Gezond leven mooi weer
Afvallen Voedingstips

8 tips: Gezond leven bij mooi weer!

Door

Het zonnetje doet de laatste dagen weer flink zijn best. Heerlijk vind ik dat! Ook de komende dagen blijft het bloody hot in Nederland, dus ik vond het hoog tijd voor wat tips. In het verleden heb ik al ontzettend veel artikelen geschreven met daarin waardevolle tips voor gezond leven bij warm weer. Vandaag zet ik de belangrijkste tips voor je op een rijtje, inclusief links naar meer informatie!

We gaan gelijk van start. Hier mijn 10 belangrijkste tips voor gezond eten en bewegen bij warm weer. Ik zeg daarbij uiteraard niet dat alles helemaal gezond moet zijn! Af en toe lekker genieten van iets ongezonds is ook ontzettend belangrijk.

1. Pas je sportgedrag aan de temperaturen aan

Met warm weer heeft lang niet iedereen zin om te sporten. Natuurlijk kun je voor alternatieve vormen van beweging kiezen! Ga bijvoorbeeld een stuk fietsen (met rijwind is dat heerlijk!), ga zwemmen of beachvolleyballen. Wil je toch jouw normale sport blijven doen, pas jezelf dan aan het weer aan. Ga bijvoorbeeld vroeg of juist laat, smeer je in, draag luchtige kleding en drink voldoende. In dit artikel vind je meer tips.

2. Maak jouw salades op de juiste manier

Salades lijken altijd een gezonde keuze, maar dat is zeker niet het geval! Als je veel kaas, noten en/of olie toevoegt, dan bevat jouw salade al snel heel veel calorieën. Hierdoor kan je er makkelijk van aankomen. Ik gaf je eerder al eens tips over hoe je een goede gezonde salade in elkaar kunt flansen.

Salade met avocado

3. Denk na over wat je neemt op het terras

Mooi weer betekent heerlijk op terrasjes zitten. Super fijn natuurlijk, maar het is ook erg verleidelijk om ongezonde dingen naar binnen te werken. Af en toe is dat heerlijk, maar soms is het handig om meer bewuste keuzes te maken. In dit artikel geef ik je tips over de hapjes en drankjes die je op de meeste terrassen kunt krijgen.

4. Drink voldoende

Een beetje een inkopper, maar voldoende drinken is super belangrijk bij warm weer. Ook al zweet je niet, er verdampt door je huid meer vocht bij warm weer. Waarom voldoende drinken belangrijk is en hoe je dat kunt doen, lees je in dit artikel.

5. IJs is calorierijk, maar niet altijd!

Een magnum of Mc Flurry op z’n tijd is natuurlijk heerlijk, maar in de zomer wil je ook wel eens ijsjes die minder aantikken qua calorieën, suiker en vet. In de video hieronder vertel ik je welke je dan het beste kunt kiezen bij de snackbar of ijswinkel. Ook laat ik zien hoe je zelf makkelijk gezond ijs kunt maken. In de supermarkt hebben ze tegenwoordig ook steeds meer caloriearme varianten voor Ben & Jerry’s-achtig ijs. Bijvoorbeeld de merken Halo Top, Oppo en Breyers ben ik enthousiast over.

6. Een gezonde barbecue

Een barbecue hoeft echt niet ongezond te zijn. Maak bijvoorbeeld spiesjes van vis of garnalen, kies voor mager vlees, maak er lekkere salades bij. Serveer infused water, pof (zoete) aardappel op de barbecue en beperk de hoeveelheid stokbrood en sausjes die je gebruikt. In deze video geef ik heel veel tips. Lees je liever? Dan vind je hier een artikel.

7. Eet voldoende!

Met warm weer heb je niet altijd veel trek. Het is dan ook een valkuil om lange tijd niets te eten. Op zich kan ons lichaam daar prima tegen…je hebt alleen kans dat je ineens wél veel trek krijgt. De verleiding om te snaaien is dan groot. Houd dus ook met het warme weer in de gaten dat je voldoende eet. Tussendoortjes zijn echt niet verplicht, maar sla geen hoofdmaaltijden over! Als je weinig trek hebt bij bijvoorbeeld de lunch, neem dan wél een gezond tussendoortje mee, zodat je niet ‘s avonds ineens veel trek krijgt.

8. Wees niet te streng voor jezelf!

Het meest belangrijke blijft altijd om niet te hoge eisen aan jezelf te stellen. Alleen maar gezond leven houdt niemand vol. Een keertje lekker met een wijntje en bitterballen op een terras zitten is helemaal prima! Of een heerlijk groot ijsje halen bij die ene goede Italiaanse ijssalon. Gun jezelf af en toe iets lekkers, dan is het gezonde leven zo veel beter vol te houden!

Schiet ook niet in de stress als het ineens een paar dagen niet zo goed lukt. Dat hebben we allemaal wel eens. Houd je gedachten positief, dan is de kans dat je jouw gezonde leefstijl weer op kunt pakken veel groter.

Heel veel succes!

Groetjes, Marloes

Wat vind jij het meest lastig aan gezond leven bij mooi weer? Ik vooral het niet te weinig eten en vervolgens gaan snaaien :).

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (5)
  1. Els 2 jaargeleden

    Hallo Marloes, wat een leuke site heb je, ik volg je nog niet zo lang, heb al wel veel ideeën opgedaan. Nu heb ik een vraag, ik drink 2 cappuccino’s per dag met volle melk, andere melk schuimt niet, of heb jij nog tips, omdat er best veel calorieën in zitten, zou ik eigenlijk een alternatief willen, groetjes Els

    Reageer
  2. Wendy 2 jaargeleden

    Hey Els,
    De havermelk van Oatly schuimt perfect op!

    Reageer
  3. Foochichi 2 jaargeleden

    Heerlijk artikel! Net wat ik nodig had met dit warme weer, heel erg bedankt! Liefs!

    Reageer
  4. Els 2 jaargeleden

    Hoi Marloes, dank je wel voor je reactie, de havermelk maakt dat ook veel verschil in calorieën? Groetjes Els

    Reageer
  5. Samy 2 jaargeleden

    Hallo Marloes, bedankt voor je leuke video’s en tips. Ik leer veel van jouw. Ik heb een vraag. ben bezig met afvallen maar het gaat moeilijk. waar moet ik opletten op de calorien of op de koolhydraten? Je bent diëtist en personal trainer, kan ik ook in contact komen met jouw voor een consult? Groetjes Samy

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: