Afvallen Voedingstips

De 80/20 regel…mijn mening!

Door

In ‘gezondheidsland’ wordt regelmatig de 80/20 regel toegepast bij gezond leven. Dat zou betekenen dat 80% van wat je eet gezond moet zijn. De overige 20% kun je met minder gezonde producten indelen. Ik heb al vaker mijn hersens gebroken over deze regel en begrijp hem eerlijk gezegd niet helemaal. Het leek me leuk om mijn hersenspinsels met jullie te delen.

Het idee snap ik wel

Laten we positief beginnen. De hoofdgedachte van deze regel komt ontzettend overeen met mijn visie. Naar mijn mening is 100% gezond eten namelijk voor (vrijwel) niemand haalbaar. Met mate ongezonde dingen eten, zorgt ervoor dat je een gezond eetpatroon op lange termijn kunt volhouden. Ik merk aan mijn cliënten in mijn diëtistenpraktijk dat ze het op die manier meer ervaren als ‘leefstijl’ in plaats van een ‘dieet’.

Wat dat betreft kan ik me helemaal vinden in de 80/20 regel. Het inpassen van ongezonde producten is een vast agendapunt van de consulten die ik heb met mijn cliënten.

honger bij menstruatie

Maar waarom 80/20??

Je bent nu misschien nieuwsgierig naar wat ik er dan niet aan begrijp. Dat ga ik je zo goed mogelijk proberen uit te leggen. Wat ik me afvraag is waar de getallen op gebaseerd zijn!? Waarom 80/20? Is dat niet een beetje teveel ongezond? Zeker voor iemand die wil afvallen!? Op de middelbare school had ik een bèta-vakkenpakket, dus misschien komt de wiskundige Marloes hier te veel naar boven, maar ik zal proberen mijn verwarring duidelijk te maken met cijfers.

80/20 op basis van dagen

Als je 20% van je dagen ongezond mag eten, dan betekent het dat je na elke 4 dagen een dag mag eten wat je maar wilt! In een maand zijn dat 6 ongezonde dagen. Op zich lijkt dat prima, maar stel dat je op die dagen helemaal all-out gaat omdat het mag? 4000 kcal heb je op een ‘cheatday’ makkelijk naar binnen. Als je een behoefte hebt van 2000kcal (wat voor een gemiddelde vrouw vrij ruim gerekend is), dan eet je dus 2000kcal meer dan je nodig hebt. Je moet in de vier volgende dagen dan 500kcal onder je behoefte eten (=1500kcal) om jouw cheatdag weer recht te trekken. En dan val je dus niets af! 

80/20 op basis van maaltijden

Ok, we gaan het anders berekenen. Op basis van maaltijden! Per dag heeft een gemiddelde Nederlander denk ik 5 maaltijdmomenten. (3 ‘echte’ maaltijden en 2 tussendoortjes). Dat betekent dat eentje daarvan ongezond mag zijn (20%)! Elke dag! Volgens deze berekening zou het prima zijn om elke dag patat te eten, of elke dag een reep chocolade.

80/20 op basis van calorieën

Dan nog een derde rekenmethode, op basis van de calorieën. Iemand die wil afvallen en een behoefte heeft van 2000kcal, zal ongeveer rond de 1600kcal moeten eten om af te vallen. Stel hij/zij eet daarvan 20% ongezond, dan zijn dat 320 ongezonde calorieën en 1280 gezonde calorieën. Ik vind dat een ontzettend lage hoeveelheid gezond eten! Waarbij je vrijwel onmogelijk alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt. Iemand die niet wil afvallen en een behoefte heeft van 2000kcal, kan dagelijks 400kcal ongezond eten. Dat is dagelijks ongeveer 75g chocolade of meer dan 1/3 zak chips! Je krijgt dan naar mijn idee ook een (te!?) grote hoeveelheid verzadigd vet, suiker en/of zout binnen, wat je gezondheid negatief kan beïnvloeden.

vragenlijst ogen laseren invullen

Mijn conclusie

Ongezond eten past in een gezonde leefstijl, maar ik vind 20% ongezond eten best heel veel!

Ok, misschien vind je me nu een gigantische zeikerd…en dat snap ik helemaal! Ik ben echter totaal geen fan van richtlijnen die heel strict ingaan op hoeveelheden. Zo ben ik bijvoorbeeld ook niet iemand die alle calorieën telt. Naar mijn idee gaat het om balans. In mijn eigen leven en in dat van mijn cliënten merk ik dat het soms een kwestie is van 80/20, maar soms ook 95/5, 90/10 of 70/30.

Ik vind 20% ongezond eten zeker voor iemand die wil afvallen aan de hoge kant. Dat betekent echter niet dat het nooit mag voorkomen! Er zullen namelijk vast ook weken tegenover staan die voor maar 5% uit ongezonde dingen bestaan.

Eigenlijk ben ik nu gewoon helemaal klaar met al die cijfers en percentages! Laten we alsjeblieft weer terug gaan naar ons gevoel. De ene week ben je super gemotiveerd en eet je vrijwel alleen maar gezond, terwijl je in andere weken veel speciale gelegenheden hebt waarbij je vrolijk geniet van extra’s. It’s all ok.

Ik ben heel benieuwd in hoeverre je mijn denkwijze kunt volgen…en wat je ervan vindt!

Groetjes, Marloes

Kende jij de 80/20 regel? Wat vind jij ervan?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (8)
  1. Sanne 4 jarengeleden

    Danku danku danku!!! Hulde aan deze blog Marloes haha!

    Reageer
  2. Rosemarijn 4 jarengeleden

    Hmm, goed dat je dit aankaart! Ik zie het zelf echter niet als 20% ‘ongezond’= meteen chocolade, chips, ijs. Eerder als dingen die niet optimaal gezond zijn, dus bijvoorbeeld optimel kwark, een raketje, een keer kant en klare pastasaus of wat ketchup bij mijn avondeten. Die andere 80% probeer ik dan wel optimaal gezonde producten te kiezen: havermout, kwark, bonen, groenten, fruit. Dus zo zie ik het, maar dan is misschien 20% nog steeds wel veel?? Goed om over na te denken in ieder geval!

    Reageer
  3. Conny 4 jarengeleden

    Ik ben een enorme fan van biertjes! Veel calorieën! Als ik een feestje heb reserveer ik die dag calorieën voor de avond. Ik eet bijna geen aardappelen pasta en rijst meer maar in de winter is stampot toch erg lekker. Ik kies dan 1x per week voor stampot met aardappelen want een alternatief zoals knolselderij, vind ik niet lekker, overigens mijn man ook niet! Ik hoef voor hem bijna nooit iets anders klaar te maken, hij eet een toetje, ik niet en zo hebben we onze balans gevonden. Van de 80/20% had ik nog nooit gehoord en ga het gauw weer vergeten😉! Overigens kan ik op de feestjes heel goed de lekkere snacks aan me voorbij laten gaan. Dat was vroeger wel anders!☺
    Groetjes.

    Reageer
  4. R 4 jarengeleden

    Volgens mij is het problematische aan de 80/20 regel dat deze regel ervan uitgaat dat eten ‘gezond’ of ‘ongezond’ is. Dit is een kunstmatige indeling die natuurlijk in het echt helemaal niet zo zwart-wit is. Iedereen kan bedenken dat een zak friet of een pak koekjes geen voedzame maaltijd is, maar hoe zit het bijvoorbeeld met een volkoren boterham met hagelslag? Of een linzensalade met extra veel geitenkaas?

    Het indelen van eten in ‘gezond’ en ‘ongezond’ is naar mijn idee niet zo behulpzaam. Het is goed om te weten welke voedingsmiddelen voedzaam zijn, welke veel vitamines/mineralen bevatten en om een globaal beeld te hebben van micronutrienten en voedingswaarde. Los daarvan versterkt het idee van denken in de tegenstelling van ‘gezond’ en ‘ongezond’ alleen maar de huidige dieetcultuur, waarin je goed bezig bent als je jezelf van alles ontzegt en waarin je je schuldig voelt wanneer je iets eet dat binnen de ongezonde categorie valt. Uiteindelijk gaat het allemaal om balans en die balans zal inderdaad per persoon verschillend zijn. De 80/20 regel is daar enkel een symbolisch voorbeeld van en zou ik vooral niet te letterlijk nemen.

    Uiteindelijk gaat het erom dat je goed in vel zit en naar je eigen lichaam leert luisteren. Wanneer zit ik vol? Wanneer heb ik trek? Wanneer heb ik gewoon zin in iets lekkers? (deze behoefte kan net zo legitiem zijn als fysieke honger, alleen is het handig als je het verschil in deze gevoelens leert herkennen) Bij welke samenstelling van maaltijden voel ik me goed, fit en energiek? Dit lijken me veel belangrijkere vragen dan de invulling van zo’n 80/20 regel 🙂

    Reageer
  5. Hilde 4 jarengeleden

    Ik denk serieus dat deze regel is gemaakt omdat het prettig klinkt. 80 en twintig hebben allebei 2 lettergrepen waardoor het als gelijke delen in design klinkt. 70/30 of 90/10 is ongelijk qua lettergrepen. Het concept klink voor mij dus meer een marketing idee dan een reële leefwijze. Denk ook niet dat mensen die volgens het 80/20 principe eten ook echt daadwerkelijk 20% ongezond eten, eerder 10 a 15. Maar goed, doe waar je je goed bij voelt 🙃

    Reageer
  6. Ise 4 jarengeleden

    Ik gebruik het wel heel veel, maar dan inderdaad om aan te geven dat je nooit 100% gezond kunt leven. Dat perfect niet bestaat en het streven daarna niet gelukkig maakt. Maar ik snap jouw visie ook. Te strikt aan iets vasthouden is ook niet goed.

    Mooie eye-opener 🙂

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: