zelf niets aan veranderen. Uiteraard kun je deze hoeveelheid wel verminderen door de juiste voeding en beweging.

Groetjes, Marloes

Ben jij bewust bezig met vet verbranden?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (2)
  1. Marise 4 maandengeleden

    Hoi Marloes,
    Ik loop al een tijdje met dezelfde vraag. Hoeveel calorieën zal een gemiddelde vrouw ongeveer verbranden als je niet of nauwelijks beweegt op een dag (als je bijvoorbeeld een kantoorbaan hebt). Niet dat dat wenselijk is natuurlijk, maar ik ben gewoon benieuwd.
    Jij weet daar vast een antwoord op 🙂
    Groetjes,
    Marise

    Reageer
  2. Henk 4 maandengeleden

    Hallo Marloes
    Je geeft veel workouts. Ik weet niet hoe ik daar mee om moet gaan.
    Elke dag één? Iedere keer een andere? Een dag overslaan? Hoe lang per dag? Hoe kan ik er afwisseling en regelmaat in brengen?
    Kun je mij er wegwijs in maken en advies geven.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: