Bewegen gezond
Afvallen Beweegtips Bewegen Tips

Fit de Zomer in: 10.000 Stappen per dag

Door

Ik gaf je in de vlog van woensdag 2 mei de opdracht om een week lang 10.000 stappen per dag te zetten. Dat deed ik niet voor niets! Veel mensen realiseren zich namelijk niet dat dagelijkse beweging ZO ontzettend belangrijk is om fit te blijven. We focussen ons vaak op voldoende sporten, maar misschien is een actieve leefstijl nog wel effectiever!? Waarom? Dat leg ik in dit artikel uit.

Waarom is 10.000 stappen zetten zo effectief?

Dat bewegen gezond is, weten veel mensen. We denken dan meestal direct aan sporten in de sportschool, hardlopen, voetballen of andere sporten. Door ons drukke leven is het meestal niet haalbaar om vaker dan 2-3x per week te sporten. Super goed natuurlijk, om lekker actief in beweging te zijn. Als je echter de rest van de dag vrijwel alleen maar zit, kom je nog niet aan de richtlijnen voor gezond bewegen! Er zitten 168 uur in een week (112 als je 8 uur slaap per nacht niet meerekent). 2-3 uur in beweging zijn is dan natuurlijk niet heel veel…

Veel mensen hebben een zittend beroep en gaan met de auto of met openbaar vervoer naar hun werk. Eenmaal thuisgekomen zijn ze moe van een lange dag werken en schiet bewegen erbij in. Hierdoor is je verbranding gedurende een dag erg laag. Zelfs als je een uurtje fitness gedaan hebt! Bovendien heb je een grotere kans op stijve spieren en blessures door lang zitten in dezelfde houding EN mis je de gelukshormonen die je aanmaakt door bewegen! Genoeg redenen om buiten het sporten ook te gaan bewegen dus.

Je stappen bijhouden vind ik een ontzettend simpele manier om beweging te stimuleren! Het kan met een app, een stappenteller of met een speciaal horloge. Door een doel voor jezelf te stellen, wordt je gemotiveerd om vaker te wandelen of op een andere manier in beweging te zijn. Ik stel nu het doel op 10.000 stappen, maar 8.000 is ook al super mooi! Ik schreef eerder al een artikel waarin ik precies uitleg waarom voldoende bewegen zo belangrijk is.

Samsung sporthorloge

Mijn ervaring

Ik was me er al tijden van bewust, dat ik naast mijn sportmomenten veel te weinig in beweging ben. Als diëtist en blogger zit ik alleen maar op mijn kont en ik ga met de auto naar mijn werk. Ik sport 5-6uur per week, maar dat is ook vrijwel de enige beweging die ik krijg. Ik besloot het eens te gaan bijhouden en ik schrok me rot. Op een willekeurige dinsdag was ik de hele ochtend thuis aan het werk voor mijn blog. Om 13:30uur ging ik naar mijn praktijk, ik had toen pas 760 stappen gezet! Belachelijk weinig natuurlijk.

Ik besloot een doel te stellen, ik wilde een week lang iedere dag 10.000 stappen zetten. Ik gaf jullie ook deze opdracht, voor de Fit de Zomer in Challenge. Het viel me zo ontzettend tegen! Zelfs op een dag dat ik 2 uur sportlessen gaf, moest ik ‘s avonds nog wat extra stappen maken om mijn doel te behalen. Ik was echter vastbesloten, dus ik heb zelfs het huis op en neer gelopen om aan mijn beweging te komen. Je zag dat al in de vlog. Ik heb het telkens nét gehaald, op dinsdag maakte ik 10011 stappen en de meeste andere dagen zat het ook maar iets boven de 10.000. Ik moest er super mijn best voor doen.

Stoppen met sporten?

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat we nu massaal stoppen met sporten. Bewegen is inderdaad super belangrijk, maar het is ook heel goed voor je om regelmatig je hartspier meer uit te dagen door intensiever bezig te zijn. Ook is het goed om in ieder geval 2-3 per week je spieren meer aan het werk te zetten. Met wandelen span je je spieren natuurlijk wel aan, maar je belast ze niet. Met intensievere vormen van beweging gebeurt dit in hogere mate.

Bewegen doe je voor je algehele fitheid, om je stofwisseling te stimuleren en je spieren en gewrichten soepel te houden. Intensiever sporten is belangrijk voor onder andere conditie, spierkracht, behendigheid en coördinatie. Een combinatie van deze twee zou dus het meest ideaal zijn.

10000 stappen

Mijn conclusie

Veel bewegen is super goed voor je. Ook als je veel sport! Ik ga in de komende periode proberen meer te bewegen gedurende de dag. Vaker een rondje wandelen of de fiets pakken. Ik liep laatst even een rondje van 10 minuten voordat ik in de auto naar mijn werk stapte. Of gewoon je auto verder weg op de parkeerplaats zetten! Ik merk dat ik me echt fijner voel door het meer bewegen en minder vaak stijf ben. Daarnaast is het natuurlijk super goed om vaker buiten te komen.

Hoe zit dit bij jou? Beweeg jij voldoende? Of doe je met me mee met mijn doel!? Ik denk niet dat ik iedere dag van mijn leven 10.000 stappen ga halen (of beter: ik weet wel zeker dat dat niet lukt), maar iets meer dan nu op sommige dagen vind ik echt wel nodig.

Groetjes, Marloes

Weet je hoeveel stappen jij ongeveer maakt per dag? 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (31)
  1. Marlous 3 maandengeleden

    Ik kom echt ruim aan de 10000 stappen per dag. Ik zit gemiddeld vaak tussen de 12000 en 14000.

    Reageer
  2. Romy 3 maandengeleden

    Ik zit nog op school en moet dus de hele dag zitten ook nog na school om mijn taken voor de volgende dag te maken. Ook word ik gebracht en gehaald. Heb je tips om meer te bewegen als je nog op school zit. Ik sport dan wel weer 5 u in de week.

    Reageer
    • Marloes 3 maandengeleden

      Wandelen in de pauze? ‘s Avonds een rondje wandelen? Op de fiets naar school?

      Reageer
  3. sandra CH 3 maandengeleden

    Het is me gelukt, doordeweeks kom ik er makkelijk aan, ik loop veel op weg naar werk en zo. In het weekend moet ik meer moeite doen. Zeker als het regent en koud is en ik wil niet naar buiten…mijn record stappen sinds ik de stappenteller heb is 27700 c:

    Reageer
  4. Astrid 3 maandengeleden

    Ik heb ook een zittend beroep, maar pak vaak het koffiezetapparaat wat wat verder staat. Ipv iets over de interne post te versturen, breng ik het zelf. In mijn pauze wandel ik een rondje en probeer zo veel mogelijk te fietsen naar werk,’+/- 25km. en vaak combineer ik koffie drinken met een vriendin met een lekkere wandeling. Kids breng ik altijd lopend naar school en alles wat met de fiets kan, doen we met de fiets..

    Reageer
  5. Chantal 3 maandengeleden

    Mij lukt het ook niet om 10.000 stappen te zetten, zelfs als ik 5 kilometer hardloop ben ik nog bij lange na niet bij de 10.000 stappen. Er gaat gewoon heel veel tijd in zitten 🙂

    Reageer
    • Marloes 3 maandengeleden

      Gelukkig, toch nog een mede-struggeler 😉

      Reageer
      • Bibi 3 maandengeleden

        Als ik ‘s avonds 45 minuten wandel heb ik misschien 5000 stappen gezet.

        Reageer
  6. Bianca Wagemakers 3 maandengeleden

    Goedemorgen Marloes,
    Ben zo benieuwd naar je horloge ;-).
    Ik check mijn stappen op mijn Garmin sporthorloge (forerunner).
    Gemiddeld zet ik 16.000-20.000 stappen, mijn doel is iedere dag 13.000.

    Fijne dinsdag!

    Reageer
  7. Agnes 3 maandengeleden

    Hoi Marloes, het lukt me helaas niet om 10.000 stappen per dag te zetten, maar in de afgelopen jaren lukt het langzaamaan om van gemiddeld 4.000 stappen naar ongeveer 7.000 te gaan door bewust meer te lopen. Ik ga rustig door en probeer de 10.000 te halen.

    Reageer
  8. Carolien 3 maandengeleden

    Hoi Marloes,

    Ik kom op goede dagen aan de 30.000 stappen per dag, slechte dagen rond de 12000 per dag.
    Scheelt dat ik een hond heb die uitgelaten moet worden daarin zitten al ongeveer 6000 stappen, maar meestal is het meer (tenminste als de hond dat wil)

    Reageer
  9. Irma 3 maandengeleden

    Mijn doel is minimaal 15.000 stappen per dag en volgens mijn mobiel haal ik dat nu al 78 dagen achter elkaar. 🙂

    Reageer
  10. Emelie De Dobbelaere 3 maandengeleden

    Iedere ochtend om 6 uur maak ik een wandeltocht van ongeveer 4 km, dan heb je vlug 10 0000 stappen en in het weekend zit ik gemakkelijk aan 30 000 stappen.

    Reageer
  11. Marjolein 3 maandengeleden

    Ik hou het wekelijks bij met mijn Polar horloge. Heb meestal eind van de week een gemiddelde van boven de 17.000 stappen per dag (over de hele week bekeken). Heb soms een dag met wat meer vergaderingen, dan kom ik aan net 8000/9000 stappen maar normaal red ik makkelijk de 15.000/20.000 op een dag 🙂

    Reageer
  12. Anne 3 maandengeleden

    Haha mijn gouden tip: neem een hond! En dan het liefst een die vrij energiek is en jou ook motiveert om te gaan wandelen!
    Sinds ik op mezelf woon merk ik ineens hoe erg ik de hond van mijn ouders mis, normaal gesproken wandelde ik met gemak 15 000 stappen per dag maar nu moet ik daar echt heel erg mijn best voor doen, en dat terwijl ik het toen niet per se rustiger had qua studie of werk ofzo 😉

    Reageer
  13. Thirza Verduijn 3 maandengeleden

    Een tijdje heb ik het bijgehouden met een horloge, ik red het prima, die 10000. Eigenlijk doe ik alles lopend en pak zelden de auto, kids naar school brengen, boodschapje, enz. Dan ga je soms dik over de 10000 heen. En Ja, buiten zijn is zo heerlijk en goed voor je, ook in de winter ervaar ik het positief!

    Reageer
  14. Nanda 3 maandengeleden

    Ik kom helaas niet meer aan de 10.000 stappen. Door omstandigheden kan ik niet langer dan zo’n 45 minuten lopen, dan kom ik op ruim 3 kilometer. Heb je tips hoe ik toch voldoende beweging kan krijgen naast het sporten?

    Reageer
  15. Anneke 3 maandengeleden

    Bedoel je met 10000 stappen dan los van je sport momenten want ik red het meestal wel, maar dan wel in combinatie met ook een sport moment per dag. Als ik niet sporten dan is het inderdaad voor mij lastiger en in de winter helemaal lastig!

    Reageer
  16. Melissa 3 maandengeleden

    Mijn Fitbit motiveert me ook om meer te bewegen. Ik zit ook in een Facebook groep waarin er challenges aangemaakt worden. Mijn persoonlijke doel is 10.000 per dag maar op een werkdag moet ik daar ook echt wel moeite voor doen. Ik ben leerkracht en sta vooral veel in de klas. Het zijn niet echt veel vierkante meters om stappen te zetten. Toch denk ik er wel beter over na. Ik loop tijdens een dictee toch door de klas ipv zitten. Of ik loop zelf naar het kopieerapparaat ipv m’n stagiaire te sturen. Ik probeer dan ‘s avonds ook wel mn best te doen om nog wat extra stappen te zetten. Zo heb ik gisteren de loopband gecombineerd met kracht en vanavond heb ik buiten een rondje gelopen. Soms ben ik wel inderdaad gewoon echt te moe om nog wat te doen en dan probeer ik nog een paar honderd stappen door in huis (rondjes) te lopen.

    Reageer
  17. Corine 3 maandengeleden

    Hoi Marloes,

    Weet je wat nou zo leuk is.. mede door jouw blog en 10.000 stappen per dag ben ik in de afgelopen maanden 16 kg afgevallen. Ik heb voor de motivatie een fitbit aangeschaft, echt wat hou ik van dat ding. Elke week doe ik via mijn fitbit challenges met vrienden en familie. Het maakt bewegen een stuk leuker. Je wilt steeds meer, vandaag zat ik ook weer aan de 16.000 stappen! Heerlijk! Ook mede dankzij mijn hond natuurlijk. Als je nog een motiverend verhaal wilt over stappen zetten en afvallen wil ik die graag voor je schrijven. Ik ben er erg enthousiast over.

    Reageer
  18. Jitske 3 maandengeleden

    Als fysiotherapeut ben ik toch wel in beweging, maar schrok wel can de stappen… Ben nu toch vaker asn het wandelen en meer in huis aan het lopen, 1 voordeel het huis is wel lekker opgeruimd

    Reageer
  19. Ise 3 maandengeleden

    Ik vind het ook lastig hoor! Bij mij is het vaak óf veel te weinig (zo rond de 2000/3000) óf veel te veel (rond de 1600/1800). Dat is met fibromyalgie ook weer niet zo handig 😉

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: