calorieen tellen
Feiten en fabels Voeding

Elk pondje gaat door het mondje – Feit of Fabel!?

Door

Je hoort het vaak als mensen proberen af te vallen ‘Elk pondje gaat door het mondje’. Deze uitspraak klinkt ontzettend aannemelijk, maar is het eigenlijk wel zo? In dit artikel vertel ik je of ik vind dat dit een feit of een fabel is.

Wat betekent het?

Even voor alle duidelijkheid, wat bedoelen ze eigenlijk met ‘Elk pondje gaat door het mondje’? De hoeveelheid die jij eet, bepaalt of je aankomt of afvalt. Als mensen te zwaar zijn, zou dat dus simpelweg komen doordat ze teveel gegeten hebben.

Argumenten vóór deze stelling

Je valt alleen af, als je minder eet dan je verbruikt. Je komt aan als je meer eet dan je verbruikt. Om af te vallen, zou je dus meer moeten gaan bewegen of minder moeten gaan eten. Een combinatie van deze twee is natuurlijk het meest ideaal. Volgens deze theorie zou je zeggen dat wat je eet, inderdaad bepaalt of je aankomt of afvalt. Elk pondje gaat door het mondje!

aanleg om dik te worden feit fabel

Argumenten tegen deze stelling

Het is echter niet zo simpel als het lijkt. Er zijn namelijk véél meer aspecten die invloed hebben op jouw energieverbruik gedurende de dag. Beweging is niet de enige. Hieronder een aantal belangrijke:

Hoeveelheid spieren
Spieren verbranden meer dan vet. Iemand met meer spieren, kan dus meer eten zonder aan te komen. Dit is een van de redenen waardoor je minder kunt eten als je ouder wordt: je krijgt minder spieren!

Stress
Door stress kan de verbranding langzamer gaan dan normaal, of juist sneller! Heb jij veel stress op je werk, op school of in je privéleven? Dan kan dat invloed hebben op je gewicht. Dit heeft te maken met hormonen.

Hormonen
Er zijn ook andere hormonale aspecten die verbranding en/of eetlust kunnen beïnvloeden. Denk aan ongesteldheid, de overgang of puberteit. Rond deze periodes doet je gewicht vaak rare dingen.

Medicatie
Van bepaalde medicijnen kun je vocht vasthouden. Hierdoor wordt je zwaarder. Er zijn medicijnen die de eetlust stimuleren of juist afremmen. Mensen met diabetes komen vaak iets aan nadat ze starten met medicatie, omdat koolhydraten ineens beter worden opgenomen.

Nachtrust
Slecht slapen kan je gewicht beïnvloeden. Ook dit heeft te maken met hormonen. Mensen met slaapapneu kunnen vaak heel moeilijk afvallen.

Ziektes en aandoeningen
Bepaalde ziektes en aandoeningen kunnen het gewicht beïnvloeden, bijvoorbeeld schildklierproblemen. Eerlijk gezegd zie ik héél weinig mensen die puur door hun aandoening te zwaar zijn.

Mijn conclusie

Heel basaal gezien, gaat in 99% van de gevallen ieder pondje door het mondje. Veel aankomen gebeurt namelijk alleen als je langdurig meer eet dan je nodig hebt. Een uitzondering is bijvoorbeeld als je vocht vasthoudt door ziektes of medicatie.

Er zijn echter heel veel aspecten die jouw energieverbruik kunnen beïnvloeden. Hierdoor zie ik soms dat mensen écht gezond eten in normale porties, maar toch niet afvallen. Vaak heeft dit een van de oorzaken die ik hierboven noem. Minder eten is dan in mijn ogen geen goede optie.

Als diëtist help ik mensen met het zoeken naar een weg waardoor zij kunnen gaan afvallen. Die gaat niet bij iedereen even makkelijk, maar het lukt vaak wel! In sommige gevallen leggen we dus niet de aandacht op minder ‘door je mondje’ te laten gaan. Dat is naar mijn idee niet altijd de oplossing.

Ik hoop dat ik het iets duidelijker heb gemaakt voor je! Als je nog vragen hebt, kun je die hieronder stellen.

Groetjes, Marloes

Herken jij de variaties in energieverbruik die ik noem?

Print Friendly, PDF & Email

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (12)
  1. Vera 2 wekengeleden

    Het is een stukje duidelijker, maar nog niet helemaal. Ik zou het interessant vinden om eens verschillende verhalen te lezen met voorbeelden van een aanpak.
    Misschien fictief, of wellicht zijn er mensen die wel mee willen doen aan een artikel om uit te leggen hoe hun aanpak bij een diëtist is gegaan.
    Want wat kun je dan allemaal dien dan alleen ‘minder door het mondje’?

    Reageer
    • Marloes 2 wekengeleden

      Ik snap je vraag! Dat is dus ontzettend persoonlijk. Denk bijvoorbeeld aan stressvetmindering door psychologische hulp, slaapmasker bij slaapapneu, verminderen van medicatie, verminderen van koolhydraten bij insulineresistentie, verhelpen van tekorten van bepaalde stoffen etc. 🙂

      Reageer
      • Vera 2 wekengeleden

        Bied jij als diëtist dan die psychologische hulp of stuur je dan mensen door of werk je samen?
        Ik merk bij mezelf dat stress juist voor kilo’s erbij zorgt, ipv eraf. Niet dat ik veel kilos kwijt moet, maar ik zou wel iets gezonder willen leven. Juist vermoeidheid en stress staan dat soms in de weg.

        Ik vind het altijd boeiend hoe dit soort processen in ons lijf lopen. Aan de ene kant Is ons lichaam slim en ingenieus…aan de andere kant voelt die samenwerking tussen hoofd en lijf soms zooooo tegenstrijdig!

        Reageer
        • Marloes 2 wekengeleden

          Ik kan deels wat psychologisch ondersteunen…maar stuur soms ook mensen door naar een psycholoog! We werken dan indd samen. Zeker dat dat af en toe super tegenstrijding is!

          Reageer
          • Vera 2 wekengeleden

            Dankjewel voor je uitleg!
            Ik heb nu lekker vakantie en neem even de tijd om hierover na te denken.
            Als je skype-consulten zou doen, dan zou ik dat zeker overwegen! Bij dat psychologische stukje is vertrouwen toch ook heel belangrijk.
            Voor nu dankjewel voor je snelle reacties.. Fijn weekend!

          • Marloes 2 wekengeleden

            Graag gedaan! Skype consulten vind ik altijd veel lastiger dan ‘in real life’. Vandaar dat ik ze niet doe. Je krijgt toch minder een band. Fijn weekend!

  2. Moon 2 wekengeleden

    Hoi Marloes,

    Mijn behoefte aan eten is niet groot. Eigenlijk eet ik het liefst maar 2 x per dag. In hoeverre is dit wel/niet gezond, als deze eetmomenten uit gezonde produkten bestaat? Eelijk gezegd heb ik namelijk geen behoefte om calorieën te tellen want als je je aandacht hierop gaat richten dan is mijn ervaring dat je alleen nog maar bezig bent met eten. Ik zou het verder fijn vinden als je eens aandacht besteed aan je basaal metabolisme. Volgens mij is dit plus je eigen lengte, lichaamsbouw ook van invloed of je wel/niet snel aankomt en wat je per dag zou moeten eten van grote invloed.

    Reageer
    • Marloes 2 wekengeleden

      Zeker weten heeft dat te maken met je behoefte! 2 maaltijden is al snel te weinig….tenzij het hele grote maaltijden zijn. Je krijg dan makkelijk tekorten aan voedingsstoffen.

      Reageer
  3. anoniem 2 wekengeleden

    Hey Marloes

    Heb jij tips voor mensen die te veel vocht vasthouden en zou jij hier eventueel een artikel over willen schrijven?
    groetjes

    Reageer
    • Marloes 2 wekengeleden

      Dat ligt aan de oorzaak! Minder zout eten, voldoende drinken en bewegen helpen vaak.

      Reageer
  4. Cornelia 2 wekengeleden

    Hoi Marloes,
    Bedankt voor je leuke en leerzame vlogs iedere keer.
    Helaas herken ik mezelf in dit artikel. Door m’n burnout viel ik eerst af, maar nu komen er juist wat kilo’s bij .
    Heb je nog tips voor voeding die onstressend werkt?
    Groetjes!

    Reageer
    • Marloes 1 weekgeleden

      Helaas niet. Gezond eten is sowieso goed voor je natuurlijk! En bewegen! Daardoor maak je gelukshormonen aan.

      Reageer

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: