Afvallen Beweegtips Trends Voeding Voedingstips

Afvallen lukt niet – 10 oorzaken…

Door

Het blijft een van de meest gestelde vragen: Ik val niet af, hoe kan dat? Ik heb er al eens vaker over verteld in een artikel of een video, maar ik merk dat dit onderwerp toch blijft ‘leven’. Logisch vind ik, want het is ontzettend frustrerend als je goed bezig  Ik heb ik de afgelopen 6 jaar heel wat mensen begeleid bij het afvallen. Ik vertel je hieronder wat de 10 meest voorkomende oorzaken zijn waardoor het niet lukt.

In redelijk willekeurige volgorde de oorzaken waardoor mensen vaak niet afvallen. Soms klinkt het misschien wat hard, maar het is nu eenmaal niet altijd zoals je het graag zou willen horen. Nummer 1 is denk ik toch wel de echte belangrijkste reden…

1. Teveel onbewust eten
Dit is écht de oorzaak die ik het meest zie. Je denkt misschien dat je niet zo veel eet, maar vaak snoep je ongemerkt best wat naar binnen. Bijvoorbeeld als je eten aan het maken bent, als je langs de keukenkast loopt, een paar snoepjes op het werk, een stukje kaas bij de supermarkt, een koekje bij het kopje koffie met je vriendin, een dropje in de auto en ga zo maar door. Kijk eens kritisch naar wat je ECHT allemaal eet op een dag.

2. Te weinig beweging
We zijn allemaal druk, onze dagen zijn helemaal volgepland. Sporten of bewegen schiet er daardoor vaak bij in. Als je heel weinig beweegt is het echter ontzettend lastig om af te vallen. Je moet dan namelijk vrijwel al het ongezonde eten laat staan. Dat houdt natuurlijk bijna niemand vol. Ik raad je daarom écht aan om veel te bewegen als je wilt afvallen. Het hoeft echt niet perse sport te zijn, maar denk ook eens aan fietsen naar je werk, wandelen met je buurvrouw of lopen naar de supermarkt. Daarnaast is bewegen gewoon super goed voor je gezondheid! Twee vliegen in één klap dus.

3.Weinig drinken
Ik heb het al super vaak gezegd, maar voldoende drinken is ontzettend belangrijk als je wilt afvallen! Niet alleen helpt het je lichaam afvalstoffen af te drijven, maar het vermindert ook je trekgevoel! De prikkel voor honger en dorst wordt namelijk door dezelfde zenuw afgegeven. Hierdoor weten je hersenen niet zo goed of ze nu honger of dorst voelen. Daardoor heb je soms het idee dat je trek hebt, als je te weinig hebt gedronken!

4. Te veel calorierijke ‘gezonde producten’
Dat iets gezond is, wil nog niet zeggen dat je het onbeperkt kunt gebruiken. Ik merk dat sommige mensen te grote porties gezonde calorierijke producten eten, waardoor ze niet afvallen. Voorbeelden zijn kaas (op brood of in de sla), noten, pindakaas, pitten of zaden door een salade, olie om in te bakken of door de sla, smoothies, vruchtensappen en ga zo maar door. Kijk anders nog eens deze video, daarin geef ik heel veel voorbeelden.

5. Veel excuses om toch ongezonde dingen te nemen
Er is altijd wel iets speciaals! Een verjaardag, feestdagen, wijntje op een terras, lunch met een vriendin, zelfgebakken taart door een collega, een barbecue met vrienden…je kent het vast wel. Als je wilt afvallen zul je hier keuzes in moeten maken. Als je al dit lekkers gewoon op eet, zal je gewicht echt niet dalen. Bedenk daarom goed wat belangrijk voor je is. Wil je al deze traktaties blijven eten/drinken? Of wil je gewicht kwijtraken en gezonder worden? Als je dat laatste wilt, zul je wat vaker nee moeten zeggen…

6. Compenseren na het sporten
Je hebt heerlijk intensief gesport, dus je hebt een extra snack verdient. Ken je deze gedachte?? Denk er nog maar eens goed over na, want voor dat je het weet, eet je alle verbrande calorieën er weer aan. Natuurlijk is het goed om nog iets te eten als je getraind hebt, maar probeer in ieder geval niet veel meer te eten dan je normaal zou doen. Ik zie ook wel eens dat mensen na een uur flink sporten vervolgens de hele avond lui op de bank liggen, terwijl ze anders nog van alles zouden gaan doen. Uiteindelijk verbrand je dan helemaal niet meer dan normaal!

7. Te weinig slapen
Slapen om af te vallen?? Hell yeah! Door voldoende te slapen kom je niet alleen tot rust, ook krijg je je hormonen in balans. Dit is cruciaal als je wilt afvallen. Hoe het allemaal precies zit en wat voldoende slaap is, lees je hier.

8. Te veel stress
In een hele stressvolle periode is afvallen ook ontzettend lastig. Eigenlijk om dezelfde reden als bij te weinig slaap: je hormonen zijn niet in balans. Hierdoor is je lichaam letterlijk in stress, waardoor je geen gewicht zult verliezen. Ik zie zelfs soms dat mensen zoooo graag willen afvallen dat dat een stressfactor wordt, waardoor ze niet afvallen. Mijn advies is om alleen te gaan afvallen als je (redelijk) lekker in je vel zit en niet teveel zorgen hebt.

9. Te weinig eten???
Ik krijg vaak de vraag of het mogelijk is dat je niet afvalt doordat je te weinig eet. Eigenlijk is dat nooit het geval, want als je minder binnen krijgt dan je verbruikt, zul je afvallen. Wat ik wél vaak zie gebeuren, is dat mensen te weinig eten bij hun hoofdmaaltijden waardoor ze teveel tussendoortjes pakken en/of teveel onbewust eten (puntje 1!). Je denkt dat je heel weinig eet, maar je krijgt ongemerkt toch teveel calorieën binnen. Te weinig eten is dus nooit een goed idee! Bovendien word je er zeker niet vrolijker op ;).

10. Niet genoeg geduld hebben
Ook dit is een heel belangrijk puntje. Afvallen kost tijd! Zeker als je al veel bent afgevallen, of als je niet veel overgewicht hebt, zal het niet snel gaan. Iemand van 150kg is veel makkelijker een paar kilo kwijt dan iemand van 75kg. Ik zie ook heel vaak dat iemand een paar weken helemaal niets afvalt en vervolgens ineens weer een kilo kwijt is. Ga dus gewoon lekker door met gezond leven en veel bewegen, dan komt dat gezonde gewicht zeker wel!

Ik hoop dat ik je niet teveel heb afgeschrikt en dat je wat met deze informatie kunt. Heel veel succes!

Groetjes, Marloes

Herken je (een van) deze oorzaken? Welke?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (8)
  1. manon 2 jaargeleden

    Marloes, ik vind jou uitleg over alles heel duidelijk en helder. Ik doe sinds kort de 10 minuten work-out
    Erg leuk om te doen ook!

    Reageer
  2. manon 2 jaargeleden

    jouw 😉 uitleg

    Reageer
  3. Angela 2 jaargeleden

    Heel herkenbaar: ik drink te weinig, beweeg te weinig, ik hou teveel van pindakaas en volgens mij slaap ik ook niet zoveel als zou horen. Kortom: werk aan de winkel! Heel erg bedankt voor deze eye-opener Marloes!

    Reageer
  4. Sanne 2 jaargeleden

    Nummertje 5! Heel herkenbaar ?

    Reageer
  5. Marjon 2 jaargeleden

    En als je in een rolstoel zit en je kúnt niet veel bewegen? Dat is zo frustrerend. Medicijnen waardoor je aankomt.

    Maar verder zijn het goede tips. Water drinken doe ik al veel. Maar niet altijd gezond eten. Wel weer bewust weinig.

    Reageer
  6. Sandra 2 jaargeleden

    Goeiemorgen. ..hele leuke en bruikbare tips
    Alleen kan ik t ?niet vinden.
    Zou graag je berichtrn/video’s willen ontvangen

    Reageer
  7. Monica Breuer 2 jaargeleden

    ik hoor een cardio workout en een bellyfat training en kracht training. wat is het verschil.
    volgens mij weten er meer mensen niet wat het verschil is.

    Ik wil afvallen bij mijn buik en maag ik moet mijn boven benen sterker maken van de fysiotherapeut en ik heb artrose in mijn knieholte kan niet op mijn knieeen zitten en ook artrose in mijn handen en ik kan niet op mijn buik liggen vanwege maagzuur.
    Welke kan ik dan het beste doen of is er een video er voor een combi en ik ben ook in de overgang heb je nog wat tips voor me
    ik volg je blogs en de andere YouTube filmpjes volg ik allemaal en ik vind ze leuk en interessant.
    Wel mee door gaan. voor de beginners als de ver gevoorderde.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: