Gezond leven dip
Afvallen Mindset

Als je een dip hebt in gezond leven of afvallen…

Door

Vrijwel iedereen die is begonnen met gezonder leven of afvallen, komt er op een gegeven moment achter dat het even niet lukt. Ik merk dat veel mensen hierdoor al snel het bijltje erbij neer gooien. Ze denken dat ze het niet kunnen en dat het bij anderen helemaal vanzelf gaat. Dat is natuurlijk niet zo! Hoe belangrijk je gezonde voeding en veel bewegen ook vindt, we hebben allemaal wel eens een gezond leven dip. Ik wil je in dit artikel tips geven voor als jij in zo´n dip zit.

Gezond leven dip

Het lijkt bij anderen altijd zo vanzelf te gaan. Zeker als je social media moet geloven. Altijd sporten met een grote glimlach op je gezicht, onwijs genieten van de meest perfecte salades en al ‘vol zitten’ na 3 bonbons. Er zijn zo veel fitgirls en fitboys die moeiteloos door hun gezonde leventje lijken te wandelen…

Laat je echter niet bedriegen! IEDEREEN heeft gezond leven dipjes. Momenten waarop het even niet gaat. Soms na een vakantie, soms in een stressvolle periode, soms als het privé even niet lekker loopt en soms zo maar uit het niets. Wat het grote verschil is tussen mensen die opgeven en mensen die doorgaan met gezond leven, is hoe ze denken over zulke periodes. Ik geef je een aantal van mijn tips!

Besef dat het logisch is

Ten eerste, houd constant in gedachten dat het compleet normaal is dat je af en toe een dip hebt. Neem het jezelf dus niet kwalijk en word niet boos op jezelf. Met negatieve energie bereik je alleen maar het tegenovergestelde van wat je wilt. Af en toe een dip hebben hoort erbij! Ik weet dat je had gehoopt dat jij degene zou zijn die het zonder dips kon, maar dat is niet realistisch. Ik geef mijn cliënten vaak de tip om een dipje al vooraf te verwachten. Je weet dat hij komt, alleen nog niet wanneer hij komt. Als het dan zo ver is, ben je minder in shock.

Vakantie

Bedenk voor jezelf wat je wilt

Wat mega goed helpt om langzaam uit je dipje te komen, is bedenken wat je wilt op het gebied van gezond leven. Wat zijn je doelen? (niet te ambitieus!) Waar word je blij van? Wat gun je jezelf? Tijdens een dipje denk je namelijk dat je heel gelukkig wordt van veel chocolade en/of chips eten en veel op de bank hangen. Is dat wel echt zo? Wat denk je dat je nu écht nodig hebt? Hoe voelde jij je toen je nog wel bezig was met gezond leven en hoe voel je je nu tijdens je dipje?

Praat erover of schrijf het op!

Nog sterker is het om dit alles hierboven niet alleen te denken, maar ook uit te spreken tegen iemand die je vertrouwt of het op te schrijven! Door jouw gedachtes en doelen op te schrijven, worden ze een stuk tastbaarder! Het zorgt ervoor dat je het concreter kunt maken en dat je het nog meer voor je kunt zien.

Als je net zo bent als ik, dan denk je misschien dat opschrijven voor jou niet nodig is. Dat je wel zonder kunt. Ik daag je uit het eens te proberen! Het maakt zo’n wereld van verschil.

Tips voor planning

Denk positief

In een dipje heb je vaak negatieve gedachtes. ‘Zie je wel, ik kan het niet’, ‘Nu is het toch al verpest’, ‘Het gaat me toch nooit lukken’ en ga zo maar door. Stop daarmee! Het lijkt misschien onmogelijk om je eigen gedachten te veranderen, maar dat is het niet! Sterker nog: jij bent de enige die dat kan doen!

Oefen met positieve dingen denken. Bijvoorbeeld ‘als ik niet te hoge eisen aan mezelf stel, lukt het me echt wel!’ of ‘Dit dipje hoort erbij, ik heb vertrouwen dat het weer over gaat’ of ‘Gezond leven is belangrijk voor mij, daardoor pak ik het wel weer op!’.

Zulke gedachtes kun je bij jezelf oproepen. Je zult merken dat je ze in het begin misschien helemaal niet gelooft, of dat het overdreven voelt om zo te denken. Als je ermee door gaat, ga je het echter vanzelf geloven! Zo train je jezelf om positiever te denken.

Begin met kleine stapjes

Veel mensen starten na een dipje weer met heel streng gezond leven, om een soort van te compenseren. Dit houd je niet vol! Neem liever kleine stapjes om weer naar jouw ideale gezonde patroon te komen, of stel in ieder geval realistische eisen aan jezelf.

Plan bijvoorbeeld elke week een paar genietmomentjes in, wees realistisch met de hoeveelheid sporten die je van jezelf eist en doe niet te moeilijk als een maaltijd iets minder gezond uitpakt dan je vooraf in gedachten had.

Dit zijn een aantal tips die ik je kan geven, maar er zijn er natuurlijk nog véél meer!

Wil jij dit keer écht een gezonde leefstijl vinden die je voor altijd kunt volhouden? Dan is mijn online cursus zeker iets voor jou! Alleen vandaag en morgen kun je je nog inschrijven, want maandag gaan we starten! Hier vind je meer informatie. Ik kan niet wachten om aan de slag te gaan, er heeft zich nu al een hele toffe groep aangemeld! ♥

Groetjes, Marloes

Heb jij (net als ik!) ook wel eens een gezond leven dip? Wat is jouw ultieme tip?

 

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (3)
  1. Anne 5 maandengeleden

    Mooi artikel! Zelf sta ik best vaak op de weegschaal, om mezelf een beetje te controleren. Hoewel dat misschien wel een trigger kan zijn voor mensen die aanleg hebben voor een eetstoornis?
    Heel veel plezier met je cursus Marloes:)
    Groetjes Anne

    Reageer
  2. Kristel 5 maandengeleden

    Mijn ultieme tip zou zijn: het is ook helemaal oké om “maar” 10 minuten te gaan lopen, of “maar” 5 minuten van een 20 minuten work out te doen. Je moet tot slot ergens beginnen en die 10 minuten lopen is nog altijd meer dan dat je deed toen je op de bank zat 😉
    Uiteindelijk bouw je ‘t uit door ‘t vaker te doen, waardoor je langer kunt volhouden 🙂

    Reageer
  3. Kim 5 maandengeleden

    Een tip? Geen snoep, chocolade, chips,… in huis halen. Als ik dan een hongertje heb, dan neem ik wat er wel is (yoghurtje, noten, fruit,…)

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: