Feiten en fabels afvallen
Afvallen Feiten en fabels Voeding Voedingstips

15 Feiten en Fabels over afvallen – Dit weten veel mensen niet!

Door

Voor mijn gevoel heb ik sommige dingen al heel vaak behandeld. Toch krijg ik er nog vaak vragen over. Logisch ook eigenlijk, want de kans dat je al mijn artikelen en video’s gezien hebt, is ontzettend klein :). Daarom in dit artikel een overzicht van 15 feiten en fabels over afvallen, waar ik elke week nog vragen over krijg.

Daar gaan we! In willekeurige volgorde 15 feiten en fabels over afvallen:

1. Banaan werkt verstoppend

Dit is niet waar. Voor veel mensen werkt banaan juist heel positief op de darmen doordat er veel vezels inzitten. Het kan zijn dat het bij een specifiek persoon toevallig verstopping veroorzaakt, maar dat is echt niet voor iedereen zo.

2. Na 8 uur ‘s avonds kun je beter niet meer eten

Fabel. Het gaat er niet om hoe laat je eet, maar wát je eet. Het is natuurlijk wel zo dat we na 8 uur ‘s avonds vaak voor ongezonde snacks kiezen. Dat kun je inderdaad beter niet te vaak te veel doen.

3. Koffie drinken is slecht voor je

Een paar kopjes per dag kunnen echt geen kwaad. Gebruik dan wel zwarte koffie. Ik raad aan bij 4-5 koppen te blijven. Hier lees je er meer over.

Kom je aan van koffie

4. Korte workouts hebben geen zin als je wilt afvallen

Alle vormen van beweging hebben zin! Ook korte workouts dus. Je komt dan misschien nog niet in de vetverbranding, maar spreekt wel andere energievoorraden aan die vervolgens eerst weer bijgevuld moeten worden voordat voeding wordt opgeslagen als vet. Ik schreef er al eens uitgebreid over.

5. Melk is ongezond

Veel mensen in de wereld zijn lactose-intolerant en kunnen melkproducten dus niet goed verdragen. Het komt echter ook vaak voor dat je totaal geen klachten hebt na het gebruiken ervan. In dat geval kun je het gerust nemen! Magere yoghurt en kwark zijn juist hele eiwitrijke producten, die goed verzadigen en helpen je spieren sterk te houden/maken.

6. Donker brood is een gezonde keuze

Hoe donker een brood is, zegt niets over de gezondheid. Het kan namelijk gewoon gekleurd worden. Kies bij voorkeur voor een volkorenbrood. Volkoren is namelijk een beschermde term, waardoor je weet dat een brood veel voedingsvezels, vitamines en mineralen bevat. Hier lees je meer.

meer drinken waarom en tips

7. Je moet dagelijks 2 liter water drinken

Voldoende drinken is belangrijk voor ons. 2 liter raad ik aan, meer is niet erg. Dit hoeft echter niet alleen water te zijn! Thee en een paar koppen zwarte koffie drinken is ook helemaal prima.

8. Appelazijn helpt bij afvallen

Helaas, was het maar zo. Appelazijn, citroenzuur, grapefruit, kurkuma, gember en ga zo maar door, helpen niet bij afvallen.

9. Vruchtensap is gezond

Dat valt helaas vies tegen, doordat er heel veel (fruit)suiker in zit. Voor 1 glas sap is namelijk veel fruit nodig, waardoor het suikergehalte vaak even hoog is als in cola. Eet liever je fruit dan dat je het drinkt.

Hoe lang duurt 5kg afvallen

10. Spieren zijn zwaarder dan vet

Jep! Hartstikke waar. Hierdoor kun je slanker worden terwijl het getal op de weegschaal gelijk blijft.

11. Aspartaam is een giftige zoetstof

Dat is deels waar, maar het is pas giftig in hele grote hoeveelheden. Als je elke dag 17 glazen cola light zou drinken, dan kan het schadelijk worden. 1 of 2 glazen per dag kan dus écht geen kwaad.

12. Brood en aardappels kun je beter mijden als je wilt afvallen

Nee, dat is bijna nooit nodig. Alleen in hele specifieke gevallen raad ik het soms aan, bijvoorbeeld bij mensen die diabetes type 2 hebben en snel van hun medicatie af willen. Het is trouwens een goed idee om dan hulp te zoeken van een diëtist, zodat je geen tekorten krijgt.

13. Door het doen van buikspieroefeningen, krijg je een platte buik

Een fabel, je kunt niet lokaal vet verbranden. Als je langdurig iets minder eet dan je verbruikt, zul je afvallen. Waar het vet vanaf gaat, dat kun je helaas niet zelf bepalen. Dat doet je lichaam voor je.

14. Elke dag op de weegschaal staan is niet goed

Hmmm…ik zou zeggen deels een feit. Elke dag wegen kan namelijk gemakkelijk leiden tot frustratie of een obsessie. Je gewicht schommelt namelijk altijd! Als je echter elke dag weegt uit gewoonte, zonder daardoor je humeur te laten veranderen, dan zie ik er niet zo veel kwaad in. Merk je dat je eigenlijk niet meer zonder kunt? Dan is het misschien wel verstandig om ermee te stoppen.

15. Als ik meer sport, val ik automatisch af

Dit is niet waar. Door meer sporten verbrand je meer, maar als je daarnaast meer of ongezonder gaat eten of minder gaat bewegen in je dagelijkse patroon, dan zul je alsnog niet afvallen. Ook kan het zijn dat je bijvoorbeeld veel stress hebt of dat je overtraind raakt, waardoor afvallen niet lukt.

Ik hoop dat je deze feiten en fabels over afvallen leuk vond om te lezen!

Groetjes, Marloes

Van welk feit of fabel zou jij meer willen weten?

 

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (2)
  1. Vera 4 maandengeleden

    Ohoohhhhh….ik heb toch echt al je artikelen gelezen en al je video’s gezien 🙈
    En toch lees ik ook zo’n overzichtje altijd even…gewoon leuk!

    Reageer
  2. Bob Koeman 4 maandengeleden

    Hallo, ik train 6 dagen in de week via you tube jouw full body work out.Een voor mij best zware training van een half uur.In het begin hield ik het niet vol ,maar nu doe ik de hele sessie..weliswaar met moeite maar het lukt nu.Dit omdat ik nu al 11 maanden gestopt bent met roken en volgend jaar weer wil gaan wielrennen in het ouwe lullen peleton.Iets wat ik 40 jaar geleden voor het laatst heb gedaan.Nu ik bijna 60 ben heb ik mij volledig gefocust op het trainen/voorbereiden op het komend wielerseizoen.ik train nu dus jouw ful body work out ,en daarnaast doe ik nog wat krachttraining met gewichten om als laatste nog een uur op de home trainer te fietsen in een hoog tempo.Bij elkaar train ik nu 2 uur per dag,6 dagen in de week.Met een begingewicht van ruim 90 kilo ,zit ik nu op 83 kilogram,en val nog steeds af.Ik let op mijn voeding..eet geen suiker,chips cola,maar slechts gezonde voeding zoals muesly met yoghurt,veel pasta met vis en als avondeten vaak een roerbak met zilvervliesrijst en verse gewokte groentes en als vlees vaak kip of vis.Ik ben suikerpatient ,maar sinds ik gestopt bent met roken is mijn suikerspiegel gezakt van 7.9 naar 6.1,ook andere waardes zijn sterk verbeterd.Het gaat dus prima zo ,en ik voel mij ook 100 procent beter als voorheen.Moraal van dit verhaal is dus…Al ben je wat ouder ,het is nooit te laat voor de start van een gezonde levensstyl………

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: