Afvallen Beweegtips Voedingstips

FAQ: Veelgestelde vragen over Afvallen

Door

Feiten en fabels over afvallen

Ik zie als diëtist dagelijks cliënten die willen afvallen, van hen krijg ik altijd enorm veel vragen over dit onderwerp. Ook jullie sturen me massaal reacties, berichtjes en mailtjes met vragen, die ik helaas niet allemaal persoonlijk kan beantwoorden. Het leek me daarom handig om eens een artikel te schrijven, met daarin veelgestelde vragen over afvallen. Hoe kun je afvallen? Welk dieet werkt het best? Welke sport kun je het beste doen? En ga zo maar door. Je leest alles in dit artikel.

1. Ik wil afvallen, hoe start ik?
De basis van afvallen is eigenlijk heel simpel, je moet minder calorieën binnen krijgen dan je verbruikt. Waarschijnlijk is je gewicht nu stabiel of kom je aan, dat wil zeggen dat je eet volgens je behoefte, of net iets daarboven. Om af te vallen, kun je twee dingen gaan doen: minder calorieën eten of meer bewegen. Het meest efficiënt (en gezond!) is om van beiden een beetje te doen. Dit is gelijk mijn grootste tip op dit vlak, begin met een klein beetje meer beweging (bijvoorbeeld 1 beweegmoment per week extra) en ruil bijvoorbeeld een aantal ongezonde tussendoortjes in voor gezonde varianten. Gooi dus niet gelijk je hele patroon om, maar neem kleine stapjes. Dan houd je het het langst vol.

2. Hoe lang duurt het voordat ik resultaat zie?
Deze vraag krijg ik ontzettend vaak! Ik kan hem echter niet precies beantwoorden, dat is namelijk van heel veel dingen afhankelijk. Onder andere wat je eet, hoe veel je eet, wat je doet gedurende een dag, hoeveel je sport en hoe zwaar je nu bent. Ook hangt het er vanaf wat je als ‘resultaat’ ziet. Bedoel je dat je gewicht kwijt wilt? Wil je gezonder zijn? Of juist strakker worden? Mijn antwoord op deze vraag zou zijn om je niet teveel te focussen op het resultaat, maar meer op de weg ernaar toe. Zoek een leefstijl die je de rest van je leven kunt blijven volhouden. Als je namelijk heel snel resultaat ziet, zal het ook heel snel weer verdwenen zijn. Zeker omdat je dan waarschijnlijk een leefstijl hebt aangenomen, die je niet lang volhoudt.

Sporten3

3. Welke sport kan ik het beste doen als ik wil afvallen?
Hier schreef ik al eens een artikel over. Kort gezegd verbrand je natuurlijk met de ene sport meer calorieën dan met de andere. Dat is in mijn ogen alleen niet het meest belangrijk. Als je namelijk doet wat je LEUK vindt, dan houd je het veel langer vol. Op lange termijn verbrand je daardoor veel meer. Zelfs krachttraining kan je heel veel opleveren bij het afvallen. Je verbrandt misschien niet zo veel calorieën, maar je bouwt wél spiermassa op, waardoor je stofwisseling uiteindelijk hoger wordt! Oftewel, als je meer spieren hebt, verbruik je meer calorieën als je niets doen. Is dat even mooi ;).

4. Kun je ook te weinig eten, waardoor je niet meer afvalt?
Ja! Dat kan. Ik zie het soms bij vrouwen (ja sorry, het zijn meestal vrouwen) die al heel veel diëten hebben gedaan. Je weet dat dit bij jou zo is, als je heel weinig eet maar toch niet afvalt. Hoe je ervoor kunt zorgen dat je toch weer gaat afvallen, vertel ik hier. Wat ik trouwens vaker zie gebeuren, is dat mensen te weinig eten en daardoor snaaitrek krijgen. Door dit snaaien komen ze alsnog aan.

5. Waarom val ik niet af?
Dit kan ontzettend veel redenen hebben. Misschien eet je toch meer dan je denkt, of beweeg je te weinig. Ook de overgang, stress, veel diëten of sommige aandoeningen kunnen hiermee te maken hebben. Ik schreef er al eens een uitgebreid artikel over.

Mijn Instagram maaltijden

6. Welk dieet kan ik het beste doen?
Naar mijn idee, werkt geen enkel dieet als je je leefstijl daarvoor ontzettend veel moet aanpassen. Wat ik iedereen aanraad, is om je leefpatroon langzaam steeds iets gezonder te maken. Eigenlijk moet je helemaal niet het gevoel hebben dat je ‘op dieet’ bent. Mijn cliënten zeggen dat ook vaak tegen me. Als je namelijk een streng dieet volgt, val je in korte tijd heel veel af, maar dat zit er vrijwel direct weer bij als je je oude patroon weer oppakt. Het klinkt dus misschien cliché, maar ga niet voor een dieet, maar voor een verandering van je leefstijl. Een diëtist kan je hier zeker bij helpen.

7. Wat mag ik wel of niet eten?
Hier komt het mooie: je mag ALLES eten! Als je jezelf dingen gaat verbieden, krijg je er alleen maar meer zin in. Ik heb daarom nog nooit iemand gezegd dat hij/zij iets niet mag eten. Wel probeer ik mijn cliënten (en jullie als lezers van mijn blog) te laten zien wat gezonde keuzes zijn. Van deze gezonde producten kun je lekker veel eten. Af en toe genieten van iets ongezonds als chocolade of chips vind ik echter ook ontzettend belangrijk. Juist hierdoor houd je jouw leefstijl vol. Je mag dit dus best eten! Alleen liever niet te vaak. Ik houd vaak 2-3 genietmomentjes per week aan. Soms wat meer en soms wat minder.

8. Hoeveel moet ik eten?
Ook dat hangt af van héél veel factoren. Onder andere geslacht, leeftijd, werkzaamheden, beweging, en hormoonhuishouding hebben hiermee te maken. Daarnaast natuurlijk of je wilt aankomen, afvallen of stabiel wilt blijven in gewicht. Je kunt het berekenen, in dit artikel geef ik aan hoe. Deze berekening blijft altijd een schatting. De beste maat hiervoor blijft om af en toeop de weegschaal te staan. Als je afvalt eet je minder dan je behoefte, als je aankomt eet je meer dan je nodig hebt. Kom je er niet uit? Ga dan eens langs bij een diëtist bij jou in de buurt. Die kan je zeker helpen.

Gezond eten warm weer

9. Wat is een gezond gewicht?
Vooral de vrouwelijke lezers van optimavita.nl zijn benieuwd of hun gewicht gezond is. Ik ben persoonlijk niet zo’n fan van het vergelijken van jouw lichaamsgewicht met een ‘norm’ want wie is normaal?? Ik heb wel eens mensen met licht overgewicht aangeraden niet verder af te vallen, omdat ze al flink op leeftijd waren of omdat het anders een obsessie werd. Ook zijn er mensen met licht ondergewicht volgens de norm, die zich daar prima bij voelen en ook echt gewoon gezond zijn. Als je toch wilt vergelijken, kun je hier kijken of jij een gezond gewicht hebt. Toch zegt gewicht echt niet alles. Ik bepaal liever niet alleen gewicht, maar ook vetpercentage en buikomvang. Waarom? Dat lees je hier.

10. Hoe kan ik zo snel mogelijk afvallen?
Deze vraag krijg ik ook héél vaak. Hierboven heb ik het eigenlijk al gezegd. Snel afvallen is niet goed voor je lichaam. Je hebt veel te weinig energie, krijgt niet voldoende vitamines en mineralen binnen en ook mentaal wordt je er niet sterker op. Je bent snel moe, chagrijnig en je kunt je minder goed concentreren. Bovendien zit het gewicht er zo weer aan, als je snel bent afgevallen. Ik raad meestal aan om ongeveer 0,5kg per week af te vallen. Bij mensen met heel veel overgewicht gaat het misschien iets sneller, als je weinig overgewicht hebt is langzamer ook prima. Denk vooral aan de winst op je gezondheid, niet alleen aan gewichtsverlies.

Ik hoop dat ik je weer wat wijzer hebt gemaakt! Als jij ook een vraag hebt, dan kun je die altijd hieronder stellen.

Groetjes, Marloes

Wat zou jij graag willen weten over afvallen?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (8)
  1. Yvonne 4 jaargeleden

    Ik vraag me af hoe snel je spiermassa opbouwt als je regelmatig krachttraining doet met eigen lichaamsgewicht en lichte gewichten maar ook als je niet traint hoe snel het dan verloren gaat?

    Reageer
  2. Esther 4 jaargeleden

    Ik krijf juist van de diëtiste te horen dat ik meer moet eten terwijl ik wel wil afvallen. Er mag 30 kilo af. Hoezo moet ik dan meer eten want dat is tegenstrijdig met wat in dit artikwl staat

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Nee hoor, dat zeg ik ook! Lees puntje 4 nog even een keer 🙂

      Reageer
  3. romy 4 jaargeleden

    zou jij op mijn vraag kunnen reageren van het vorige bericht
    van romy wil dat graag weten namelijk!.
    ik doe ook een hbo sportopleiding maar daar raden ze meer koolhydraten aan en minder eiwit vet.
    ik zelf eet liever ook minder koolhy. maar ga dan vaak later snaaien… heb ik het idee.
    dus weet niet zo goed in wat ik de koolhy, dan moet vervangen ga dan juist minder eten

    moet ik dan meer vis vlees zuivel gaan een als in plaats dan volkoren granen? en of fruit maar dit is ook suiker en krijg hier vaak puisten van bij te veel

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Als je veel sport, zijn koolhydraten inderdaad juist belangrijk. Gebruik dan voldoende volkoren graanproducten en fruit. Als je genoeg eiwit wilt eten, kun je denken aan vlees, vis, ei en bijvoorbeeld kwark of yoghurt.

      Reageer
    • Sven 4 jaargeleden

      Hey Romy
      Ik heb eventjes gewoond met iemand die redelijk op zijn voeding lette.
      Wij aten alles apart maar altijd 1.5h voor de training (kickbox) aten wij altijd Rijst of Paste, dit was om ons energie te geven tijdens de training. Na de training aten we meestal eieren met veel groenten voor proteinen en heropbouw van onze spieren.
      We dronken ook alleen maar water en thee (zonder suiker). Rond de middag aten we een stukje vlees (niet veel) en groenten.

      Dus: om je vraag te beantwoorden, wij aten alleen koolhydraten voor de training om ons energie te geven.

      Reageer
  4. Lizzy 9 maandengeleden

    Ik wil een strakke buik voor de zomer
    Ik drink graag donker brood met zalm melk en persinsappelsap bij het avondeten.
    Verder eet ik als tussendoortje zelf gemaakte muesli zonder toegevoegde suiker, van een biologische winkel met natuurproducten met Griekse yoghurt
    Van bolletje crackers, Yakult en in de ochtend chocolade pasta, dat is het enige chocolade wat ik eet
    Toetje avond halfvolle yoghurt of milde yoghurt.
    Avond eten niks vast elke dag iets anders
    Behalve vrijdag patatjes in de airfrayer. En drink water…

    Borstvoedingsthee kolf nog steeds 6x per dag ongeveer

    Wat moet ik anders doen of veranderen.. Behalve de patat en chocolade pasta… Verder let ik zoveel mogelijk op

    Reageer
    • Anoniem 9 maandengeleden

      Donker brood is niet zo gezond als je denkt, ga voor volkoren. Ook fruitsap bevat VEEL suiker, eet liever een sinaasappel! Bij Griekse yoghurt moet je oppassen met verzadigd vet, yakult bevat ook suiker. Mijn advies is om MEER te eten , maar meer gezonde producten. Volkorenbrood, havermout, peulvruchten, zilvervliesrijst, magere yoghurt/ kwark, noten, hummus, pindakaas, volkoren crackers, …

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: