Gezonde producten Trends Voeding

Is melk gezond? En hoe zit dat met andere melkproducten?

Door

zuivelproducten gezond

Je ziet in mijn voeding heel regelmatig melkproducten voorbij komen. Ik krijg hier heel vaak vragen over. Zijn melkproducten eigenlijk wel gezond te gebruiken? Er gaan namelijk ook super veel geruchten dat je jouw melk, yoghurt en kwark beter kunt laten staan. Ik ga je vandaag vertellen hoe ik hierover denk. Ik kan je alvast verklappen dat er niet één duidelijk antwoord is, maar dat het per persoon verschilt.

Waarom zijn melkproducten gezond?
Melk, karnemelk, yoghurt en kwark zijn rijk aan calcium, vitamine B2 en vitamine B12. Allemaal belangrijke voedingsstoffen voor je lichaam. Bovendien bevatten melkproducten veel eiwit. Vooral kwark is super eiwitrijk. Aangezien eiwit een bouwstof is voor onder andere je spieren, helpen melkproducten deze sterk te houden (of sterker te maken!). Een nadeel van volle melkproducten is dat ze veel verzadigd vet bevatten. Hierdoor kom je er makkelijk van aan en heb je mogelijk een groter risico op hart- en vaatziekten. Ik raad dan ook meestal aan om voor de magere (of halfvolle) varianten te gaan, of om een kleine portie van de volle producten te nemen.

melkproducten gezond

Wanneer kun je het beter later staan?
Ongeveer 80% van de wereldbevolking is lactose-intolerant. Zij missen het enzym lactase, dat nodig is voor de afbraak van lactose in melkproducten. Heel veel Aziaten en Afrikanen kunnen maar een hele kleine hoeveelheid lactose verwerken. Een klein scheutje melk gaat vaak nog wel goed, maar een heel glas daar krijgen ze last van! Er komt namelijk onverteerde lactose in de darmen. De bacteriën die daar leven, gaan de lactose proberen te verteren. Bij dit proces ontstaan veel gassen. Je kunt hierdoor klachten krijgen als kramp, winderigheid, diarree en een opgeblazen gevoel.

Ook in Nederland komt het steeds vaker voor dat mensen last krijgen van melkproducten. Logisch eigenlijk, omdat de wereldbevolking zich steeds meer aan het mengen is. Dit probleem kan ook op latere leeftijd ontstaan, doordat het lichaam langzaam meer moeite krijgt met het verwerken van de lactose.

Waar ik stiekem een beetje moe van wordt is het argument ‘wij zijn het enige zoogdier dat na het baby zijn nog melk gebruikt’. Dat is zeker waar! Maar heb je wel eens een ander zoogdier havermoutpap zien eten? Of wraps? Of thee zien drinken? Dat we de enige zijn, wil niet direct zeggen dat het slecht voor ons is :). Juist doordat we het gebruiken, is ons lichaam beter in staat het te verteren.

Verschil tussen melk en kwark?
Vaak krijgen mensen minder klachten van zure melkproducten als karnemelk, yoghurt en kwark. Van gewone melk krijg je eerder last. Dit heeft te maken met de bacteriën die van nature voorkomen in zure melkproducten. Zij verteren al een deel van de lactose, zodat je lichaam minder werk hoeft te verzetten.

sojamelk gezond

Kun je leven zonder melkproducten? 
Hier kan ik heel kort over zijn: JA! Je kunt prima gezond blijven zonder dat je melkproducten gebruikt. Calcium komt ook voor in groenten, noten en peulvruchten. Vitamine B2 kun je halen uit vlees, vis en graanproducten. Vitamine B12 zit in alle producten van dierlijke oorsprong (vlees, vis, ei, kaas etc.).

Wist je trouwens dat je harde gerijpte kazen (belegen, jong belegen, oud etc.) gewoon kunt gebruiken als je niet tegen lactose kunt!? Tijdens de rijping van de kaas is de lactose namelijk al verteerd door bacteriën.

Je kunt ook altijd kiezen voor vervangers van melk, zoals bijvoorbeeld sojamelk of lactosevrije melk. Plantaardige melksoorten zijn niet altijd helemaal volwaardige vervangers. Hier vind je meer informatie. Als jij veel eiwit wilt binnen krijgen, ben je misschien op zoek naar een lactose vrije vervanger voor kwark. Daar schreef ik in dit artikel uitgebreid over. Ook kun je eens de 20g protein kwark van Melkunie proberen.

is melk gezond?

Mijn advies voor jou
Heb jij nooit de klachten die je hierboven leest na het gebruiken van melk of melkproducten? En voel je je fit? Blijf het dan gewoon lekker eten/drinken! Waarschijnlijk is jouw lichaam prima in staat om lactose te verteren. Heb jij wel regelmatig last, dan is het misschien de moeite waard om een periode lactosevrij te eten. Schakel hiervoor eventueel de hulp van een diëtist in. Als in deze periode je klachten verdwijnen, dan kun je misschien beter de melkproducten laten staan.

Groetjes, Marloes

Gebruik jij melkproducten? Wat is je favoriet?

 

Print Friendly, PDF & Email

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (11)
  1. Vera 6 maandengeleden

    Heel duidelijke informatie!
    Ik gebruikte nooit veel melk. Drink wel eens een beker warme melk, maar ging dan slapen. Maar met het maken van een shake en met koffie verkeerd kwam ik erachter dan ik echt lat had van winderigheid daarna. Heel vervelend, ook de opgeblazen buik.
    Ik kan gelukkig prima tegen yoghurt en kwark. En melk…die gebruik ik met mate!

    Reageer
  2. Charile 6 maandengeleden

    Wat een goed artikel! Ik loop nu ook bij de diëtist voor PDS en lactose wordt dan als een van de eerste dingen weggelaten. De pijn is bij mij al stukken minder geworden, gelukkig!

    Reageer
  3. B 6 maandengeleden

    Super fijn artikel! Als ik lactose binnen krijg krijg ik ook pijn, tenzij het (magere) kwark is. Dan heb ik geen pijn (ik neem het in kleine hoeveelheden), alleen blazen mijn darmen zich ontzettend op. De bovenkant van mijn buik is tot waar de darmen zitten plat, en de darmen zijn bol. Je voelt ze ook! Kan ik de kwark dan beter ook weglaten? Want pijn heb ik er niet bij (en kwark is mijn fav hihi) Groetjes B!

    Reageer
    • Marloes 6 maandengeleden

      Als je het niet vervelend vindt….dan kun je het blijven gebruiken. Het kan helaas wel (langzaam) erger worden.

      Reageer
  4. Petra 6 maandengeleden

    Hier op gebaseerd. Kun je een keer informatie geven over lactase tabletten??

    Reageer
    • Marloes 6 maandengeleden

      Dat is wel heel specifiek. Ik richt me met mijn blog eigenlijk alleen op ‘gezonde’ mensen 🙂

      Reageer
  5. Elize 6 maandengeleden

    Wanneer ga je nou eens een boek schrijven en wil je die van mij dan signeren? 🤓📚

    Reageer
  6. Ise 6 maandengeleden

    Zo jammer inderdaad dat mensen meteen denken dat het voor iedereen slecht is.. Zelf kan ik er gelukkig goed tegen, want ik hóu ook veel te veel van zuivel. Alleen merk ik wel dat ik na veel gebruik (in combinatie met wheypoeder) meer puistjes etc krijg. Dus daar blijf ik wel voor opletten!

    Reageer
    • Marloes 6 maandengeleden

      Dat vind ik ook heel jammer! Inderdaad kunnen combinaties soms reacties opwekken.

      Reageer
  7. Renske 5 dagengeleden

    Hoi Marloes,

    Duidelijk artikel! Ik ben er recentelijk achter gekomen dat mijn acne waarschijnlijk wordt veroorzaakt door de grote hoeveelheid melkproducten die ik gebruik. Ik heb de melk in mijn koffie en havermout al vervangen door sojamelk, maar daarnaast zit er ook nog melk in de eiwitpoeder, eiwitrepen, kwark en huttekase die ik heel veel gebruik. Ik ben een beetje op zoek naar een juiste balans hierin, hoeveel van dit soort producten kan ik eten op een dag (zit er in sommige producten meer melk/lactose dan in andere producten) en wat zijn goede en gezonde vervangers? Zou jij hier misschien eens een video of artikel over kunnen maken?
    Groetjes,
    Renske

    Reageer

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.