Niet snoepen
Afvallen Voedingstips

Een terugval bij het afvallen – Mijn tips als diëtist

Door

Ik val maar gelijk met de deur in huis: vrijwel iedereen die bezig is met het proces van afvallen, krijgt te maken met een terugval. Soms een, soms meerdere, soms 1 dag en soms een paar weken. Wat mij betreft is de terugval zelf dus niet het probleem. Er zijn eindeloos veel mensen succesvol afgevallen ondanks meerdere terugvallen. Het probleem zit hem in hoe je omgaat met die terugval(len). In dit artikel geef ik je mijn tips en hopelijk een motivatieboost.

Een terugval…

Je hebt je voorgenomen om gezonder te gaan leven, om wat voor reden dan ook. Het ging heel goed, je was super bezig. Maar dan ineens slaat alles om. Je krijgt snaaitrek, geen zin om te sporten, verliest jezelf in vakantiepret, hebt een aantal verjaardagen achter elkaar of valt terug in oude gewoontes.

Over het algemeen zijn we erg streng voor onszelf. De meeste mensen zullen daarom reageren met gedachtes als ‘zie je wel, ik kan het niet’ of ‘ik ben een mislukkeling’. Het voelt alsof gezond leven zinloos is, wat maakt het ook allemaal uit? Vervolgens besluit je jouw doel te laten gaan.

Pindakaas eten snoepen

Besef dat het normaal is

Het meest belangrijke vind ik dat je gaat beseffen dat een terugval bij het afvallen (en bij andere doelen behalen!) compleet normaal is. Als diëtist heb ik meer dan 1000 mensen begeleid in de afgelopen jaren, niet eentje daarvan deed het zonder enkel probleem. Sommigen hadden af en toe een mindere dag, anderen hadden mindere (of zelfs ‘slechte’) weken of zelfs maanden. Het hoort erbij! Zelfs mensen die altijd al gezond leven, hebben mindere weken. Eis dus niet van jezelf dat het bij jou altijd goed gaat, want dat is echt niet realistisch.

Zie het als incident

Vervolgens is het handig om jouw terugval te zien als incident. Als iets dat is gebeurt, dat los staat van jouw persoon of jouw capaciteiten. Dat jij het op dat moment even niet kon, zegt niets over jou of over hoe je het in de toekomst gaat doen. Het was een moment dat jouw overkwam, om wat voor reden dan ook. Besef dat het geen invloed heeft op wat je vanaf nu doet. Als ik van mijn fiets val door een botsing met een ander, betekent niet dat ik niet meer kan fietsen. Of dat mijn sportmoment niet lekker gaat, betekent niet dat ik niet meer kan sporten. Dat jouw gezonde leven even niet goed ging, betekent niet dat jij niet gezond kunt leven! Door dit in gedachten te houden, houd je vertrouwen in jezelf. Dat is zo cruciaal voor in de toekomst.

Tips voor planning

Maak een plan voor de komende tijd

Ok, nu is het tijd om een plan te maken voor de komende tijd. Vaak is het heel fijn om heel concreet te zijn over wat je van jezelf verwacht. Wees daarin vooral niet te streng! Hier een paar voorbeelden van wat je met jezelf kunt afspreken na een terugval:

Ok, het ging de afgelopen dagen/weken mis, vanaf nu:

  • Start ik met weer elke dag 2 stuks fruit eten, volgende week ga ik dan weer een nieuw klein doel stellen en zo krabbel ik weer op.
  • Mag ik 1x per dag een klein koekje pakken, de andere momenten neem ik een gezond tussendoortje. Met uitzondering van het weekend, dan mag ik 2 grotere genietmomentjes naar keuze hebben.
  • Drink ik doordeweeks geen alcohol meer, maar alleen in het weekend.
  • Ga ik weer starten met 1x per week sporten, over 3 weken verhoog ik dat naar 2x per week, zodat het weer langzaam in mijn patroon komt.

Dit zijn natuurlijk gewoon voorbeelden, pas jouw doelen aan op jouw eigen situatie. Trap echter niet in de valkuil dat je nu ineens weer ontzettend streng gaat zijn om jezelf te ‘straffen’ voor je terugval. Dit houd je namelijk nooit lang vol.

Bereid je voor op een volgende terugval!

Dit klinkt misschien deprimerend, maar er gaat zeker weten een volgende terugval komen! Zoals ik hierboven al zei, iedereen heeft ze af en toe, dus jij ook. Bereid je er mentaal op voor, dan komt het minder als shock en dan raak je niet in paniek als het zo ver is. Probeer jouw eigen valkuilen uit te zoeken. Wanneer heb jij mindere momenten? Misschien tijdens vakanties, of bij veel speciale gelegenheden, of als je emotioneel bent, als je ongesteld bent of als er iets heftigs gebeurt in je leven? Als je dit weet van jezelf, zie je jouw terugval beter aankomen en kun je begrijpen waar het vandaan komt. Dat helpt met het een plekje kunnen geven.

Ik hoop dat ik je weer wat extra motivatie heb kunnen geven. Heel veel succes in jouw traject. Nooit vergeten: YOU CAN DO THIS!

Groetjes, Marloes

Heb jij wel eens een terugval bij het afvallen gehad?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (9)
  1. Romy 2 jarengeleden

    Ik kan erg streng voor mezelf zijn. Als ik af wil vallen, wil ik afvallen en dan weiger ik ieder snoepje, taartje, frietje etc. Ik kan dat goed volhouden..weken, maanden, op verjaardagen, zo lang als nodig. Uiteindelijk resulteerde dat afgelopen jaar in een eetstoornis waarbij ik uberhaupt geen aardappels, boterhammen e.d. durf te eten. Koolhydraten zijn nu “eng”. Langzaam krabbel ik op en ik kom er wel! Als ik er ben, wil ik gezond blijven, gezond eten en sporten (niet omdat het moet, maar vanwege het fijne gevoel achteraf omdat dat het is wat mij laat sporten). En daarbij ga ik in mn achterhoofd houden dat een terugval erbij hoort met deze fijne tips! Bedankt!!

    Reageer
  2. Lisa 2 jarengeleden

    Wat een fijne peptalk, dank je wel. Ik heb een terugval als ik te moe ben in het weekend.

    Reageer
  3. Larissa 2 jarengeleden

    Interessant artikel! Misschien is het leuker om foto’s te gebruiken die actueler zijn ipv foto’s nog uit je oude huis.

    Reageer
    • Marloes 2 jarengeleden

      Thanks! Dat vind ik ook zeker leuker, maar in sommige weken ben ik überhaupt blij dat het me lukt om voldoende artikelen te typen, laat staan om ze ook nog te voorzien van recente toffe foto’s. Helaas moet ik daar keuzes in maken om niet 80uur per week met werk bezig te zijn. Ik hoop dat je dat begrijpt.

      Reageer
      • Vera 2 jarengeleden

        Oh, heerlijk…wat beleven we dat toch allemaal anders. Ik vond het juist leuk om een foto uit je oude appartement met schaap te zien 😉🥰

        Reageer
  4. Priscilla 2 jarengeleden

    tuurlijk herken ik dat helaas… Maar blijven hervatten, focus op het doel houden, vooral 3x per week blijven crossfitten houdt me gemotiveerd om het niet te laten verslonzen 🙂 Spierpijn motiveert me, best gek he?

    Gr Priscilla

    Reageer
  5. K 2 jarengeleden

    Mooi geschreven Marloes, dank je wel!

    Misschien een gekke vraag, natuurrijk snap ik dat elke dag wegen niet nodig is.
    Maar toch doe ik het wel regelmatig.

    Hoe kan het dat ik de ene dag 2 kilo lichter ben en de volgende dag 2 kilo zwaarder? Terwijl ik juist heel goed op de calorie inname let en echt zeker niet teveel op had.

    Gewoon benieuwd naar jou mening hierover.

    Groetjes!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: