Afvallen Beweegtips Bewegen Tips

Bewegen belangrijker dan Sporten?

Door

Bewegen sporten

Ik schaam me diep, heel diep. Zoals jullie misschien weten heb ik een sportopleiding gedaan aan de Hanzehogeschool in Groningen. Ik heb daarbij een afstudeeronderzoek gedaan naar beweeggedrag van mensen. In het onderzoek kregen we bevestiging over wat al heel lang verwacht werd, bewegen is minstens zo belangrijk als sporten! Ik heb jullie er echter nog nooit iets over verteld…wat natuurlijk schandalig is! Daarom hier een uitgebreid artikel over dit onderwerp, met dank aan lieve vriendin en naamgenootje Marloes voor de inspiratie.

Ik was een tijdje terug bij vriendin Marloes in België. We waren aan het sparren over leuke onderwerpen voor een presentatie over bewegen en sport. Zij liet me een presentatie zien die zij had gegeven, met onder andere informatie die ik al LANG met jullie had willen delen. Ik ga je namelijk uitleggen waarom bewegen in mijn ogen minstens zo belangrijk is als sporten! Het wordt een klein beetje een ingewikkeld verhaal, ik hoop dat het op deze manier duidelijk is :).

Verschil tussen bewegen en sporten
Allereerst even het verschil tussen bewegen en sporten, dat ligt voornamelijk in de intensiteit. Bij sporten gaat je hartslag flink omhoog, je begint (licht) te transpireren, je ademhaling gaat (iets) omhoog en je merkt aan je lichaam dat het moeite moet leveren om de activiteit uit te voeren. Bij bewegen is de intensiteit lager, je beweegt en je hartslag gaat iets omhoog, maar dit merk je nauwelijks. Je kan vrijwel moeiteloos de bewegingen uitvoeren. Voorbeelden zijn fietsen naar je werk, een stuk wandelen, huishoudelijk werk doen etc.

Voor sommige mensen kost bewegen wel moeite. Dit is voornamelijk als er sprake is van een aandoening of ziekte, of als je totaal niet fit bent en je conditie laag is. Ik ga in dit artikel echter uit van een relatief gezond persoon.

Energieverbruik

Waarmee verbranden wij energie? 
Nu gaan we even een beetje meer de diepte in, waarmee verbranden wij energie? In de afbeelding hierboven zie je globaal de verdeling. Een groot gedeelte (het gele vlak) verbruiken we puur door in leven te blijven. Het kost energie om ons hart, onze organen, onze lichaamstemperatuur en onze spieren in werking te houden. Dit noemen we ons basaalmetabolisme, oftewel onze ruststofwisseling. Daarnaast kost het energie om ons eten te verbranden (het groene gedeelte). Tenslotte verbruiken we energie door activiteiten (het rode gedeelte) een deel van die activiteiten is sport (exercise) en een deel zijn de dagelijkse bewegingen die we doen. In de literatuur wordt dit Non-Exercise Activity Thermogenesis (NEAT) genoemd. Hierboven omschreef ik dit als ‘bewegen’.

Als je je gewicht in stand wilt houden, moet je evenveel energie verbruiken als je binnenkrijgt met je voeding. Als je wilt afvallen, moet je meer verbruiken dan je binnenkrijgt. Dit kan je dus op verschillende manieren doen…je kunt meer gaan sporten, maar je kunt ook je NEAT vergroten. Op je basaalmetabolisme en het thermogenetisch effect van je voeding heb je namelijk nauwelijks invloed.

NEAT vs Exercise

Wat er vaak gebeurt na het sporten
Als je sport, gaat dus je energieverbruik door dat gedeelte omhoog. Wat we echter vaak zien (hier komt mijn onderzoek naar boven!) is dat mensen die gesport hebben, de rest van de dag minder bewegen dan normaal. Hun NEAT gaat dus naar beneden! Hierdoor verbrand je uiteindelijk niet meer gedurende de de dag, ondanks dat je gesport hebt! Hierboven zie je dat uitgebeeld in de afbeelding.

Een berekening van je energieverbruik
Ik legde eerder al in een artikel uit, hoe je jouw energieverbruik kunt berekenen. Als je dit na wilt lezen, klik dan hier. Om het verhaal hierboven nog beter uit te leggen, laat ik je hieronder een berekening zien. Ik ga daarbij uit van een vrouw van 66kg, 1.72m en 30 jaar. Het basaalmetabolisme is dan 1461kcal, dit heb je dus nodig om puur in leven te blijven, zonder dat je iets doet. De berekening hiervoor vind je in het artikel die ik linkte.

Sporten: Stel je zit de hele dag, dan verbruik je ongeveer 1461 x 1,4 = 2045kcal. Met een uur fanatiek sporten komen hier ongeveer 500kcal bij. De totale verbranding is dan 2545kcal. 

Bewegen: Stel je zou de hele dag door veel in beweging zijn, maar niet sporten, dan verbruik je ongeveer 1461 x 1,9 = 2776 kcal! Zonder te sporten.

Je verbruikt dus meer tijdens de dag dat je veel in beweging bent, dan op de sportdag! 

Bewegen sporten

Mijn conclusie
Als je op je gewicht wilt letten of wilt afvallen, is bewegen minstens zo belangrijk als sporten. In de literatuur wordt iemand die een uurtje sport, maar verder de hele dag zit, wel een ‘active couch potato’ genoemd. Je voelt je misschien heel goed doordat je sport, maar eigenlijk beweeg je in verhouding vrij weinig.

Zorg er dus voor dat je ook naast je sportmomenten lekker in beweging blijft! Pak vaker de fiets, neem de trap in plaats van de lift, wandel met de hond (van de buren) of ga lekker in de tuin werken. Meer ideeën en tips vind je in dit artikel. Uiteindelijk heb je met dit soort kleine beweegmomenten misschien nog wel een grotere winst als je wilt afvallen, dan met die 2 uurtjes sport per week.

Je zou nu misschien denken dat je nooit meer hoeft te sporten…dat is natuurlijk absoluut niet het geval. Met sporten heb je namelijk weer hele andere voordelen. Je conditie stijgt meer en sneller dan met bewegen, je spieren worden sterker en je hebt meer winst wat betreft je fitheidsgevoel. Een combinatie van regelmatig sporten en daarnaast veel bewegen, is in mijn ogen dus perfect!

Wat ik je wilde laten zien, is dat het écht niet erg is als je maar 1-2x per week kunt sporten. Je kunt met bewegen namelijk super veel opvangen! 

Groetjes, Marloes

Wat haal jij uit dit artikel? Heb je nog vragen over dit onderwerp?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (13)
  1. Charelle 4 jaargeleden

    Wat een fijn en interessant artikel Marloes! Zelf sport ik niet vanwege mijn gezondheid, maar ik wandel wel zo’n vijf keer per dagen buiten en probeer zoveel mogelijk op de fiets te doen. Voor mij werkt dat prima en ik heb soms het idee dat ik meer beweeg dan mensen die wél sporten, haha! Dus dit artikel is voor mij wel een soort bevestiging, leuk!

    Reageer
  2. Tamara 4 jaargeleden

    Toch hoef je je echt niet te schamen, want je hebt dit toch al echt vaker verteld, misschien niet zo uitgebreid als nu, maar dit is niet nieuw voor mij.
    Ben ik even blij; ik sport ook niet (meer) maar beweeg wel heel veel.
    Super artikel!

    Reageer
  3. Marvin 4 jaargeleden

    Precies! Bij ons op de opleiding werd ook de ‘sedentary lifestyle’ besproken. Mensen zitten steeds vaker de gehele dag (achter hun bureau op het werk, in de auto, thuis op de bank voor de TV) en dat er dan een uurtje wordt gesport is leuk, maar alsnog mist men beweging. Dit terwijl het dus juist zo belangrijk is om gedurende de dag gewoon regelmatig beweging te pakken. Daarom gewoon lekker zoveel mogelijk fietsen, een stukje wandelen en de trap in plaats van de lift 😉

    Reageer
  4. Vera 4 jaargeleden

    Mooi artikel!
    Ik vind het sporten altijd lekker na een zittende-werkdag, bijvoorbeeld als ik een studiedag gehad heb. Als juf beweeg ik tijdens mijn werk door te lopen, maar ook dat is niet heel veel.
    Als ik in het weekend een intensieve poets-boodschappen-en-andere-klusjes-dag heb, kan ik inderdaad ‘s avonds denke: boh, ik heb toch veel gedaan vandaag! En….vandaag gaat zo’n dag zijn, haha, dus ik ga eens even lekker bewegen! 🙂

    Reageer
  5. Ise 4 jaargeleden

    Goed onderwerp! Ik heb hier pas toevallig ook over geschreven, maar dan weer vanuit een iets ander oogpunt 😉

    Reageer
  6. Liefs Lara 4 jaargeleden

    Ontzettend interessant artikel! Ik sport 3x in de week, maar mag echt wel wat meer bewegen door de dag. Ik ben denk ik wel zo’n active couch potato, maar dat komt ook doordat ik veel zittend werk doe..

    Reageer
  7. Ann 4 jaargeleden

    Ik sport 4x in de week en loop elke dag veel.
    En heb het gevoel dat ik toch niet afval wat doe ik verkeerd. Wil 10 kilo afvallen. Weeg nu 68 kilo ben 1.61 lang.

    Reageer
    • Berdie 4 jaargeleden

      Misschien eet je te weinig waardoor je stofwisseling op een laag pitje komt te staan?

      Reageer
  8. Berdie 4 jaargeleden

    Goed artikel zeg! Het klinkt allemaal heel logisch, maar toch heb ik er helemaal niet zo bij stil gestaan! Dit stimuleert mij zeker om meer te bewegen tussendoor 🙂

    Reageer
  9. Berdie 4 jaargeleden

    Ohja, wat ik nog wilde vragen: heb je tips voor mensen die zittend werk hebben? Ik ken mensen die bijvoorbeeld op een bal zitten of staan achter een hoog bureau. Maken dat soort dingen echt verschil?

    Reageer
  10. Maria 4 jaargeleden

    Interessant artikel Marloes! Ik ben wel benieuwd hoeveel “veel beweging” op een dag precies is, zoals je die in het voorbeeld uitlegt?

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Ik bedoel dan iemand die constant in de weer is. Bijvoorbeeld als je een hele dag wandelt in een natuurgebied, stratenmaker bent, constant met dingen sjouwt, veel loopt en staat tijdens je werk. Maar moeilijk om precies een tijd te geven :).

      Reageer
  11. Janneke 4 jaargeleden

    Goed verhaal, zo had ik er nooit tegenaan gekeken!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: