Afvallen Trends Voeding Voedingstips

Calorieën in Pepernoten en Sinterklaas snoepgoed….

Door

Sinterklaas snoepgoed

Ik merk dat de afgelopen tijd de paniek onder de diëters en afvallers weer flink is toegeslagen. De pepernoten en al het andere Sinterklaas snoepgoed ligt namelijk alweer ruimschoots in de winkel. Voor veel Nederlanders is dit moeilijk te weerstaan. Massaal worden de zakken ‘alvast’ ingeslagen. Met natuurlijk als gevolg dat je voor dat je het weet véél teveel in je mond hebt gestopt….gevolgd door een gigantisch schuldgevoel. In dit artikel geef ik je tips!

Het ‘Probleem’
In alle supermarkten loop je tegenwoordig weer tegen de schappen met Sinterklaas snoepgoed aan. Het lijkt ook ieder jaar meer te worden in mijn ogen! ‘Vroeger’ had je volgens mij alleen normale pepernoten, marsepein, chocolademunten en chocoladeletters. Tegenwoordig zijn er pepernoten en chocoladeletters in alle soorten en maten! Je kunt het zo gek niet bedenken. Hier in Groningen (en in andere steden) heb je zelfs een complete pepernotenwinkel! Je zag het laatst al in mijn vlog. Hier zag ik zelfs pepernoten met de smaak van cappuccino, drop en zure matten! Heel Nederland lijkt ineens bedolven onder Sinterklaas Goodness.

calorieën pepernoten

De calorieën
Ok, nu het vervelende nieuws dat we eigenlijk allemaal wel weten. Pepernoten en ander Sinterklaas snoepgoed bevat net als ander snoepgoed veel calorieën, suiker en soms vet. In de tabel hieronder zie je een overzicht van hoe veel ongeveer.

Zoals je ziet, tikt het aardig hard aan. Ter vergelijking: een volkoren boterham met ham bevat ongeveer 100kcal en een heel bakje snoeptomaten ongeveer 30kcal. Van deze producten heb je niet snel de neiging om een zes-dubbele portie te nemen, maar na 10 pepernoten wil je over het algemeen alleen maar meer. Bovendien levert het snoepgoed je lichaam nauwelijks iets goeds, terwijl gezonde snacks boordevol vitamines, vezels en mineralen zitten.

pepernoten muffins

Mijn tips
Moeten we dan maar helemaal niets van deze goodies eten? Naar mijn idee is dat niet de juiste oplossing. Als je jezelf dingen gaat verbieden, krijg je er alleen maar extra trek in! Ik vertelde daar ook al over in de video van gisteren. Maar hoe kun je er dan voor zorgen dat je niet 4kg aan bent gekomen als de goede Sint het land weer uit gaat? Ik geef je mijn tips:

  • Haal doordeweeks deze ongezonde snacks nog even niet in huis. Geen smoesjes als ‘het is alvast voor het weekend’, of ‘het is voor de kinderen’….want jij en ik weten allebei dat ze dan alsnog in je mond belanden. Bovendien is het voor je kinderen ook niet nodig om heel veel te snoepen.
  • Gun jezelf (net als altijd) in het weekend een genietmomentje! Koop dus lekker wat je wilt. Bedenk van tevoren goed wat je kiest. Heb je zin in een chocoladeletter? Of in pepernoten? Of ga je liever voor een zak chips? Jij mag bepalen wat je neemt!
  • Ga liever voor een kleine zak met de goodies die écht lekker zijn, dan voor de super-voordelige-zak-van-een-kilo-met-snoepgoed-van-crappy-kwaliteit. Ten eerste geniet je veel meer van het snoepgoed van betere kwaliteit, daarnaast heb je automatisch een grens ingebouwd en heb je niet het risico dat je buik haast ontploft na een halve kilo pepernoten. Betaal liever iets meer, het zal het echt waard zijn!
  • Kijk niet naar de calorieën-tabel hierboven, als je jouw keuze maakt voor een genietmomentje. Als je een keuze maakt voor iets dat net iets minder ongezond is (zoals bijvoorbeeld de taai-taai poppetjes), maar je het eigenlijk helemaal niet zo lekker vind, dan zal je alsnog zin houden in de echte goodies! Neem dus liever wat je ECHT lekker vindt, dan geniet je optimaal. Hier pluk je de volgende dagen de vruchten van, want je trek is weer even gestild.
  • Houd vooral in gedachten dat het jouw eigen keuze is om niet teveel te nemen en dat je het doet voor je eigen gezondheid en fitheidsgevoel. Niemand verbied je om je helemaal tonnetje rond te eten! We weten echter beiden dat je daar uiteindelijk niet gelukkiger van wordt.

Bedenk vooral goed dat het feit dat er iets in de winkel ligt, niet hoeft te betekenen dat jij het in huis haalt! Bedenk goed of je het wel echt lekker vindt, of dat je het eet ‘omdat het er is’. Ik neem zelf bijvoorbeeld liever mijn favoriete chocoladereep! Ik haal dus vrijwel nooit Sinterklaas snoepgoed in huis.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn tips! Ze zijn dus echt bedoeld voor mensen die willen voorkomen dat ze veel aankomen in de maanden rond Sinterklaas.

Groetjes, Marloes

Vind jij het lastig om het Sinterklaas snoepgoed te weerstaan? Wat is je favoriet?

Print Friendly, PDF & Email

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (15)
  1. R 2 maandengeleden

    Hihi, meteen doorgerold naar de reacties. Ik lees al jouw artikelen altijd, maar deze sla ik verstandig genoeg over. Moet JUIST weer durven te gaan snoepen dus wil liever niets weten qua voedingswaarden: anders wordt die stap alleen maar moeilijker. Morgen lees ik alles weer!

    liefs

    Reageer
    • Marloes 2 maandengeleden

      Heel goed!! Zo zijn we allemaal anders 🙂

      Reageer
  2. Pauline 2 maandengeleden

    En weer heb je gelijk. Wat een motivatie ontvang ik steeds gratis van je… op dit moment kan ik je wel zoenen💞 natuurlijk is het wat ik wil ……en ik wil afvallen en vooral vet verliezen. Met jouw blogs en een duw in de juiste richting gaat het lukken. Dank je wel 💋

    Reageer
    • Marloes 2 maandengeleden

      Awwww zo lief!! Dikke zoen terug 🙂 Natuurlijk gaat het je lukken! <3

      Reageer
  3. Jolanda B. 2 maandengeleden

    ik spreek altijd met mezelf af voor de sinterklaas periode maar 1 (en echt maximaal 2 keer, afhankelijk van eventuele afspraken/avondjes) wat te halen wat ik inderdaad ECHT lekker vind, maar dan niet voordat Sinterklaas echt in het land is, daarvoor halen vind ik echt onzin 😀
    Mijn tip: pas kopen als Sinterklaas weg is, dan wordt het vaak met 50% korting aangeboden. Meestal is al het lekkere dan al uitverkocht en kan ik het makkelijker laten liggen 😉
    Zo houd ik dat stuk in ieder geval wel onder controle, nu de rest nog 😉

    Reageer
  4. Monique 2 maandengeleden

    Ooh ik ben een echt snoeper, maar ik hou me in! Goeie tip dat het in het weekend ” wel mag” ! Die ga ik onthouden. En dan zeker de speciale kruidnoot! Gewoon omdat het mag van mezelf! Top! Bedankt! X

    Reageer
    • Marloes 2 maandengeleden

      Precies!! Genieten hoort erbij hoor 🙂

      Reageer
  5. Manuela 2 maandengeleden

    😓 en juist die mok warme chocomelk met slagroom vind ik het lekkerst haha

    Reageer
  6. Rianne 2 maandengeleden

    Bedankt voor het mooie artikel. Ik volg je al een poos door jouw levensstijl ben ik 5 kilo kwijt. Nu ben ik eerdaags jarig en wil ik niet te veel aankomen. Zou je daar een keer een blog over willen schrijven een gezonde verjaardag.

    Reageer
    • Marloes 2 maandengeleden

      Om heel eerlijk te zijn zou ik op je verjaardag lekker nemen wat je wilt…en focussen op de dagen daarna iets beter opletten. Maar misschien inderdaad wel leuk voor een artikel!

      Reageer
  7. Marjolein 2 maandengeleden

    Helaas ik kan niks kopen, want dan eet ik het op. Maar het allerlekkerste is taai taai, dus dan heb ik nog mazzel als ik toch iets wil nemen in december. Overigens maak ik chocolademelk lekker met cacao en magere melk en wat zoetstof en dan kan ik dat gewoon lekker nemen.

    Reageer
  8. The O 2 maandengeleden

    Helemaal eens.
    Ik geniet het meeste van chocola. En die van de chocolade Sinterklazen (mijn moeder noemt het nep-chocola) vind ik nog het lekkerst.
    Dus wat ik vorig jaar heb gedaan, is voor de Sint-vieringen – waar zoooooveel eten aanwezig is – van die mini-chocoladeletters voor mezelf kopen (40gram). En dan die lekker opsmikkelen en de rest laten staan.
    Zoiets wordt het dit jaar zeker ook!

    Reageer

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.