calorieën berekenen
Afvallen Voedingstips

Calorieën berekenen en Voeding bijhouden met My Fitness Pal

Door

Zoals je misschien weet, houd ik af en toe mijn voeding bij met My Fitness Pal. Niet elke dag hoor! Ik gebruik het om mezelf scherp te houden. Daarnaast raad ik het wel eens aan cliënten aan, omdat het een handige manier is om je kennis over voeding te vergroten. Tenslotte krijg je vaak waardevolle inzichten over jou eigen inname.

In de video hieronder laat ik je zien hoe je calorieën kunt berekenen en jouw voeding kunt bijhouden met de app. Ik geef je tips en trucs die ik zelf ook gebruik.

Ik hoop dat je deze video leuk vond om te zien. Ik ben natuurlijk super benieuwd naar jouw ervaring.

Groetjes, Marloes

Zou je deze app gebruiken? Loop je ergens tegenaan?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (21)
  1. Claudia 3 jarengeleden

    Hoi Marloes,
    Wat een superfijn en duidelijk artikel. Ik heb lang myfitnespal ingevuld maar met jou tips kan ik hem wel aanpassen. Wat ik me alleen nog af vroeg is met sporten hoe vul ik cardio in. Want ik doe bijvoorbeeld een work out met de resistance banden. Maar ik weet niet goed hoe ik dat dan moet invullen. Kun je dat aangeven?
    Groetjes claudia

    Reageer
    • Marloes 3 jarengeleden

      Thanks! Goede vraag. Wat ik zelf wel eens doe is een keer een hartslagmeter om doen tijdens je workout en dan kijken hoeveel die aangeeft qua calorieën verbranden. Vervolgens maak je een nieuwe training aan en voeg je de calorieën zelf toe. Anders is het inderdaad erg lastig. Gemiddeld voor een krachttraining is denk ik zo’n 300kcal per uur voor een vrouw van +-70kg. Ik hoop dat je hier iets mee kunt!

      Reageer
      • Claudia 3 jarengeleden

        Thanks! Hier kan ik wel wat mee. Ik heb een fitbit aan dus ik kan wel wat zien. Echter doe ik ervoor altijd een half uur opwarmen met mijn fitness hoelahoep. Ik zal het eens in de gaten houden. En anders handmatig erin zetten. Ik weeg bijna 70 kg dus die tip is handig!! Ook myfitnespal aangepast vanochtend naar jou adviezen. De calorieën zijn nu wel gestegen van 1400 naar 1680. Vindt dat alleen wel veel. Groetjes claudia

        Reageer
        • Sheila 3 jarengeleden

          Hi Claudia,

          Misschien heb je er wat aan, maar ik heb mijn fitbit gekoppeld aan myfitnesspal.
          Ik zet mijn fitbit dan op workout en ga dan bezig. De fitbit geeft dan automatisch door hoeveel je verbrand hebt en hoeveel ‘extra’ kcal je kan nemen.

          Groetjes

          Reageer
          • Claudia 3 jarengeleden

            Hoi, ik heb mijn fitbit ook gekoppeld.
            Ik doe ook een half uur hoepelen met mijn fitness hoelahoep. Die kent hij wel. Voor de krachttraining zou ik dan inderdaad kunnen doen om de work out aan te zetten. Das een goeie. Wel telt hij met de hoelahoep ook de stappen. Soms denk ik wel eens is dat niet dubbel? Een hoop gepuzzel horen jullie wel. Myfitnespal is niet leidend maar ik zou graag wat afvallen. Al gaat de weegschaal steeds verder omhoog. Of zou dat spiermassa zijn 😂. Groetjes claudia

        • Marloes 3 jarengeleden

          Dat is echt niet zo veel hoor! Vooral als je bedenkt dat je soms extra sport maar niet alle extra calorieën er ook daadwerkelijk bij eet.

          Reageer
          • Claudia 3 jarengeleden

            Wat bedoel je Marloes met wat niet zoveel is? Ik raak af en toe echt het spoor kwijt. Heb mfp ingesteld en mag 1680 kcal eten. Ik sport 5 keer per week. Half uur fitness hoelahoep en 30 minuten kracht met de resistance banden. Mijn omgeving zegt dat ik strakker in mijn vel zit maar die weegschaal stijgt. Waar zit het dan in?

  2. Sandra CH 3 jarengeleden

    Ha, ik heb Olaf gespot 😀
    Ik heb MFP een tijdje gebruikt maar ik merkte dat ik er een beetje obsessief van werd. Een beetje wat je zegt in de intro 🙂
    Later ben ik overgestapt naar de tracker van het Voedingscentrum. Die is iets minder judgemental als je meer/minder eet. Helaas staan er minder producten in.
    Ik gebruik het voornamelijk in tijden dat ik meer train om te zorgen dat ik genoeg eet.

    Reageer
  3. Lien 3 jarengeleden

    Ik heb het een hele tijd bijgehouden, maar inmiddels doe ik het niet meer. Ik kan er niet zo goed tegen merk ik, als ik mijn doel een keer niet haal dan baal ik daar erg van en ik geniet minder van mijn eten. Mentaal dingetje denk ik. Het heeft me bij het afvallen wel geholpen, omdat je toch houvast hebt. Maar nu vertrouw ik op mijn eigen gevoel en heb ik al een tijd een stabiel gewicht.

    Reageer
  4. Jantine 3 jarengeleden

    Nog een tip om je activiteiten bij te houden: je kunt bij “meer” op “apps & toestellen” klikken. Daar staan best veel sportapps in waarmee je MFP kunt linken. Ik link bijvoorbeeld met Strava en mijn strava is weer gelinkt met mijn Suunto horloge met hartslagmeter 😃

    Reageer
  5. Hanneke 3 jarengeleden

    Ik heb een tijdje deze app ook gebruikt. Het hielp me erg bij het afvallen in combinatie met wandelen en baantjes zwemmen. Het gaf goed aan wat ik ongeveer at en het maakte me inderdaad erg bewust. Op een bepaald moment werd het wel een soort obsessie voor mij en toen ben ik een tijdje op eigen kracht verder gegaan en op gewicht gebleven. Ik ben nu in januari weer begonnen met de app, maar ik val eigenlijk niks af. Ook al zit ik op of onder het advies van deze app. Ik ben wel 3x in de week gaan sporten dus eigenlijk is het gek dat ik maar niks afval. Heb jij nog tips?

    Reageer
    • M. 3 jarengeleden

      Het kan maar zo zijn dat het 3× sporten in de week jou wel wat opleverd, alleen dat het niet zichtbaar is op de weegschaal. Spieren wegen meer als vet. En je bent ook maar pas begonnen met sporten. Waarschijnlijk zul je op een gegeven moment wel vorderingen zien, vooral ook in de spiegel. Spiermassa oogt heel anders als vet massa.

      Reageer
    • Marloes 3 jarengeleden

      Misschien vergeet je dingen in te voeren? Zoals de voorbeelden die ik noem in de video. Ook is het dus heel belangrijk om er rekening mee te houden dat het altijd een schatting blijft!

      Reageer
  6. Joan 3 jarengeleden

    Ik denk dat het inderdaad handig kan zijn om inzichten te krijgen in je voedingspatroon. Maar ik ben van mening dat het voor veel mensen zeer obsessief kan werken. Helaas ben ik er ooit enorm in doorgeslagen en heb ik een zeer ernstige eetstoornis aan overgehouden.. (Dit is natuurlijk niet de enige oorzaak).

    Wat je al zegt, het is een goede manier om inzicht te krijgen in je voedingspatroon. Maar voor de meesten mensen is het ook inderdaad belangrijk om naar je hongergevoel en lichaam te leren luisteren op de lange termijn. 🙂

    Reageer
    • Marloes 3 jarengeleden

      Precies wat ik aangeef in de video inderdaad 🙂

      Reageer
  7. Kim 3 jarengeleden

    Ik heb even een vraag off-topic. Ik ben onlangs begonnen met afvallen maar merk dat ik aankom ipv afval, terwijl als ik ongezond eet kom ik minder aan. Ik heb wel eens gelezen dat het in het begin fluctueert omdat je lichaam een soort van in de war is en zich moet aanpassen en dat je dan wel afvalt na enkele weken, klopt dit? Want het ontmoedigt mij nogal. Ik weet dat als je sport, spieren zwaarder wegen, maar als je echt overgewicht hebt moet je sowieso ook in gewicht afvallen toch?

    Reageer
  8. Miranda 3 jarengeleden

    Ik vindt dit dan weer zo lastig. Kcal tellen. Hoeveel mag je per dag eten. Als je echt gezond wil eten volgens velen website’s op het internet. Kijk bijv eens naar Rens Kroes, of Pick Up Limes of HealtNut Nutrition, Pascale Naessens, Clean & Delicious. Allemaal website’s die ik zeer graag kijk! (Maar natuurlijk ook naar Optimavita hoor!) Maar ik raak dan zo in verwarring. Hoe moet ik nu gaan eten. Want als je op deze site’s kijk, dan eten zij heel gezond, bijv Havermout met cashew en amandel noten, zonnebloempitten, blauwe bessen, amandelmelk. Ik ben GEK op deze gerechten, ook veelal vegan, maar vooral gezond lekker eten. Maar als ik dan kijk wat ik aan kcal eet dan is het bijv bij de Havermoutpap (incl alle toppings) 800 kcal????? En dit dus voor 1 maaltijd……..snappen jullie mijn verwarring? Eet ik nu wel of niet goed?

    Reageer
    • Marloes 3 jarengeleden

      Doe vooral waar jij je goed bij voelt! Een kleinere portie kan ook, dan komen de calorieën uiteraard lager uit. Veel meiden eten inderdaad een calorierijk ontbijt en eten later op de dag minder, maar ik voel me daar niet zo prettig bij :). Kortom, er is niet 1 manier die goed is, maar er is wel een manier die bij jou past.

      Reageer
  9. Ilse 3 jarengeleden

    Wat n leuke app. Het geeft een goed inzicht in wat ik eet en de samenstelling daarvan. De eerste dag al meer gegeten dan toegestaan. Ik neem dit met een korreltje zout hoor, wat ik iedereen aanraad. De weegschaal is voor mij leidend. Zolang mijn gewicht stabiel blijft vind ik het prima. En natuurlijk wil ik ook afvallen (al sinds mijn jeugd een eetstoornis), maar dat is niet het belangrijkste. Goed en gezond eten en wat bewegen wel. Bedankt Marloes.

    Reageer
  10. Moniaue 3 jarengeleden

    Hallo

    Kun je ook de app gebruiken zonder te betalen

    Reageer
  11. Lilian 2 jarengeleden

    Hoi Marloes,

    Ik ben in november begonnen met afvallen en gebruik de Myfitnesspal app. Ik heb als doel een 0,5 kg per week afvallen. Ik ben momenteel 8 kg afgevallen en mijn aantal calorieën staat op 1460 en de verhouding koolhydraten 30% – vetten 30% en eiwitten 40% aangezien ik diabetes heb.
    Vandaag zag ik dat mijn aantal calorieën waren verlaagd van 1460 naar 1350. Ook de verhouding koolhydraten, vetten en eiwitten was veranderd. Mijn vraag is: Past Myfitnesspal automatisch het aantal calorieën aan? Vorig jaar heb ik ook deze app gebruikt, maar heb dat toen niet gemerkt.

    Groetjes, Lilian

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: