oorzaken afvallen lukt niet
Afvallen Voedingstips

Afvallen lukt niet – 10 Mogelijke Oorzaken!

Door

Heel vaak krijg ik mailtjes met het onderwerp ‘ik val niet af’. Ook zie ik het vaak bij cliënten gebeuren dat het afvallen ineens niet meer lukt. Dat het afvallen niet lukt, kan verschillende oorzaken hebben. Ik bespreek er in deze video 10 die ik vaak voorbij zie komen. Let op, ik heb het in deze video over gevallen waarbij je langer dan 2 maanden stil staat in gewicht. Een week of twee weken niet afvallen kan heel normaal zijn.



Hieronder nog even de oorzaken die ik in de video noem in het kort op een rijtje. Voor de volledige informatie raad ik je aan om de video te kijken. Daarin leg ik alles nog eens duidelijk uit.

1. Je drinkt de verkeerde dranken.

2. Je eet ongemerkt meer dan je denkt.

3. Je eet teveel gezonde calorierijke producten.

4. Je eet al heel lang veel te weinig.

5. Je beweegt te weinig of compenseert.

afvallen lukt niet

6. Je hebt stress.

7. Je energiebehoefte is lager dan voorheen.

8. Door insulineresistentie is je lichaam uit balans.

9. Je slaapt niet voldoende. Hier kun je meer lezen.

10. Er is een medische oorzaak door een aandoening of medicijngebruik.

Wat bij jou de oorzaak is, kan ik je natuurlijk niet vertellen. Als je twijfelt, ga dan zeker eens langs bij een diëtist. Hij/zij kan je helpen met het vinden van een weg waardoor het afvallen weer gaat lukken.

Ik hoop dat ik je in ieder geval iets wijzer heb gemaakt.

Groetjes, Marloes

Herken jij een (of meerdere) van deze oorzaken?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (10)
  1. Sandra 4 jaargeleden

    Een aanvulling op nummer 2: de “porties” die staan aangegeven op een verpakking vs wat men daadwerkelijk als portie neemt. Op producten staat vaak de hoeveelheid calorien per portie. Een portie chips is iets van 5 chipjes ! Of bv een pak verse pasta bij de jumbo, die bevat 1.25 porties (jumbo wtf). Als je een tijdje alles weegt wat je daadwerkelijk eet merk je pas hoeveel je eigenlijk eet.

    Reageer
  2. -123- 4 jaargeleden

    Heb jij ooit je kcal verlaagd voor het afvallen, omdat je lichaam gewend was geraakt aan de hoeveelheid?

    Reageer
  3. Fleur 4 jaargeleden

    Hey Marloes,

    Mijn vraag gaat eigenlijk over het tegenovergestelde van dit artikel; ik moet namelijk wat aankomen. Heb jij misschien nog tips voor tussendoortjes? Ik heb geen moeite met het kiezen van de hoofdmaaltijden maar ik weet vaak niet wat ik nou als tussendoortje kan eten omdat de ene site zegt dat je voor bijvoorbeeld noten etc. moet gaat en de andere site zegt dat ik nu vooral kan kiezen voor de koeken die eigenlijk helemaal niet gezond zijn (ontbijtkoek, liga etc.) omdat ik moet aankomen! Wat zijn hierbij jouw tips?

    Groetjes Fleur

    Reageer
    • Ellen 4 jaargeleden

      Marloes heeft hier al eens een artikel over gemaakt:
      https://www.optimavita.nl/voeding/gezond-aankomen-mijn-tips-over-voeding/

      Light voor volle producten zou je kunnen vervangen. Persoonlijk zou ik wel proberen te kiezen voor ‘gezonde’ producten maar die wat calorierijker zijn. Dus inderdaad misschien noten eten of een keer avocado toevoegen bij je lunch. Misschien een keer een eiwitreepje of een shake? Ik weet niet of je op je eiwitten let?

      Reageer
      • Fleur 4 jaargeleden

        Dankjewel! Momenteel heb ik een blessure waardoor ik niet kan sporten en het grootste gedeelte van de dag op de bank doorbreng (knie uit de kom?) ik zal het proberen! Ik heb vooral moeite met tussendoortjes, is het oké om eiwitrepen te nemen ookal sport je niet? En welke repen zou jij mij dan aanbevelen??

        Reageer
        • Ellen 4 jaargeleden

          Oh sorry heb je reactie niet gezien.
          Als je niet sport hoeft je eiwitinname niet zo hoog te zijn dan wanneer je sport (correct me if i am wrong Marloes). Ik vind de smart bar crunch van de Body&Fit shop erg lekker en deze zijn ook niet zo duur. Zou ze dan niet iedere dag eten, maar af en toe is volgens mij geen probleem?

          Ik eet vaak als tussendoortje fruit, (banaan is wat calorie rijker dan ander fruit), nootjes, avocado op een toast met kipfilet, zalm, huttenkase, o.i.d.. Kwark met wat fruit en/of nootjes. Of een smoothie is ook erg lekker.

          Ik vind de tussendoortjes ook altlijd lastig (ook met afvallen/op gewicht blijven).

          Reageer
  4. K. Henis 4 jaargeleden

    Hi Marloes,
    Sinds kort ben ik geabonneerd op je youtube kanaal en ik vind je videos erg leuk! Ik had een vraagje.. Nav je video waarom afvallen niet lukt. Je bespreekt daar ook de optie misschien drink je de verkeerde dranken. Ik ben nogal een lamme draak wat het drinken van water betreft en daarom vind ik het fijn om siroop te gebruiken wat op basis van stevia of zoetstoffen is. Zou dat afvallen kunnen belemmeren?

    Alvast bedankt voor je inspanningen.

    Groetjes,
    Kristyna

    Reageer
  5. Syl 4 jaargeleden

    Ik heb al 10 jaar een waanzinnig stressvol leven. Ik ben nu 38 jaar. De stress verminderen is in mijn geval niet mogelijk. Ik ben in januari gaan afvallen. Ik woog 89 kilo en ben nu ondertussen 71 kilo. Ik sta al een tijdje stil en baal daar erg van. Op goede dagen snoeper ik niet. Ontbijt met havermout met sojamelk en een banaan erdoor en wat kaneel. Drink alleen water en kruidenthee. Soms energie light. Een appel tussen door en verder tussendoor altijd groente. In de middag volgranen broodje met veganistisch beleg. Dus ook vaak groente of soms jummie pindakaas met banaan. In de avond eet ik gewoon. Afgewogen volgranen producten en veel groente. Ik eet geen vlees en vis ed.
    In de avond sport ik of 1 uur crosstrainer of 30 minuten krachttraining.
    Heb je wat tips of gewoon een peptalk.
    Dank je wel.
    Liefs syl

    Reageer
  6. E.Deurhof 3 jaargeleden

    Info

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: