Hoe ik gezonder ben gaan leven
Afvallen Beweegtips Feiten en fabels Voeding Voedingstips

Feit of Fabel: Abs are made in the kitchen!

Door

Als je bezig bent met fitness en/of gezond leven, dan is er een grote kans dat je iemand ooit deze uitspraak hebt horen doen: ‘Abs are made in the kitchen’. Oftewel, goede voeding is belangrijker voor een strakke buik dan sporten en bewegen. Ik ga je vandaag zo goed mogelijk uitleggen of dit een feit of een fabel is.

Fun fact

Heel cru gezien is deze stelling de grootste onzin. Abs, oftewel buikspieren, heeft namelijk iedereen! Toen je in de buik van je moeder zat, zijn ze al ontstaan. Ze zijn echter niet bij iedereen zichtbaar van de buitenkant. In deze stelling hebben we het dus niet zomaar over buikspieren, maar over ‘zichtbare buikspieren’, oftewel een sixpack, oftewel een platte buik.

Buikspieroefeningen voor een strakke buik?

Nog steeds wordt heel vaak gedacht dat je van het doen van buikspieroefeningen een platte buik (of een sixpack) krijgt. Dit is niet waar! Met het doen van buikspieroefeningen versterk je je buikspieren. Als er echter een laagje vet op je buik zit, dan zullen deze sterke buikspieren niet zichtbaar zijn.

Hoe krijg je dan wél zichtbare buikspieren?

Ik begin even met zeggen dat de ene persoon genetisch gezien veel makkelijker zichtbare buikspieren krijgt dan de ander. Als je een sportieve bouw hebt en aanleg voor spieropbouw, dan is de kans dat je ooit een sixpack krijgt veel groter dan als je van nature heel dun of juist stevig bent. Lees er hier meer over.

Je buik strakker maken kan natuurlijk wél bij iedereen! Dat doe je door het laagje vet op je buik te verminderen. Oftewel, je moet vet verbranden. Dit doe je heel simpel gezegd door minder calorieën binnen te krijgen dan dat je verbruikt, gedurende een lange termijn.

Meer calorieën verbranden

Meer calorieën verbranden doe je door te bewegen en te sporten. Hoeveel je precies verbrandt, hangt onder andere af van je geslacht, lengte, leeftijd en de intensiteit waarmee je het doet. Dat is dus niet zo makkelijk te zeggen. Heel simpel gezegd verbrand je met een uur bewegen zo’n 250kcal en met een uur sporten zo’n 500kcal.

Stel je gaat 2x per week een uur wandelen en 2x per week een uur sporten (bovenop wat je nu doet), dan heb je dus 1000kcal ‘winst’ per week.

weer fit worden

Minder calorieën binnen krijgen

Heel veel mensen denken dat ze minder moeten gaan eten om minder calorieën binnen te krijgen. Dit is echter niet altijd nodig! Vaak kun je heel veel winst halen uit het maken van gezondere keuzes. Kies bijvoorbeeld voor kipfilet in plaats van een kipschnitzel (+-100kcal winst), voor een glas water in plaats van een glas cola (90kcal winst), voor een glas bier of wijn minder (110kcal winst), voor een stuk fruit in plaats van een stroopwafel (100kcal winst) en ga zo maar door.

Met zulke relatief kleine besparingen, kun je al snel dagelijks 400-500kcal winst halen op een gezonde manier. Zelfs meer besparen is mogelijk, maar dat zou ik niet aanraden. De kans op tekorten of terugval (het jojo-effect) is dan groot. Aangezien ik meestal aanraad om ook genietmomentjes te houden, is het realistisch om je 6 van de 7 dagen per week aan jouw gezondere leefstijl te houden. Dit geeft wekelijks 2400-3000kcal winst! Ongeveer het drievoudige van de winst die je met heel veel moeite uit beweging zou kunnen halen.

Het ideale plaatje

Ik hoop dat het inmiddels duidelijk is dat je met voeding meer kunt doen met betrekking tot afvallen, dan met bewegen. Dit betekent echter niet dat je niet hoeft te bewegen!

Ik zou je altijd aanraden om bewegen en gezond eten te combineren, als je wilt afvallen of strakker wilt worden. Sporten en bewegen zorgt niet alleen voor sterkere spieren, maar helpt blessures te voorkomen, verbetert je conditie en heeft nog tientallen andere gezondheidsvoordelen.

Conclusie

Naar mijn mening is dit absoluut een feit, abs are made in the kitchen. Je kunt nog zo hard sporten, maar als je niet gezond eet dan zul je jouw buik waarschijnlijk niet strakker krijgen. Dat betekent echter niet dat je volledig de focus op voeding moet leggen. Vergeet gezond bewegen zeker niet!

Groetjes, Marloes

Kende jij deze uitspraak? Heb je er ervaring mee?

Je vindt dit misschien ook leuk


Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: