calorieen maaltijd spaghetti groenten
Afvallen Gezonde producten Voeding Voedingstips

Wat maakt jouw maaltijd calorierijk? 10 Oorzaken!

Door

Ik weet dat heel veel van jullie bezig zijn met afvallen, of in ieder geval niet willen aankomen. Het is daarbij cruciaal dat je niet teveel calorieën binnen krijgt, anders kom je aan. Ik merk dat veel mensen vragen hebben over de warme maaltijd…en hoe je ervoor kunt zorgen dat die niet teveel calorieën bevat. Daarom leek het me een goed idee om je uit leggen wat een maaltijd rijk maakt aan calorieën.

Ik focus me in dit artikel op de warme maaltijd. Er zijn ontzettend veel redenen waardoor die veel calorieën kun bevatten. Ik heb vandaag de tien belangrijkste redenen, die ik het vaakst tegenkom, voor je op een rijtje gezet.

Ik wil benadrukken dat het echt niet noodzakelijk is om áltijd de goede keuze te maken. Soms is het heerlijk om gewoon een maaltijd te nemen waarvan je weet dat hij minder gezond is.

Hieronder dus ik willekeurige volgorde, tien redenen waardoor een maaltijd calorierijk kan zijn.

1. Vette vleessoorten bevatten véél meer calorieën dan magere varianten. Kies bijvoorbeeld liever voor kip, tartaar of biefstuk dan voor worst, schnitzel of een hamburger. Hier vind je een compleet overzicht van de hoeveelheid calorieën in verschillende soorten vlees.

2. Gebruik van (kook)room, creme fraîche of andere romige toevoegingen, voegen een hoop extra calorieën toe. Ook de light varianten van deze producten zijn nog erg calorierijk. Het is wel erg lekker, dat snap ik. Toch probeer ik ze zelf zo veel mogelijk te vermijden.

3. Het toevoegen van sauzen als roomsaus, bechamelsaus, chicken tonight, kerriesaus, champignonsaus. Vrijwel alle kant- en klare sauzen bevatten veel calorieën en vet. Ik breng mijn maaltijden daarom liever op smaak met kruiden en specerijen. Ook doe ik wel eens een klein scheutje ketjap, oestersaus of sweet chilisaus door mijn maaltijd. Deze zijn zo smaakvol dat je er weinig van nodig hebt. Pastasaus maak ik graag van gezeefde tomaten en/of tomatenpuree.

4. Het gebruik van zakjes en pakjes met kant en klare kruidenmixen zou ik ook zoveel mogelijk proberen te vermijden. Gebruik liever verse of gedroogde kruiden, of eventueel potjes met kruidenmixen (Italiaanse kruiden, kipkruiden etc.). Aan zakjes en pakjes zijn vaak vet, suiker en smaakmakers toegevoegd.

5. Veel kaas maakt een maaltijd ook heel calorierijk. Ik raad je aan om maximaal 40-50g kaas per persoon toe te voegen als vleesvervanger. Als je dus al vlees in een maaltijd hebt, zoals bijvoorbeeld bij een pasta of een lasagne, dan is de kaas alleen maar extra. Ik los dit vaak op door bijvoorbeeld maar 75g vlees per persoon in de maaltijd te verwerken en er 15g kaas overheen te strooien.

6. Ook noten maken een maaltijd calorierijk, ook al zijn ze gezond! Net als bij kaas, raad ik een portie van 40-50g aan als vleesvervanger. Wil je in een salade kaas én noten toevoegen? Doe dan bijvoorbeeld 20g kaas en 25g noten. Je snapt nu misschien ook wel dat een vegetarische maaltijd in een restaurant heel vaak calorierijk is!? Daar zitten namelijk vaak veel kaas en noten in.

7. Veel olie of boter gebruiken raad ik je af, als je niet te calorierijk wilt eten. Olie is gezond, maar een eetlepel olie bevat 90 calorieën! Dat is evenveel als een boterham met ham. Bovendien hebben we aan een eetlepel olie per dag voldoende als het gaat om onze gezondheid. Extra olie door bijvoorbeeld een salade, of bij gebakken aardappels, is dus alleen maar extra.

8. Gefrituurde producten als patat, kibbeling, kroket, lekkerbekje en alle andere snacks uit de frituur, bevatten veel calorieën. Van patat en snacks weten we dat wel…maar ook vis en andere producten met een krokant laagje kun je beter niet te vaak nemen!

9. Het gebruiken van mayonaise of andere sauzen bij de maaltijd. Dit is denk ik voor veel mensen een inkoppertje. Qua calorieën kun je trouwens beter voor rode sauzen gaan dan voor witte….maar dat betekent natuurlijk niet dat de rode gezond zijn! Ik vermijd het gebruik van veel sauzen gewoon liever. Kan je écht niet zonder mayo, probeer dan eens Remia Friteslijn, die bevat een stuk minder vet.

10. Onjuiste verhouding, bijvoorbeeld heel veel pasta of wraps gebruiken en maar heel weinig groenten. Dit gaat nog heel vaak fout in de Nederlandse keuken. Het advies is om 250g groenten per dag te nemen. Veel Nederlanders komen nog niet eens aan 100g bij de warme maaltijd! Om toch een vol gevoel te krijgen, heb je meer vlees en/of pasta nodig. Hierdoor is je maaltijd al snel calorierijk. Ik weet bijvoorbeeld dat sommige mensen rustig 3 wraps eten (met weinig vulling), een kale wrap bevat +- 125kcal, dus alleen de 3 wraps maken al 375 kcal. Dan heb ik de vulling nog niet eens meegeteld. Ik zou ongeveer de volgende verhouding aanhouden:

  • 100g vlees of vis. Als vleesvervanger kun je 2 eieren nemen, 50g noten of kaas, 100g tofu, tempe of peulvruchten of 1 vegaburger.
  • 200g groenten, meer mag altijd!
  • 100-200g pasta, aardappel of rijst (bereid gewogen).

Hier vind je heel veel tips om jouw warme maaltijd gezond te maken.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze lijst! Zo weet je misschien beter wat je moet weglaten uit jouw warme maaltijd, om het minder calorieën te laten bevatten.

Groetjes, Marloes

Wat kan er bij jou nog verbeterd worden? Af gaat het helemaal goed?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (3)
  1. Iris 4 jaargeleden

    Enkele verbeterpunten voor mij zouden zijn;
    Ik neem nog teveel kaas(veel te lekker) en de verhoudingen qua groenten en de overige klopt meestal niet. Vaak inderdaad nog te weinig groenten.

    Reageer
  2. The O 4 jaargeleden

    Ja, duidelijk, dank je wel weer!
    Meeste weet ik wel, maar blijft goed om er op te letten. De verhouding (nr 10) ben ik me van bewust, en ik voeg eigenlijk altijd wel 300gr groente per persoon toe in de maaltijd. Maar soms is het idd lekker om een extra wrap te nemen en daar ook nog wat kaas overheen te strooien (en creme fraiche en guacemole uit een potje etc etc haha).

    Reageer
  3. Karin 4 jaargeleden

    Wat mij altijd helpt is het toevoegen van hüttenkäse als ik echt ergens een beetje kaas/room wil toevoegen. Doet het (vind ik) ik goed in plaats van creme fraiche door de spinazie a la creme, maar ook door pasta en salades. Scheelt veel in calorieen (al hou ik het nog steeds bij ‘met mate’).

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: