Afvallen Beweegtips Voedingstips

7 Gewoontes die helpen om fit te worden!

Door

Fit worden, hoe doe je dat nou precies? Naar mijn idee is er geen ‘ultieme manier’, maar zijn er tientallen wegen die leiden naar een fitter lichaam. Er zijn echter wel gewoontes die je ontzettend kunnen helpen, in dit artikel geef ik je er 7.

Fit worden?

Allereerst wil ik benadrukken dat ‘fit worden’ een ontzettend breed begrip is. Wanneer ben je fit? Wie bepaalt dat? Ik denk dat er maar 1 goed antwoord is: dat bepaal jij zelf! Jij maakt de keuze wanneer je tevreden ben en wat jezelf eist. Dat is aan de ene kant heel mooi, maar aan de andere kant ook een valkuil…maar daar kom ik later op terug :). De tips hieronder zijn heel algemeen, zodat ze voor iedereen dit fitter wil worden (of fit wil blijven!) inzetbaar zijn. Het maakt niet uit of je 15 bent of 80, je kunt ze vormen naar jouw eigen wens.

7 gewoontes die helpen om fit te worden!

Daar gaan we dan. Hieronder 7 gewoontes die je helpen bij het fit worden of blijven. In willekeurige volgorde:

Wees niet te streng voor jezelf

Als mensen fit willen worden, schieten ze snel in de ‘strenge’ modus. Extreem gezond eten en elke dag bewegen. Dit houd je echter nooit op lange termijn vol! Veel effectiever is kleine en haalbare doelen stellen, jezelf foutjes vergeven en je beseffen dat het nooit 100% goed zal gaan. Wees niet te streng en maak kleine stapjes. Fitter worden is een proces van maanden of jaren, niet van dagen of weken.

Stemmen in mijn hoofd
Maar ook niet te lief!

Daartegenover staat dat je soms te lief bent voor jezelf. Bedenk goed wat je doel is. Kap met al die excuses waarom je niet zou hoeven sporten en stop met het vinden van dagelijkse redenen waarom jij wel iets lekkers verdient. Fit worden gaat nu eenmaal niet samen met weinig bewegen en veel snoepen en snacken. Het is compleet jouw keuze, wil je het een of het ander? Als je kiest voor fitter worden, dan zal je daar moeite en energie in moeten steken.

Drink voldoende

Een hele tastbare tip is jezelf aan te leren veel te drinken. Ik raad minimaal 2 liter per dag aan, maar voel me zelf goed bij ongeveer 3,5 liter per dag. Drink vooral veel water en thee en met uitzondering wat andere opties voor de smaak. Hierdoor functioneert mijn lichaam goed, voel ik mezelf beter én heb ik minder snaaitrek. Win-win-win.

Bewegen gezond
Maak een gewoonte van bewegen

Maak met jezelf een afspraak hoe vaak je gaat bewegen en verwerk dit in je wekelijkse schema. Hierdoor hoef je jezelf niet meer af te vragen of je die dag gaat bewegen of niet. Het hoort bij je routine, dus je gaat gewoon! Het helpt om beweging te mengen in jouw leven. Bijvoorbeeld door te fietsen naar je werk, een lunchwandeling te maken, altijd de trap te pakken in plaats van de lift of op vaste dagen na de avondmaaltijd een wandeling te maken. Ook sporten kan het beste op vaste momenten, dan weet jij en je omgeving dat je op dat moment niet beschikbaar bent voor iets anders. Maak bewegen prioriteit als fit worden prioriteit voor je is!

Focus op goed voor je lichaam zorgen

Onthoud altijd wat het belangrijkste doel is van fit zijn: goed voor je lichaam zorgen! Vaak leggen we de focus op lichaamsgewicht, wat naar mijn idee totaal niet relevant is. Is je lekker voelen, veel energie hebben en gezond zijn niet veel belangrijker!? Dat bereik je niet door jezelf compleet uit te hongeren of door zo vaak te sporten dat je overtraind raakt. Herinner jezelf dagelijks aan jouw doel, dat voorkomt dat je op een ongezonde manier bezig gaat.

Doe inspiratie op bij anderen, maar kopieer niet

Er is zoooo veel inspiratie te vinden wat betreft recepten, workouts, voorbeeld weekmenu’s, fitness tips, hardloopschema’s en eetpatronen. Zoek dan ook lekker rond op internet, in boeken, in tijdschriften of informeer bij vrienden en kennissen. Ik vind dat een super goed idee om te doen, zodat je volop ideeën zit voor jouw eigen gezonde leefpatroon.

Wat je echter NIET wilt doen, is rechtstreeks kopiëren. Wat voor de een werkt, kan voor de ander totaal niet passen. We zijn echt allemaal anders. Ga op zoek naar een manier die bij JOU past en waar JIJ je goed bij voelt. Hoe fitgirl X, of buurvrouw Y het doet, heeft daar zeer weinig mee te maken.

guilty pleasure
Zie ongezonde producten niet als ‘verboden’

Fit worden en gezond leven betekent niet dat je nooit meer iets ongezonds kunt eten! Het is zo zonde dat zo veel mensen chips, chocolade, patat en wijn als ‘slecht’ zien. Het kan je eetpatroon namelijk zo ontzettend verrijken als je zonder schuldgevoel af en toe kan genieten van iets ongezonds. Als je niet in paniek hoeft te schieten bij ieder etentje of feestje.

Maak afspraken met jezelf over de frequentie waarin je ongezonde dingen wilt eten, maar wees hierin vooral niet te streng. Als je me volgt dan weet je dat ik minimaal 2x per week een flink snoepmoment heb, waar ik ultiem van geniet. Dat betekent niet dat ik daardoor niet meer fit en gezond ben! Sterker nog, het helpt me mijn gezonde leefpatroon te kunnen volhouden. Kies dan natuurlijk wel die dingen die jij écht lekker vind. Snaaien zonder ervan te genieten vind ik namelijk wél een beetje zonde :).

Mijn conclusie

Fit worden doet iedereen op zijn of haar eigen manier. Er zijn echter wel een aantal gewoontes die vrijwel alle fitte mensen hebben. De 7 hierboven zijn natuurlijk niet de enige! Ik hoop je echter zo een beetje op weg te hebben geholpen.

Groetjes, Marloes

Wat zijn voor jou gewoontes die helpen om fit te worden?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (6)
  1. Roos 4 maandengeleden

    Heel goed artikel! 🙂
    Geeft zeker het gevoel dat het mogelijk is.

    Mijn gewoontes om fit te blijven zijn eigenlijk al het opgenoemd, alleen spreek ik niet altijd met mezelf af wanneer ik wat lekkers mag, maar ik probeer het op gevoel te doen. Soms betekent dat iets hoger getal op de weegschaal, maar voel me dan wel goed 🙂

    Reageer
    • Marloes 4 maandengeleden

      Super goed om het zo te doen! 🙂 Uiteindelijk is dat hoe het leven werkt!

      Reageer
  2. Bianca W 4 maandengeleden

    Wat mij op dit moment helpt is IF, ik eet alleen tussen 10.00 uur en 18.00 uur. Eerst deed ik het van 12.00 tot 20.00, maar deze tijden bevallen mij beter want dan kan ik om 10.00 uur fruit eten met de kinderen (Ik werk in het onderwijs) en eet dan wat extra (mijn ontbijt). Wat mij hierin zo helpt is dat je gewoon ‘s avonds gewoon niks meer eet. En op de één of andere manier is dat voor mij makkelijker dan een beetje eten.
    Mijn lichaam reageert hier goed op, ik ben 2kg afgevallen (wilde ik ook graag). Dit komt denk ik omdat je geen tussendoortje meer eet, want ik eet verder normaal (wel gezond). Doordat ik een trage schildklier heb is het lastig om wat af te vallen, dus ik ben blij en trots dat het nu eindelijk gelukt is!
    Verder helpt het mij ook om mijn sportmomenten in te plannen.
    Wat ik nog beter kan doen is meer drinken, daar ga ik de komende tijd op letten!

    Lieve Marloes,
    Geniet van je WELVERDIENDE vakantie!!
    Ik ga je wel missen hoor! Ik ga gewoon wat oude vlogjes/blogjes kijken, zodat ik mijn ochtendritme blijf 🤣
    Liefs Bianca

    Reageer
    • Marloes 4 maandengeleden

      Je mag daar zeker super trots op zijn Bianca! Dank je wel voor je lieve woorden ♥

      Reageer
  3. linske 4 maandengeleden

    Top artikkel Marloes. Ik heb zelf heel vaak de neiging om super streng te zijn voor mezelf. En dat stemmetje in mijn hoofd dat zegt”wat heb je nu gedaan’ als ik eens snoep.
    Dit gaat me zeker verder helpen. Het water drinken was voor mij vroeger echt moeilijk maar gaat beter en beter. Ik ben van een heel ongezonde levenstyle aan het klimmen naar een gezonde eetgewoonte met genietmomentjes.

    Reageer
  4. Suzanne 4 maandengeleden

    Enkele jaren geleden begon ik 2 x per week fullbody workouts van jou te volgen. Na verloop van tijd heb ik dit opgehoogd naar 4 keer per week (benenworkout en bovenlichaam erbij). Ik merk dat ik dit goed vol houd door het gewoon te doen, en er verder niet over na te denken. Ik zag mijn lichaam steeds mooier en strakker worden, ook tot vreugde van mijn man. Dat motiveerde zo ontzettend dat ik ook steeds meer ging letten op wat ik at.

    Ik drink door de week alleen koffie thee en water. En ik heb worst bijv vervangen voor kipfilet. Ik heb 3 eetmomenten en een tussendoortje. Ik moet me wel inhouden niet teveel te eten maar dat gaat goed. Jouw filmpjes hebben hier veel aan bijgedragen. Als mijn man ziet dat ik een lunch van jou maak, wil hij ook.

    In het weekend drink ik lekker een wijntje met wat lekkers erbij.

    Marloes bedankt voor al je vlogs. Als ik nu in de spiegel kijk, ben ik blij en veel zelfverzekerder over mijn lichaam. Ik trek nu zonder schaamte een rokje aan. In het verleden voelde ik me daar heel ongemakkelijk bij. En mijn relatie is opgebloeid. Mijn man is heel blij, omdat hij ook een sportman is.

    Fijne vakantie en ik hoop nog veel video’s van je te zien!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: